روایت مرکز آمار از 9 دلیل بی میلی خریداران به لوازم خانگی ایرانی

0
لوازم خانگی
لوازم خانگی

مرکز آمار ایران طی یک گزارش آماری میزان رغبت مشتریان به خرید لوازم خانگی داخلی را مورد بررسی قرار داده است. طبق این گزارش، مشتریان ایرانی به ۹ دلیل نسبت به لوازم‌خانگی تولید داخل بی‌‌‌میل هستند که مهم‌ترین آنها کیفیت کمتر نسبت به نمونه‌‌‌های خارجی است.

به گزارش نبض صنعت، این گزارش همچنین فناوری و نوآوری را دو مزیت محصولات خارجی نسبت به تولیدات داخلی صنعت لوازم‌خانگی ایران اعلام کرده و البته مشارکت‌کنندگان در تهیه این گزارش نیز، سه دلیل عمده انتخاب محصولات خارجی از سوی مشتریان ایرانی لوازم‌خانگی را دوام بیشتر به دلیل قطعات بهتر و استفاده خلاقانه از طراحی در کنار فناوری بهتر و پیشرفته‌‌‌تر عنوان کرده‌‌‌اند.

این طرح نشان می‌دهد کم‌رغبتی مشتریان به لوازم‌خانگی تولید داخلی دلایل متعددی دارد که مهم‌ترین آنها قابل اعتماد نبودن، نبود کیفیت در مقابل رقبای خارجی، قیمت نامناسب و فرهنگ حاکم بر رفتار مشتریان بود.

همچنین فروشندگان اعلام کرده‌‌‌اند، مسائلی از قبیلی مصرف کمتر انرژی، حمایت کشورهای خارجی از صنعت لوازم‌خانگی در کنار اهمیت‌‌‌دادن به بازارهای خارجی از سوی تولیدکنندگان خارجی از مهم‌ترین دلایلی است که به اقبال بیشتر به تولیدات خارجی در ایران منجر شده است.

به عقیده فروشندگان لوازم‌خانگی از بین هفت‌دلیل مختلف برای عرضه لوازم‌خانگی، تقاضا از جانب مشتریان مهم‌ترین دلیل است؛ ضمن اینکه شرایط فروش آسان‌تر، سود بیشتر و کیفیت بهتر کالا آنها را ترغیب به عرضه این محصولات در فروشگاه‌‌‌های خود می‌کند.

در این میان فروشندگان معتقدند که به پنج‌دلیل، تولیدات ایران در این بخش کیفیت همسان با نمونه‌‌‌های مدرن و خارجی ندارند؛ به این معنا که از آنجا که فناوری و نوآوری سطح بالایی در این محصولات به کار گرفته نشده، فاصله محصولات داخلی با تولیدات رقبای خارجی محسوس است؛ ضمن اینکه به دلیل بالا بودن هزینه تولید، صنایع داخلی با مشکل کاهش کیفیت روبه‌رو هستند. در ضمن قطعات به کار رفته در محصولات خارجی نسبت به همین قطعات در تولیدات داخلی بهتر و از این ناحیه اعتماد و اطمینان به صنایع داخلی کمتر است.

فقدان ‌خلاقیت در طراحی و بازار داخلی غیررقابتی از عوامل دیگر اختلاف کیفیت بین تولیدات داخلی و خارجی لوازم‌خانگی در بازار ایران است. این شواهد نمی‌‌‌تواند بازگوکننده همه آنچه در صنعت لوازم‌خانگی ایران می‌‌‌گذرد باشد؛ اما از کنار هم قرار دادن آنها می‌‌‌توان به وجود برخی مشکلات در این صنعت رو به رشد پی برد که باید در سیاستگذاری‌‌‌های وزارت صمت به آنها توجه شود.

بر اساس این گزارش، سیاستگذار بخش صنعت می‌‌‌تواند با تنظیم‌‌‌گری مناسب بخش لوازم‌خانگی، بنگاه‌‌‌های این صنعت را به سمت ارتقای کیفیت، بهبود سطح فناوری و تولید محصول با آخرین روندهای نوآوری ترغیب کند تا به این ترتیب زمینه برای افزایش رقابت‌‌‌پذیری این محصولات در بین فروشندگان و مشتریان فراهم شود.

در عین حال، از آنجا که مسیر حاضر صنعت لوازم‌خانگی عمدتا روی افزایش تولید و نه صادرات‌محوری تنظیم شده است، بازطراحی سیاست‌های صنعتی این بخش با لحاظ ارتقای کیفیت قطعات به‌کاررفته در تولیدات داخلی و ارتقای برندهای بومی راه‌حلی در زمینه بالا بردن جایگاه محصولات ساخت داخل در بین مشتریان ایرانی است. جزییات دقیق‌‌‌تر گزارش مرکز آمار ایران خواندنی است.

رای گیری از فروشندگان بابت دلیل عرضه لوازم خانگی خارجی در سطح بازار نشان می‌دهد که سهم تقاضا از طرف مشتریان با ۳۴درصد، کیفیت بهتر کالاهای خارجی با ۲۲درصد، فروش آسان‌تر محصولات خارجی برای فروشندگان با ۲۰درصد، سود بیشتر با ۱۰درصد، رقابت با سایر فروشندگان با ۵درصد، عدم‌استقبال از کالاهای ساخت داخل با ۵درصد و سایر موارد با ۴درصد بوده است.

بر اساس پاسخ‌های درج شده از سوی فروشندگان، مهم‌ترین دلیل وضعیت بهتر لوازم‌خانگی خارجی، فناوری پیشرفته‌‌‌تر با ۲۶درصد، خلاقیت در طراحی مناسب‌‌‌تر با ۹/ ۱۹درصد، دوام بالا با ۹/ ۱۷درصد و اطمینان از کیفیت بالاتر قطعات به کار رفته در محصولات خارجی با ۸/ ۱۷درصد در رده‌‌‌های اصلی تولید بهتر لوازم خانگی از سوی خارجی‌ها نسبت به تولیدکنندگان ایرانی قرار دارند. مصرف پایین انرژی با ۳/ ۷درصد، سیاست‌های حمایتی کشورهای خارجی با ۱/ ۵درصد، توجه به نیاز کشورهای مقصد با ۹/ ۲درصد و بازار رقابتی کشور صادرکننده با ۶/ ۲درصد و سایرعوامل با نیم‌درصد در رده‌‌‌های بعدی قرار گرفته شده است.

از نظر این گزارش، تولیدات داخلی ضعف‌‌‌های مشخصی دارند که از جمله آن، بی‌‌توجهی به فناوری روز و به‌کارگیری نوآوری در لوازم (با ۲۶درصد سهم) در کنار بالا بودن هزینه تولید و کاهش کیفیت (با ۲۶درصد سهم)، عدم‌اطمینان به کیفیت قطعات به کار رفته در کالا (با ۲۳درصد سهم)، فقدان ‌خلاقیت در طراحی (با ۱۸درصد سهم)، در کنار بازار غیررقابتی داخلی (با ۷درصد سهم) و سایر عوامل (با یک‌درصد سهم) است.

در بررسی مرکز آمار ایران پیرامون دلایل کم‌رغبتی مشتریان ایرانی به محصولات داخلی، ۱۰ دلیل مختلف به‌دست آمده است: قابل اعتماد نبودن با ۲۱درصد، نبود کیفیت در مقابل رقبای خارجی با ۱۶درصد، قیمت نامناسب با ۱۴درصد، فرهنگ حاکم بر رفتار مشتریان با حدود ۱۲درصد، خدمات پس از فروش ضعیف با ۱۱درصد، تجربه ناموفق از کالا با ۸درصد، عدم‌توصیه سایر مصرف‌کنندگان با ۸درصد، تبلیغات ضعیف با ۵درصد، توجه فنی فروشنده با ۲درصد و سایر موارد با ۲درصد مهم‌ترین مبانی بی‌‌توجهی مشتریان داخلی به محصولات ایرانی است.

جالب‌‌‌تر اینکه در تحلیل رفتار حاکم بر مشتریان و انتخاب تولید خارجی توسط آنها، هشت‌دلیل ذکر شده که توجه تولیدکنندگان خارجی لوازم‌خانگی به کیفیت با ۲۷درصد، اهمیت دادن به برند کالا با ۲۵درصد، توجه به جذابیت ظاهری با ۱۹درصد و چشم‌‌‌ و هم‌‌‌چشمی با ۱۴درصد از عوامل اصلی این انتخاب هستند.

اهمیت دادن به تبلیغات جهانی با ۶درصد، حمایت از تولید داخلی با ۵درصد، عدم‌حمایت از هویت ملی با ۲درصد و سایر عوامل با یک‌درصد در فرهنگ رفتاری خرید مشتریان نقش دارد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید