هزینه تعلل شورای رقابت در اعلام قیمت جدید خودرو های مونتاژی

0
پس از گذشت ۱۴ روز از اعلام شورای رقابت مبنی بر تغییر قیمت خودروهای مونتاژی، همچنان خبری از قیمت‌های جدید نیست. تاخیر ۱۴ روزه شورای رقابت تاثیر سنگینی بر بازار گذاشت و تیگو ۷ را به طور روزانه با ۲۶ میلیون تومان افزایش قیمت همراه کرد.

به گزارش نبض صنعت، ماه گذشته شورای رقابت دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خودروهای داخلی را به خودروسازان ابلاغ کرد و در پی آن قیمت خودروهای داخلی بین 29 تا 42 درصد گران شدند. اما کار شورای رقابت به همین مقطع ختم نشد و به سراغ تغییر قیمت خودروهای مونتاژی رفت. این نخستین باری است که شورای رقابت قصد ورود به بحث قیمت‌گذاری محصولات مونتاژی را دارد.

پس از افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا این نگرانی مطرح شد که خودروهای مونتاژی به میزان کافی با قیمت بالا به فروش می‌رسند و نیازی به افزایش قیمت مجدد ندارند. در آن بین حتی یک خودروساز نیز به گران‌فروشی از سوی دولت محکوم شد، درحالی که سیاست قیمت‌گذاری بیشتر شرکت‌های مونتاژی به یک شکل است. اما شورای رقابت اعلام کرد که قیمت خودروهای مونتاژی قرار نیست افزایش چندانی داشته باشد و حتی در برخی از موارد با کاهش نیز همراه می‌شوند.

مونتاژکاران چینی اما در افزایش محصولات خود پیش‌دستی کردند و خودروها را تا 565 میلیون تومان نیز افزایش دادند. با اقدام مونتاژکاران در رابطه با اعلام قیمت‌های جدید محصولات مونتاژی این شائبه مطرح شد که احتمال افزایش قیمت‌ها در دو نوبت وجود دارد. اما شورای رقابت در واکنش به این مساله اعلام کرد که قیمت‌های جدید مورد قبول شورا نیست و این افزایش قیمت منتفی می‌شود.

29 فروردین بود که سخنگوی شورای رقابت اعلام کرد که قیمت خودروهای مونتاژی نهایی و اعلام می‌شود. اما تاکنون خبری از دستورالعمل شورای رقابت منتشر نشده است. تنها خبری که در این بین منتشر شد غیرقانونی‌بودن افزایش قیمت خودروهای مونتاژی از طرف وزارت صمت است.

افزایش ۴۰۰ میلیون تومانی تیگو ۷ هزینه بلاتکلیفی مونتاژکاران

تعلل شورای رقابت و وزارت صمت در اعلام قیمت‌های جدید تنها بازار خودرو را ملتهب‌تر از گذشته می‌کند. این امر تنها در بازار خودروهای مونتاژی و چینی رخ نداد.

پیش از اینکه قیمت‌های جدید محصولات ایران خودرو و سایپا اعلام شود، موج گرانی بازار را فرا گرفت. چراکه شورای رقابت در اعلام قیمت‌های آن محصولات نیز تاخیری ۱۰ روزه داشت و طی همان ۱۰ روز قیمت خودروها بیش از پنج درصد رشد را تجربه کردند. برای مثال خودروی دنا پلاس در ۲۴ ساعت ۱۶ میلیون تومان گران شد.

در حالی که طی هفته‌های گذشته بازار خودروهای داخلی با نوسانات جزئی و حتی کاهش قیمت همراه بود، خودروهای مونتاژی افزایش قیمت را تجربه کردند.

همان‌طور که اشاره شد ۲۹ فروردین روزی بود که شورای رقابت اعلام کرد قیمت‌های جدید به شرکت‌های مونتاژکار ابلاغ می‌شود و افزایش قیمت تنها واکنش بازار خودروهای مونتاژی به تاخیر ۱۵ روزه شورای رقابت بوده است.

برای مثال، خودروی چری تیگو ۷ در ۲۹ فروردین‌ماه سال جاری دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان قیمت داشت. اما این خودرو امروز دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. به عبارتی دیگر، افزایش روزانه ۲۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی تیگو هزینه تاخیر ۱۵ روزه شورای رقابت برای بازار خودروست.

گرچه این بلاتکلیفی همچنان ادامه دارد و خبری از اعلام قیمت‌های جدید از طرف مونتاژکنندگان و شورای رقابت نیست، اما باید منتظر ماند و مشاهده کرد که قیمت‌های جدید چه تاثیری در بازار خودرو خواهد گذاشت؟

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید