راه‌اندازی گشت‌ شناسایی خانه‌های خالی

0
مسکن
قیمت مسکن
مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: رعایت سقف قیمتی افزایش حداکثر ۲۵ درصد تا پایان تیرماه دوام خواهد داشت. سال گذشته سران قوا ابلاغیه‌ای در خصوص رعایت افزایش سقف اجاره‌بها حداکثر تا ۲۵ درصد داشتند و ما انتظار داشتیم مشاوران املاک به هرچه بیشتر رعایت شدن این امر کمک کنند.

به گزارش نبض صنعت، گشت شناسایی برای پیداکردن خانه‌های خالی از دیروز ۱۶ اردیبهشت در تهران و پردیس آغاز شده است. این گشت به زودی در تمام کلانشهرها فعال خواهد شد.

مشاور وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به راه‌اندازی گشت‌های شناسایی خانه‌های خالی در تهران و پردیس از امروز، شنبه گفت: بنگاههای املاک غیرمجاز یکی از عوامل افزایش غیرواقعی مسکن هستند.

سید جواد سادات فیرزنی یادآور شد: امسال با توجه به محدودیت‌های ایجادشده برای مردم در خصوص املاک مسکونی، بسته اجرایی تعریف شده است و در تلاشیم اثربخشی مناسبی بر بازار اجاره‌ واحدهای مسکونی داشته باشد.

وی با اعلام اینکه محور نخست این بسته، سرعت‌بخشی به کشف خانه‌های خالی بر پایه قانون است، ادامه داد:‌ در این‌ راستا گشت‌های مشترک شهرداری، سازمان امور مالیاتی برای شناسایی میدانی خانه‌های خالی در مناطق مختلف شهری که خانه‌های خالی در آن مناطق هستند برقرار خواهد شد.

وی با بیان این‌که گشت‌های شناسایی خانه‌های خالی از امروز در تهران و شهرهای اقماری از جمله پردیس شروع خواهد شد،‌ افزود: بر اساس داده‌های دستگاه‌های مختلف تعداد فراوانی از خانه‌های خالی شناسایی شده‌اند که پیشنهاد می‌دهیم تا 15 روز آتی مالکان در کلان‌شهرها به‌ویژه شهر تهران نسبت به عرضه این واحدها به بازار مسکن اقدام کنند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت:‌ وزارت راه و شهرسازی از سامانه‌هایی که در اختیار دارد و همچنین اطلاعاتی که از سامانه‌های سایر دستگاه‌ها اخذ کرده است، بزرگ‌مالکانی را که دارای خانه‌های خالی هستند از جمله بانک‌ها و سایر نهادهای دولتی شناسایی کرده است و سازمان امور مالیاتی برای تعدادی از آنها برگه تشخیص ارایه کرده است و تعدادی از آنها نیز تعیین تکلیف شده است.

بیشتر بخوانید : مالیات خانه‌های خالی کلید خورد

سادات اضافه کرد: مهم‌ترین ملاک وزارت راه و شهرسازی برای خالی نبودن خانه‌‌های خالی پرکردن اطلاعات در سامانه ملی املاک و اسکان است.

وی همچنین از برنامه‌ریزی برای ساماندهی بنگاه‌های املاک خبر داد و با بیان این‌که در این زمینه برخورد با بنگاه‌های املاک غیرمجاز و بررسی تخلفات پرتکرار در بنگاه‌های املاک مجاز مدنظر قرار خواهد گرفت،‌ تصریح کرد:‌ بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده اتاق اصناف و اتحادیه مشاوران املاک، شناسایی بنگاه‌های املاک غیرمجاز را از امروز از شهرهای جدید همچون پردیس شدت می‌بخشند و به‌مرور تعداد این گشت‌ها افزایش خواهد یافت.

به‌گفته وی، در ابتدا دو شهر جدید پردیس، پرند و در گام بعدی شهر جدید هشتگرد از نظر شناسایی خانه‌های خالی مورد بازدید گشت‌ها قرار خواهند گرفت و در کلان‌شهرها نیز در ابتدا در تهران و سپس سایر کلان‌شهرها، گشت‌های شناسایی خانه‌های خالی فعال خواهند شد، در این گشت‌ها نمایندگان اصناف و سازمان امور مالیاتی حضور دارند تا تخلفات را بررسی و اعلام نظر کنند.

الزام رعایت سقف ۲۵درصدی افزایش نرخ اجاره‌بها

مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: رعایت سقف قیمتی افزایش حداکثر 25 درصد تا پایان تیرماه دوام خواهد داشت. سال گذشته سران قوا ابلاغیه‌ای در خصوص رعایت افزایش سقف اجاره‌بها حداکثر تا 25 درصد داشتند و ما انتظار داشتیم مشاوران املاک به هرچه بیشتر رعایت شدن این امر کمک کنند.

وی تأکید کرد: یکی از تخلفات رایج در بنگاه‌های معاملات املاک اخذ حق‌الزحمه است که میزان آن شفاف و تعیین شده است که مشاوران املاک ملزم به رعایت میزان تعیین‌شده بوده و هستند. بنگاه‌های معاملات املاک غیرمجاز را یکی از دلایل افزایش غیرواقعی و سوداگرانه قیمت مسکن می‌دانیم و عزم خود را جزم کرده‌ایم تا با کمک سایر نهادها در شناسایی بنگاه‌های غیرمجاز و ساماندهی بنگاه‌های مشاور املاک مجاز بتوانیم کمکی به بازار اجاره امسال کنیم.

وی از ساماندهی سکوهای ارائه آگهی معاملات مسکن نیز خبر داد و گفت: با همکاری سکوهای ارایه آگهی در تلاش هستیم سازوکاری را تدوین کنیم تا از انتشار آگهی‌های غیرواقعی توسط آگهی‌دهندگان غیرواقعی جلوگیری کنیم، مهمترین اثری که این موضوع دارد ارایه آگهی بااصالت برای مردم و شفافیت برای متقاضیان است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید