تامین مواد اولیه؛ چالش اصلی صنعت آلومینیوم

0
رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران با انتقاد از کمبود مواد اولیه این صنعت گفت: مشکل اساسی ما نفروختن مواد اولیه به تولید کنندگان داخلی و صادرات آن با قیمت پایین به کشور‌های دیگر است.

به گزارش نبض صنعت، هوشنگ گودرزی افزود: باوجود ظرفیت‌های تولید در کشور، دولت توجه لازم به این صنعت ندارد و شاهد آن هستیم که برخی کشور‌ها که از لحاظ وسعت، نصف کشور ما هستند و نیروی انسانی بسیار کمتری دارند تولیدشان به مراتب بیشتر از ماست.

وی با بیان اینکه توسعه صنعت آلومینیوم و صنایع پایین دستی آن، نیازمند رفع محدودیت‌های دولت است پس از آنکه مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو) اضافه شد، رشد مناسب تری در این حوزه داشتیم.

چقدر در راستای چشم انداز سال ۱۴۰۴ قدم بر می‌داریم؟

دبیر و عضو هیئت مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران هم در این میزگرد تخصصی گفت: با وجود آنکه برنامه ریزی شده تا تولید آلومینیوم کشور در سال۱۴۰۴ به یک میلیون و نیم تن برسد، اما با وجود چالش‌ها دستیابی به این چشم انداز با مشکل مواجه است و مسئولان پاسخگوی مشکلات صنعتگران نیستند.

آریا صادق نیت حقیقی با بیان اینکه به دلیل کاربرد خاص صنعت آلومینیوم، این فلز مشخصا مورد تحریم قرار گرفته است افزود: به دلیل شرایط تحریمی نمی‌توانیم قرارداد‌های مدون بلند مدت داشته باشیم. 

وی گفت: سال گذشته حدنصاب تولید را با حضور مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو) شکستیم، ۶۳۳ هزار تن تولید آلومینیوم اولیه داشتیم که از این مقدار، ۳۷۹ هزار تن آن صادر شد.

نیت حقیقی با اشاره به قرار گرفتن ایران در بین ۲۰ کشور تولید کننده آلومینیوم در دنیا افزود: مزیت ما در تولید آلومینیوم انرژی هست و به همین دلیل هم در مناطقی رشد پیدا کرده که انرژی برق آبی و به گاز طبیعی دسترسی دارند، تولید می‌شود.

دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران چالش دیگر این صنعت را قطع برق و گاز در تابستان و زمستان عنوان کرد و گفت: از آن جایی که نگاه درستی به تولید انرژی نداریم با کمبود انرژی مواجهیم که باعث شده در تولید به نسبت رقبای خارجی خود عقب بمانیم.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید