مبادلات تجاری کشور به ۶.۷میلیارد دلار رسید

0
عوارض
مبادلات تجاری کشور در اولین ماه از سال ۱۴۰۲ به ۶ میلیارد و ۷۳۲ میلیون دلار رسید.

به گزارش نبض صنعت، در فروردین ماه سال جاری ۱۰ میلیون و ۴۷۱ هزار تن کالا به‌ارزش ۳ میلیارد و ۶۴۵ میلیون دلار به خارج از کشور صادر شد که از لحاظ ارزش ۱۲.۹۳ درصد کاهش و از حیث وزن ۱۷.۷۶ درصد افزایش داشته است.

این گزارش حاکی است در یک‌‌ماهه ۱۴۰۲ یک میلیون و ۸۲۹ هزار تن کالا به‌ارزش ۳ میلیارد و ۸۷ میلیون دلار وارد کشور شد که این میزان از نظر ارزش و وزن به‌ترتیب ۱۳ درصد و ۲۴.۷۹ درصد کاهش نشان‌ می‌دهد.

در این گزارش در خصوص ۵ قلم عمده کالاهای صادراتی آمده است: گاز طبیعی مایع‌شده به‌ارزش ۵۲۳ میلیون دلار، پروپان مایع‌شده ۳۰۲ میلیون دلار، بوتان مایع‌شده ۱۶۹ میلیون دلار، شمش از آهن و فولاد غیرممزوج ۱۶۷ میلیون دلار و متانول با ۱۶۷ میلیون دلار ۵ قلم عمده کالاهای صادراتی بوده‌اند.

بر اساس این گزارش، کشورهای چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و هند ۵ کشور عمده مقصد صادراتی کشورمان در فروردین‌ ماه سال جاری بوده‌اند، که ۷۶ درصد از وزن و ۷۵ درصد از ارزش کل صادرات کشورمان به‌مقصد ۵ کشور فوق‌الذکر بوده است.

این گزارش حاکی است، در فروردین امسال، یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون دلار کالا به چین، ۶۰۹ میلیون دلار به عراق، ۵۵۰ میلیون دلار به ترکیه، ۳۲۰ میلیون دلار به امارات متحده عربی و ۱۲۰ میلیون دلار به هند صادر شده است.

بیشتر بخوانید : حجم مبادلات مشترک ایران با اوراسیا ۲۳۰ درصد رشد خواهد کرد

این گزارش در خصوص ۵ قلم عمده کالاهای وارداتی در فروردین ۱۴۰۲ می‌افزاید: ذرت دامی به‌ارزش ۲۲۳ میلیون دلار، دانه سویا به‌ارزش ۱۵۲ میلیون دلار، برنج کامل سفیدشده به‌ارزش ۸۹ میلیون دلار، گوشی تلفن همراه هوشمند به‌ارزش ۷۱ میلیون دلار و قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری به‌ارزش ۶۲ میلیون دلار، ۵ قلم عمده کالاهای وارداتی بوده است.

بر اساس این گزارش، کشورهای عمده طرف معامله واردات در فروردین امسال را امارات متحده عربی به‌ارزش یک میلیارد و ۱۰ میلیون دلار، چین ۸۷۳ میلیون دلار، ترکیه ۳۵۳ میلیون دلار، آلمان ۱۲۹ میلیون دلار و هند به‌ارزش ۱۱۰ میلیون دلار بوده که ۷۴ درصد از وزن و ۸۰ درصد از ارزش کل کالاهای وارداتی به این ۵ کشور اختصاص داشت.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید