صنعت مس نیازمند حمایت‌های بیشتر برای شکوفایی است

0
تولید مس
نائب رییس انجمن مس ایران گفت: نقش و اثر فلز مس در آینده جهان و قرار گرفتن کشورمان در کمربندی مس‌زایی آلپ- ‌هیمالیا، حمایت‌های بیشتر از این صنعت‌معدنی را برای شکوفایی و توسعه می‌طلبد.

به گزارش نبض صنعت، کورش شعبانی افزود: صنعت مس در کشورمان سابقه‌ای طولانی دارد و علاوه بر اینکه در ۷۰ سال اخیر به عنوان صنعتی مدرن شناخته می‌شود، سبقه تاریخی معدن‌کاری آن به بیش از هفت‌هزار سال می‌رسد.

وی بیان‌داشت: ایران در کمربند مس‌زایی آلپ- هیمالیا قرار دارد و عنصر نخست در کشورمان شناخته می‌شود.

این مقام صنفی به ذخایر مس کشورمان اشاره کرد که گرچه ذخایر بزرگی نیستند و اکتشاف آنها نیازمند کار عملیاتی بیشتری است، اما گفت: عمده ذخایر کشور از نوع کوچک هستند که صنعت نخست فلزی کشور به لحاظ میزان ذخایر محسوب می‌شود.

طرح تولید سالیانه یک میلیون تن کاتد مس

وی یادآور شد: شرکت ملی مس طرح تولید سالیانه یک میلیون تن کاتد مس را در برنامه دارد که نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و سرمایه‌گذاری زیاد است و زمان و بررسی‌های بیشتر نیاز دارد، در کنار آن بخش خصوصی نیز باید کمک کند تا به هدف تعیین شده دست یابیم.

شعبانی تصریح‌کرد: در این راستا، حمایت‌های همه‌جانبه دولت و حاکمیت از جمله دستگاه‌هایی همچون محیط‌زیست، منابع طبیعی، انرژی اتمی و غیره مورد نیاز است تا حواشی کمتری را در معدن‌کاری مس کشور شاهد باشیم.

وی با تاکید بر اینکه فعالان معدنی به دنبال انجام کار خود هستند، خاطرنشان‌کرد: در عمل اما شاهدیم حواشی، مسائل و مشکلات به قدری زیاد شده که انرژی معدن‌کاران را می‌گیرد.

نائب رییس انجمن مس ایران ادامه‌داد: باید امنیت سرمایه‌گذاری را در کل بخش معدن و به‌ویژه مس ایجاد کنیم تا شاهد رونق فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش باشیم.

وی اظهار داشت: مس از لحاظ افزایش قیمت و همچنین نقشی که در تامین نیاز صنایع پایین‌دست دارد، از آینده بسیار روشنی برخوردار است و به همین دلیل باید سرمایه‌گذاری‌های وسیع در این حوزه انجام شود.

شعبانی، از تعارض منافع فعالان این بخش با دستگاه‌هایی همچون منابع طبیعی، محیط زیست، انرژی اتمی و غیره، معارضان محلی و افزایش بی‌رویه هزینه‌های تولید به عنوان مهمترین مشکلات معدن‌کاران مس کشور یاد و ابراز امیدواری کرد حمایت‌ها از این صنعت معدنی استراتژیک افزایش یابد.

وی، تولید سالیانه کاتد مس در کشور را بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تن برشمرد که ۹۰ درصد آن توسط شرکت ملی مس و بقیه توسط بخش خصوصی تولید می‌شود و گفت: مصرف داخلی کاتد مس حدود ۱۵۰ هزار تن در سال است و بقیه آن را باید بتوانیم روانه بازارهای صادراتی کنیم.

کمیته محیط زیست، منابع طبیعی و انرژی انجمن مس ایران، به دنبال یافتن و معرفی راهکارهای قانونی به‌منظور تسهیل معدن‌کاری برای فعالان حوزه مس است و در این مسیر، معرفی و شناسایی فناوری‌های نوین و سبز را برای دستیابی به اهداف تولیدی و صادراتی در این بخش دنبال می‌کند.

بیشتر بخوانید : حجم ذخایر مس سونگون در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا نظیر ندارد

در حوزه محیط زیست، راهکارهای این کمیته برای مدیریت منابع آب در صنایع مرتبط با مس شامل کاهش مصرف آب تازه، پیشگیری از آلودگی آب پیرامون معادن و کارخانجات تولیدی، بازچرخانی آب و بازیابی آب باطله‌ها و جانمایی صنایع بر اساس امکان تخصیص آب است.

این کمیته، به دنبال فعال‌سازی معادن متروکه قدیمی مس با پتانسیل بالا واقع در مناطق چهارگانه محیط زیستی (پارک‌های ملی، آثار طبیعی، مناطق حفاظت شده و پناه‌گاه‌های حیات وحش) در تعامل با سازمان محیط زیست و بدون آسیب به این مناطق است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید