نبود زیرساخت‌ و عدم تحقق وعده‌ها، مانع جدی عرضه موتورهای برقی

0
با تاکید دولت و برنامه‌ریزی خودروسازان برای تولید خودروهای برقی، موضوع استفاده از موتورسیکلت‌های برقی نیز این روزها به مساله جدی‌تری تبدیل شده، در حالی که طرح موتورسیکلت‌های برقی به رغم وعده مسئولان حمل و نقل شهری و اختصاص تسهیلات کم‌بهره به جهت نبود برخی زیرساخت‌ها و عدم تحقق وعده‌ها همچنان با ابهامات و دغدغه‌هایی برای مصرف‌کنندگان همراه است.

به گزارش نبض صنعت، در سال‌های اخیر استفاده از سوخت‌های فسیلی همواره یکی از منابع آلایندگی هوای کلان‌شهرها اعلام می‌شود به همین جهت بسیاری از تولیدکنندگان تمرکز خود را بر تولید وسایل نقلیه برقی گذاشته‌اند چرا که استفاده از انرژی برق به جای سوخت‌های فسیلی، باعث می‌شود که هم آلودگی صوتی کمتری داشته باشیم و هم کربن کمتری وارد هوا کنیم.

بر این اساس مسئولان نیز با تصویب قوانین و الزاماتی خواستار ارتقاء استانداردهای تولیدات در این صنعت و جایگزینی موتورهای برقی با بنزینی شدند اما اینکه تا چه میزان این الزامات و قوانین بر اساس امکانات تولیدکنندگان داخلی است و تا چه حد این قوانین در ارتقاء تولید، استانداردها و کاهش آلودگی هوا تاثیر گذاشته، از موضوعات مهمی است که همچنان جزء چالش‌های جدی صنعت موتورسیکت در کشور به شمار می‌رود.

یکی از مشکلاتی که همچنان در توسعه و رواج موتورسیکلت های برقی وجود دارد ایجاد ایستگاه‌های شارژ و پایه‌های شارژ این وسیله نقلیه است اما به نظر می‌رسد همچنان دولتمردان برای ایجاد زیرساخت‌های لازم و بسترهای مناسب ورود این محصولات به خیابان‌ها برنامه‌ جدی ندارند.

با شدت گرفتن آلودگی هوا به خصوص در کلان‌شهرها و به منظور جلوگیری و کاهش منابع آلاینده، سال گذشته در اقدامی از سوی شهرداری پایتخت، مراسم رونمایی از فاز نخست ناوگان موتوری برقی برای شرکت پست تهران برگزار شد و با توجه به نقش کلیدی موتورهای برقی در کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی مقرر شد تا در تمام کلان شهرهای کشور این موضوع عملیاتی شود.

بیشتر بخوانید : مصرف موتورسیکلت در کشور افزایش یافت

با وجود وعده‌های حمایتی مسئولان شهری همچنان یکی از دغدغه‌های اصلی کارشناسان، تولیدکنندگان و حتی مصرف‌کنندگان موتورسیلکت‌های برقی، قیمت تمام شده بالا، نبود زیرساخت‌ها و مهمتر از همه عملی شدن حمایت‌ها برای مصرف کنندگان این موتورسیکلت هاست که عموما جزء اقشار متوسط هستند و با این وسیله نقلیه روزی خود را تامین می‌کنند بنابراین در نظرگرفتن شرایطی که این قشر بتوانند موتورسیکلت‌های برقی را خریداری کنند کمک شایانی به رواج موتورسیکلت‌های برقی در ایران می‌کند.

سهم ۵۰ درصد باطری در قیمت موتورسیکلت‌های برقی

به گفته متولیان و تولیدکنندگان موتورسیکلت هم اکنون ۵۰ درصد قیمت موتورسیکلت مربوط به باطری آن است و باید هر سه سال یک بار تعویض شود که همین چالش باعث شده تا استقبال از این موتورها زیاد نباشد.

با وجود فراهم نبودن زیرساخت‌ها و از سویی مسائل مربوط به قیمت و تامین باطری موتورهای برقی، همچنان فعالان صنعت موتورسیکلت معتقدند که در صورت حمایت دولت و تامین زیرساخت‌های لازم، استفاده از موتورسیکلت‌های برقی به خصوص در کلان شهرها شدنی است و با ایجاد امکانات لازم شاهد اقبال مصرف کنندگان خواهیم بود.

در این ارتباط یک فعال در حوزه قطعه سازان موتورسیکلت ادامه این مسیر را بدون حمایت تسهیلاتی و اجرای طرح سوآپ، غیرممکن می‌داند و معتقد است در صورت نبود حمایت‌های تسهیلاتی، تولید و استفاده از موتورسیکلت‌های برقی عملی نخواهد شد.

حبیب الله محمودان نایب رئیس سندیکای قطعه‌سازان موتورسیکلت نیز در این زمینه به وجود برخی مشکلات در تولید موتورهای برقی اشاره و تاکید می‌کند: در حال حاضر پاشنه آشیل موتورسیکلت‌های برقی باطری این موتورهاست در واقع تولید باتری‌های لیتیومی در کشور به میزانی افزایش نیافته تا بتوان در تولید موتورهای برقی روی آنها حساب باز کرد.

وی در تشریح مشکل تامین باطری موتورهای برقی گفت: با وجود افزایش تولید و عرضه موتورهای برقی همچنان مساله باتری این موتورها از دغدغه‌های اصلی خریداران است از این جهت دولت در حمایت از موتورسیکلت‌های برقی باید به نحوی عمل کند که باتری این موتورها به قیمت رقابتی در بازار عرضه شود.

این مقام صنفی در حوزه قطعه سازان موتورسیکلت حضور شرکت‌های دانش بنیان در صنایع تولید باطری‌های اتمی و لیتیومی را از نیازهای ضروری این صنعت دانست و تصریح کرد: با ایجاد ایستگاه‌های سوآپ به نظر می‌رسد مصرف کنندگان موتورهای برقی کمتر نگران تامین باطری خواهند بود و از این بابت هزینه‌ای به‌ دارندگان موتورسیکلت برقی نیز تحمیل نمی‌شود.

اقدامات قطعه سازان در داخلی سازی موتورسیکلت در کشور

محمودان در ادامه به توان بالای قطعه سازان در حوزه تولید موتورهای برقی اشاره و خاطرنشان کرد: امروز با وجود تحریم‌ها و مشکلات زیادی که برای تامین قطعات در این صنعت وجود دارد اما تقاضا و نیاز خوبی در بازار داخل داریم بنابراین تولیدکنندگان داخلی در صنعت موتورسیکلت باید نشان دهند که توانایی اداره این بازار را دارند.

وی با این حال معتقد است که در شرایط کنونی برخی اجبارهای مالی، سیاسی و اجتماعی باعث شده که قطعه سازان علی رغم نبود برنامه دولت در این صنعت، اقدامات خوبی در داخلی سازی موتورسیکلت انجام دهند در حالی که سیاست‌های حاکمیتی در این حوزه عقب افتاده است.

وی در پایان بر لزوم حمایت سیاست‌گذاران از صنعت موتورسیکلت به عنوان یکی از صنایع مهم حوزه حمل و نقل در دنیا یاد کرد و گفت: به هر حال استفاده از موتورسیکلت‌ به خصوص موتورهای برقی، بهترین انتخاب و تصمیم برای کلان شهرهاست و راهی جز این نیست و چنانچه برنامه‌ریزی‌ها به موقع انجام شود و موانع و مشکلات برطرف و مشتریان حمایت یارانه‌ای دریافت کنند، شاهد رشد این صنعت و افزایش تقاضا در بازار موتورسیکلت‌های برقی و کاهش تردد خودروهای تک‌سرنشین در خیابان‌ها خواهیم بود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید