خودروسازان داخلی نیاز به رقیب دارند

0
دبیر کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: واردات خودرو ضربه‌ای به تولیدات داخلی نخواهد زد و دولت می‌تواند پس از آن که بازار خودرو اشباع شد، واردات را متوقف کند.

به گزارش نبض صنعت، محمدتقی نقدعلی دبیر کمیسیون قضایی و حقوقی درباره صنعت خودرو گفتگویی انجام داد که جزئیات این گفتگو به شرح ذیل است:

سوال: در یکی دو هفته گذشته خیلی سوال داشتیم که برای واردات خودروی دست دوم مسئولان دو دلیل بیاورند که ما قانع شویم که هم برای ما مردم خوب است و هم برای خودروساز، شما بفرمائید که این دو دلیل چیست؟

نقدعلی: امروز ما یک عقبه و یک سابقه ضعف تولید خودرو را داشتیم و پشت سر گذاشتیم و خصوصا از ابتدای مجلس یازدهم و متعاقب آن دولت سیزدهم تولید خودروی ما به ۵۰۰ هزار دستگاه در سال تنزل پیدا کرده بود، با وجود ارتقا تولید که امروز از یک میلیون دستگاه هم گذشته، ولی باز هم تقاضا و نیاز بازار اقتضا می‌کند خودرو را، از یک طرف اگر آن دو دلیلی که من برای شما باید بگویم، خودروساز داخلی غالبا طی این سال‌ها احساس یکه تازی و بی رقیبی کرده یقینا وقتی عرضه یک کالا و محصولی در بازار رقیب پیدا کرد خوب هم درباره کیفیت خودرو، اقدامات جدی‌تر خواهد کرد و هم نسبت به عدد و تعداد خودرو به خاطر این که رقیب خودش را از میدان به در کند و این دلیل اول که واردات خودرو را در یک مقیاس خاصی توجیه می‌کند و دلیل دوم هم این که غالبا خودروی دست دوم با وجود این که ما نباید کشور را قبرستان خودرو‌های فرسوده کنیم، اغلب با توجه به توسعه صنعت خودروسازی در دنیا و این که اغلب چنین خودرو‌های با استاندارد‌های جهانی تطابق داردو این گونه نیست که قابل استفاده و مصرف نباشد و نمونه‌های زیادی را ملت شریف ایران می‌دانند که وقتی چنین خودرو‌هایی وارد می‌شود حتی نسبت به برخی خودرو‌های تولید داخل استاندارد بالاتری دارد و دلیل سوم هم قیمت ارزان آن نسبت به خودرو‌های نو خواهد بود این‌ها ادله ای است که طرفداران و حامیان واردات خودروی دست دوم آورده اند البته در بودجه امسال پیشنهاد شد در مجلس متاسفانه در مراجع بالاتر این پیشنهاد اخیرا رد شد، جمع بندی دولت به این رسیده و فکر می‌کنم مراجع بالاتر از جمله هیئت عالی نظارت بر سیاست‌های کلی مجمع تشخیص مصلحت نظام هم ظاهرا توافق کند و دولت در راس مستقیما پیشنهاد داده و لایحه داده که در مجلس شورای اسلامی هم کلیات آن به تصویب رسیده است.

سوال: الان خودرو وارد می‌شود قیمت آن از دید مردم مطلوب نیست، خیلی فیلم‌ها هم پخش می‌شود در آن فیلم‌ها مردم مقایسه می‌کنند که چرا این خودرو در حاشیه خلیج فارس این قیمت است و در بازار داخلی قیمت دیگری است، نظر شما در این خصوص چیست؟ آیا همچنان می‌فرمائید که قیمت مناسب است؟

نقدعلی: خیر من معتقد نیستم که قیمت داخل مناسب است، واقعا قیمت داخل غیرمعقول است اساسا هیچ توجیهی قیمت نجومی خودرو ندارد البته علل و عوامل مختلفی است یکی خود کمبود تعداد خودرو در بازار است و یکی نگاهی است که طی سالیان اخیر و بالاخص سال گذشته و سال جاری نگاه سرمایه‌ای که خیلی به خودرو دارند خیلی از اشخاص نه به خاطر این که به آن خودرو نیاز داشته باشند بلکه به این خاطر که نگاه می‌کنند با توجه به بحث‌های تورمی، پولشان از ارزش می‌افتد برای جلوگیری از تنزل ارزش پول، آن را به عنوان یک کالای سرمایه‌ای خریداری می‌کنند همه این‌ها دست به دست هم داده و نبود واردات و کمبود واردات و ضعف تولید همه موجب شده که قیمت‌های غیرمعقولی که بالاخص در بعضی خودرو‌های پایین دست مثل پراید قیمت‌های توجیه ناپذیر اتفاق بیفتد یقینا ما معتقد هستیم واردات عمده دلیلی که آوردیم که با واردات خودرو چه نو و چه دست دوم یک مقدار از تب و تابی که در بازار اتفاق افتاده تنزل پیدا می‌کند و مردم هم به خودروی با کیفیت‌تر دسترسی پیدا می‌کنند و هم از قیمت‌های نجومی رهایی خواهند یافت.

بیشتر بخوانید : تعادل عرضه و تقاضا و کاهش قیمت‌ با واردات خودرو کارکرده

سوال: شما فرمودید خودروساز داخلی، چون عدم وجود رقیب دارد به همین علت فضای واردات برایش یک رقابت باز می‌کند و این دیدگاه شما است.

نقدعلی: البته عمدتا نظر مخالفان آن که حداقل ابراز می‌کنند، بحث تولید داخلی است که بازکردن باب واردات به تولید داخلی ضربه می‌زند، ولی ما معتقد هستیم اساسا آن قدر تقاضا در بازار وجوددارد که به هیچ وجه واردات خودرو ضربه‌ای به تولیدات داخلی نخواهد زد و از آن طرف کلید باز و بسته کردن واردات دست دولت است اگر واقعا دید زمانی بازار اشباع شده است و لزومی به واردات ندید بلافاصله تدبیری می‌کنند با تعرفه‌های گمرکی و عوارض و این مسائل جلوی واردات زیاد از حد را می‌تواند بگیرد، اما این که ما به طور کلی و با یک سیاست صفر و صدی به کل باب واردات را ببندیم یک سیاست غلط است و باید با یک شیر مهاری که در زمان مورد نیاز بر سر منافع مردم نه فقط خودرو باشد در عرصه‌های دیگر حتی ما الان سوآپ گازی و نفتی داریم در یک منطقه واردات می‌کنیم در یک منطقه صادرات می‌کنیم، در کالا‌های کشاورزی هم به همین صورت خواهد بود یعنی اگر یک سیاست معقول اقتصادی را بخواهیم دنبال کنیم اولا دکمه واردات و صادرات در دست حاکمیت است این که به کل درب واردات را ببندیم و کاری کنیم من بار‌ها هم در مجلس تذکر دادم که ما برای خودروساز باید یک رقیبی داشته باشیم که خودروساز هم کیفیت را ارتقا دهد و هم درباره قیمت یک تدبیر جدید کند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید