تامین مالی واحدهای صنعتی، اولویت مهم ۱۴۰۲

0
بررسی ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌ای با عنوان اوراق گواهی اعتبار مولد (گام) در دستور کار هفتاد و پنجمین نشست شورای راهبری بهبود محیط کسب‌وکار بود که با حضور نمایندگانی از بانک مرکزی و سایر دستگاه‌های عضو این شورا برگزار شد.

به گزارش نبض صنعت، در این نشست، دریایی، رئیس دایره نظارت بر تامین مالی زنجیره بانک مرکزی با بیان اینکه از سال  ۱۳۹۹ تاکنون بالغ بر ۶۰ همت اوراق گام منتشر و برای تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی استفاده شده است، افزود: با این وجود دستورالعمل صدور اوراق گام مشکلاتی داشت که موجب شد اصلاح آن در دستور کار قرار گیرد. امسال هم ۱۵۰ همت برای بانک‌های عامل جهت انتشار اوراق گام در نظر گرفتیم.

ولی نژاد، رئیس دایره طراحی ابزارهای تامین مالی زنجیره ای بانک مرکزی نیز اهداف طرح گام را رفع موانع پولی رونق تولید، افزایش هدفمندی در تخصیص اعتبارات، افزایش اطمینان از مصرف اعتبار در محل مورد نیاز، جلوگیری از نشت تسهیلات اعطایی به بخش غیرمولد و ایجاد اطمینان در تأمین مالی زنجیره تولید برشمرد و نقد شوندگی بالا، صدور با عاملیت و ضمانت بانک عامل، قطعات استاندارد شده با ارزش اسمی ۱۰۰ هزار تومان و حداقل سررسید یک ماه و حداکثر سررسید ۱۲ ماه را از ویژگی‌های عمده این اوراق دانست.

وی با بیان اینکه صدور اوراق گام در سال ۱۴۰۱ جهش قابل توجهی داشته گفت: تنها در این سال ۵۲ همت (هزار میلیارد تومان) اوراق گام صادر شده که از این میزان کمتر از ۲۲ هزار میلیارد تومان در بازار ثانویه، اعم از عرضه اولیه و معاملات ثانویه آن، معامله شده است.

ولی نژاد با تأکید بر اینکه این تأمین مالی در مورد صنایع و بنگاه‌هایی انجام شده که توانسته‌اند زنجیره (تعدادی از بنگاه‌هایی که در نهایت یک محصول را تولید می‌کنند) معرفی کنند، افزود: از این تعداد اوراق گامی که منتشر شده حدود ۴۹ درصد صنایع خودرویی، ۱۶ درصد لوازم خانگی دریافت کرده‌اند و واحدهای تولیدی حوزه بهداشت و درمان در گروه بعدی این دریافت بودند.

مرادی، مدیرکل دفتر محیط کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت هم با بیان اینکه در سال گذشته نیاز صنایع و واحدهای تولیدی به تسهیلات بیش از سه هزار همت بوده است گفت: با این وجود تنها ۱۱۰۰ همت تسهیلات از شبکه بانکی به این واحدها پرداخت شد. لذا نیاز بنگاه‌های تولیدی به تسهیلات خیلی فراتر از پتانسیل شبکه بانکی است. بنابراین استفاده از روش‌های نوین تأمین مالی از جمله تأمین مالی زنجیره‌ای در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود:محدودیت‌هایی برای انتشار گام وجود داشت. اولین محدودیت هم مربوط به سازمان بورس است. از آنجا که سال گذشته تورم بالایی را تجربه کردیم استقبال تولیدکنندگان از اوراق گام برای تنزیل این اوراق در بازار سرمایه افزایش پیدا کرد. به دنبال این امر بازار سرمایه محدودیت‌هایی را تعریف کرد که این امکان به راحتی فراهم نباشد.

ابراهیم بهادرانی، مشاور عالی اتاق تهران با تأکید بر وضعیت نامناسب تولید گفت: بخش تولید حدود ۹۰۰ همت از نیاز به سرمایه خود را از شبکه بانکی و ۶۰۲ همت هم توانسته از بازار سرمایه جذب کند. بنابراین بنگاه‌ها تنها ۵۰ درصد نیاز خود را توانسته اند تأمین کنند. لذا باید به دنبال منابع جدید تأمین مالی بود.

به گفته وی میانگین حسابی تورم تولیدکننده سال ۱۳۹۷ تا  ۱۴۰۰ حدود ۳۷.۵ درصد بوده در حالی که رشد اعتبارات ۳۰ درصد بوده است. او تاکید کرد: این ۷ درصد عقب‌ماندگی اثر خود را بر کاهش تولید می‌گذارد که می‌تواند اثر تورمی داشته باشد.

بر اساس اعلام سایت اتاق ایران، احمد آتش هوش، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس هم با بیان اینکه اوراق گام برای آن دسته از واحدهای تولیدی مناسب است که نیاز به پول نقد نداشته باشند افزود: واحدهای تولیدی نیاز به پول نقد دارند و به همین دلیل ناگزیر این اوراق را بلافاصله در بازار سرمایه با ۳۰ یا ۳۵ درصد تنزیل می‌کنند تا بتوانند حقوق بدهند. با اوراق گام نمی‌توان ارز تخصیصی را از بانک دریافت کرد. بنابراین مشکل این اوراق این است که پول نمی‌شود در حالی که برای تولید، نقدینگی مهم است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید