نبض صنعت گزارش می دهد
احتمال واردات لوازم خانگی برای تنظیم بازار

0
این روزها بازار لوازم خانگی با نابسامانی و هرج و مرج قیمتها روبرو است به طوری که سازمان حمایت در ارائه قیمت جدید تولیدات تعلل دارد و از سوی دیگر، تولیدکنندگان نسبت به درج خودسرانه قیمتهای جدید اقدام کرده اند. در این وضعیت سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس از احتمال واردات لوازم خانگی به منظور تنظیم بازار سخن می گوید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نبض صنعت، نابسامانی قیمت لوازم خانگی و محدودیت عرضه برخی کارخانه ها باعث نارضایتی مردم شده و از این رو برخی نمایندگان مجلس، واردات را به عنوان راهکاری برای جبران این کمبودها عنوان می کنند؛ اتفاقی مانند واردات خودرو که هرچند تاکنون به سرانجام نرسیده اما توسط مجلس و دولت در حال پیگیری است.

در حالی که امسال با عنوان «مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری شده، عملکرد تولیدکنندگان لوازم خانگی برخلاف این هدف است به طوری که به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی عمده شرکت های لوازم خانگی نسبت به افزایش قیمت تولیداتشان بدون اخذ مجوز اقدام کرده اند.

به این ترتیب به گفته فعالان بازار لوازم خانگی، قیمت این محصولات 2 تا 3 برابر رشد داشته است. هرچند انجمن صنایع لوازم خانگی ایران اخیرا در بیانیه‌ای اعلام‌کرد که شائبه افزایش ۲ تا ۳ برابری قیمت برخی محصولات لوازم خانگی داخلی نسبت به قیمت جهانی محصولات مشابه برندهای خارجی صحت ندارد.

پیگیری واردات لوازم خانگی در مجلس

روح اله عباس پور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره گرانی لوازم خانگی می گوید: تولیدکنندگان نباید از محدودیت واردات لوازم خانگی برای افزایش قیمت استفاده کنند.

وی تاکید کرد: در صورت بی توجهی تولیدکنندگان به ارتقای کیفیت و قیمت، ممکن است برای تنظیم بازار واردات نیز صورت گیرد.

عباسپور افزود: با بدقولی برخی شرکت‌های کره‌ای تولیدکننده لوازم خانگی، بر حمایت از تولیدات داخل تاکید شد و مردم نیز با تغییر رویکرد به سراغ خرید کالای ایرانی رفتند.

بیشتر بخوانید: هشدار مجلس در مورد محدودیت عرضه لوازم خانگی

بیشتر بخوانید: با تولیدکنندگان لوازم خانگی که عرضه ندارند، برخورد شود

وی ادامه داد: تولید لوازم خانگی رشد مناسبی داشت و مردم نیز خرید کالای ایرانی را در اولویت قرار دادند بنابراین انتظار می‌رود که تولیدکنندگان لوازم خانگی بازار را انحصاری در نظر نگیرند و از این شرایط سوءاستفاده نکنند.

وی اضافه کرد: تولیدکنندگان نباید از محدودیت واردات لوازم خانگی برای افزایش قیمت استفاده کنند و مصرف‌کنندگان را با چالش روبه رو کنند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه تولیدکنندگان باید از شرایط کنونی به عنوان یک فرصت برای بهبود کیفیت و تلاش برای کاهش قیمت تمام شده تولید استفاده کنند، تصریح کرد: تولیدکنندگان لوازم خانگی اگر در حوزه ارتقای کیفیت و توجه به قیمت کم‌لطفی کنند، ممکن است برای تنظیم بازار واردات نیز صورت گیرد.

بورس بازی در صنعت لوازم خانگی

رضا تقی پور انوری، عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز درباره گرانی لوازم خانگی، گفته است: ما حامی تولیدکننده داخلی هستیم اما اینکه به دلیل محدودیت واردات خیالمان راحت باشد و بازار و عرضه به گونه‌ای مدیریت شود که قیمت‌ها در سطح بالا تثبیت شود نه حق مردم است و نه انصاف.

وی افزود: ریشه مشکل مذکور این است که سازوکارهای مدیریت بازار مواد اولیه و محصولات نهایی مناسب نیست؛ به عنوان مثال یکی از سازوکارهای موجود بورس کالا است که باید گفت این سازوکار ناقص اجرا می‌شود به گونه‌ای که از قدیم هرچه گران می‌شد، بیان می‌کردند که بورس بازی رخ داده است.

تقی پور انوری با اشاره به اینکه در اقتصاد کلان عرضه باید بیش از تقاضا باشد تا بازار تنظیم شود، افزود: علیرغم وجود این اصل اساسی در شرایطی که عرضه برخی کالاها بنا به دلایلی مانند ممنوعیت واردات دست کاری شده و تقاضا نیز زیاد است، عده‌ای بدون در نظر گرفتن شرایط بیان می‌کنند که بورس کالا سازوکاری مناسبی برای عرضه آن کالا است حال آنکه بورس کالا در شرایط و محیط مدیریت شده برای کشف قیمت و رقابت سازوکار مناسبی است و اگر این شرایط فراهم نباشد بورس کالا یکی از ریشه‌های گرانی می‌شود و عرضه خودرو در بورس کالا و نتیجه آن یعنی 2 میلیارد شدن خودرویی که پیش از این 800 میلیون تومان به فروش می‌رسید موید این نکته است.

وی اضافه کرد: ما اصل سازوکار بورس را رد نمی‌کنیم اما ازآنجاکه چارچوب آن مناسب نیست و در شرایط درست به کار گرفته نمی‌شود، عملکرد موفقی ندارد و نتیجه معکوس می‌شود.

باید دید در نهایت، سازمان حمایت چه تصمیمی برای قیمت گذاری لوازم خانگی می گیرد و آیا دولت برای کنترل بازار به واردات لوازم خانگی روی می آورد یا خیر؟ هرچند در این زمینه باید به محدودیت های ارزی کشور نیز توجه داشت.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید