خرید دلار آزاد ممنوع شد

0
دلار در روزهای داغ اردیبهشت، هر روز یک کانال عوض می‌کند. اما در مرکز مبادله ارز و طلا، قیمت دلار طی سه روز متوالی بدون تغییر و تحرك خاصی با رقمی ثابت کشف قیمت می‌شود.

به گزارش نبض صنعت، دماسنج دلاری با شروع به کار بازارهای مالی در اردیبهشت در حال داغ شدن است. معامله‌گران روند افزایشی قیمت دلار را متعاقب تزریق سیگنال‌های تورمی به بازار ارز و محدودیت عرضه دلار عنوان می‌کنند. این در حالی است که همزمان با روند صعودی قیمت دلار در بازار آزاد بار دیگر زمزمه‌هایی از فعال شدن اتاق جراحی دولت سیزدهم به گوش می‌رسد.

ابراهیم رئیسی دو روز گذشته دستور داده که بند ناف اقتصاد ایران از دلار بریده شود و همین گفته او کافی بود که بازار سیگنال افزایشی بگیرد. اما این تنها اظهارنظر ضد دلاری دولت نبود.

رئیس کل بانک مرکزی هم دستور داده که تخصیص ارز به خریداران ارز آزاد ممنوع شود. محمدرضا فرزین اعلام کرده که «تخصیص ارز به شرکت‌های واردکننده‌ای که قبل از مرحله تخصیص ارز، نسبت به خرید ارز از بازار آزاد اقدام می‌کنند، ممنوع است.» او تاکید کرده تخصیص ارز به واردکنندگان باید با تایید شخص رئیس کل بانک مرکزی انجام شود.

اگرچه رئیسی ادعای جراحی اقتصادی دارد و محمدرضا فرزین هم به گمان خودش خواسته بازار را سامان دهد، اما معامله‌گران بازار این گفته‌ها و دستورات را ناشی از کاهش منابع ارزی کشور می‌دانند و معتقدند بازار به چنین دستوراتی واکنش افزایشی دارد.

قیمت دلار در نرخ‌های مختلف

روز گذشته با وجود افزایش قیمت دلار در بازار آزاد و ورود به کانال ۵۴ هزار تومانی، در مرکز مبادله ارز و طلا قیمت دلار مشابه روز چهارشنبه ۶ اردیبهشت درج شد. دیروز در سایت بازار متشکل به غیر از قیمت یورو آن هم با کاهشی محدود باقی ارزها در این سایت بدون تغییر اعلام قیمت شدند.

دیروز قیمت دلار بدون تغییر و با رقم ۴۱ هزار و ۹۹۶ تومان در مرکز مبادله اعلام شد. همچنین دلار حواله نیز تغییر قیمتی نداشت. قیمت ۳۸ هزار و ۱۵۰ تومانِ درج شده در سایت بازار متشکل، همان رقم اعلامی روز چهارشنبه ۶ اردیبهشت است. این قیمت‌ها در سایت مذکور برای روز پنجشنبه نیز ثابت بود و تغییری نداشت.

همچنین قیمت دلار نیمایی مانند هفته‌های گذشته روی رقم ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت بوده است.

قیمت ارزهای موثر

روز گذشته قیمت اسکناس یورو در سایت بازار متشکل ارزی با ۳۹ تومان کاهش و به قیمت ۴۶ هزار و ۳۳۳ تومان عرضه شد.

یوروی حواله نیز با کاهش ۳۵ تومانی درجِ قیمت شد. دیروز قیمت یورو حواله ۴۲ هزار و ۱۲۱ تومان اعلام شد.

گفتنی است قیمت یورو در بازار آزاد با رقم ۵۹ هزار و ۶۱۴ تومان مبادله می‌شود. این ارز روز گذشته نزدیک به هزار تومان افزایش قیمت داشت و یک کانال صعود کرد.

دیروز قیمت درهم با رقم ۱۵ هزار و ۱۸۰ تومان مبادله شد. این در حالی بود که روز گذشته قیمت حواله درهم همانند آخرین روز کاری هفته گذشته در سایت بازار متشکل معاملات بدون تغییر ماند. این ارز با قیمت ۱۰ هزار و ۳۸۸ تومان اعلام شد. اسکناس درهم نیز در این مرکز با قیمت ۱۱ هزار و ۴۲۷ تومان نرخ‌گذاری شد. قیمت دلار درهم نیز ۵۵ هزار و ۷۱۰ تومان محاسبه می‌شود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید