استیضاح وزیر صنعت منتفی شد

0
وزیر صنعت
وزیر صنعت، معدن و تجارت

با وجود پیگیری موضوع استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس و جمع آوری امضای نمایندگان، استیضاح فاطمی امین فعلا منتفی شد.

به گزارش خبرنگار نبض صنعت، در حالی که بیش از ۲۴ نماینده مجلس که چند نماینده از کمیسیون صنایع و معادن را هم شامل می‌شود، طرح استیضاح وزیر صمت را کلید زده‌اند، اظهارنظر امروز قالیباف رئیس مجلس عملی شدن این استیضاح را حداقل تا پایان سال منتفی کرد.

قالیباف در این مورد با بیان اینکه تا عید هیچ استیضاحی را اعلام وصول نمی کنم، گفت: به صلاح نیست در سال اول عمر دولت، وزیری استیضاح شود.

برآورد قالیباف این است که رابطه مجلس با دولت چندان خوب نیست و در صورتی که استیضاح وزیری به صحن بیاید و اعلام وصول شود، قطعا رای می آورد و آن وزیر از کابینه پیاده خواهد شد.

نمایندگانی که استیضاح فاطمی‌امین را پیش می‌برند دلیل اصلی خواسته خود را حول دو موضوع اساسی قیمت و کیفیت خودرو و همچنین نحوه واگذاری و نظارت بر بهره‌برداری از معادن عنوان می کنند.

در همین حال، فاطمی امین پیشتر در این مورد گفته بود: بحث‌ استیضاح جدی نیست.

این اظهار وزیر صنعت باعث شد تا لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در نطق خود در صحن علنی مجلس، صحبت فاطمی امین را به «از خود مطمئن بودن» تعبیر کرد و از نمایندگان خواست تا اگر واقعا به قیمت جدید خودرو معترض هستند، استیضاح را امضا کنند.

فاطمی امین فقط خودرو را گران کرد

سیاهکلی در مورد استیضاح وزیر صنعت اظهار داشت: علت درخواست استیضاح ما که من طراح آن بودم دو موضوع است که اولین آن افزایش ۱۸ درصدی قیمت خودرو است که آن هم در عمل بیشتر است. ما این افزایش قیمت را قبول نداریم چراکه غیرکارشناسی است و مسئله‌ای را هم حل نمی‌کند. موضوع دوم هم نحوه واگذاری و نظارت بر معادن است که آن هم مشکلات زیادی دارد. این دو سوال باعث شده که ما درخواست استیضاح برای وزیر صمت داشته باشیم.

وی افزود: موضوع دوم که نحوه واگذاری و نظارت بر بهره‌برداری معادن است به این علت مطرح شده که معادن باید به مناطق برگردند. نحوه بهره‌برداری و میزان باری که جابجا می‌کنند، غیراستاندارد است. جاده‌های روستایی را از بین می‌برند و روستاییان را ناراضی می‌کنند و موجب اذیت و آزار روستاییان و همسایگان می‌شوند. ضمن اینکه ما باید معدن‌کاران را به برداشت تشویق کنیم اما برداشت باید درست و استاندارد باشد و موجب اذیت و آزار دیگران نشود. نباید در مناطق تخریب صورت بگیرد، متاسفانه شاهد هستیم که تعدادی از معدن‌کاران به این مسئله توجه نمی‌کنند.

سیاهکلی تصریح کرد: آقای فاطمی‌امین در رابطه با خودرو تنها قیمت را گران کرده است. ما نمی‌توانیم عملکرد ایشان را زیر سوال ببریم چراکه تازه روی کار آمده، ما هم منصفانه عمل کرده و راجع به عملکرد ایشان بحث نمی‌کنیم بلکه می‌گوییم بر اساس چه ادله‌ای حتی برخلاف نظر کمیسیون صنایع قیمت را افزایش داده است؟ حتی دولت از این افزایش قیمت ناراضی است. تولیدکننده هم آن را کافی نمی‌داند و توقع دارد قیمت بیشتر گران شود و ناراضی است. مصرف‌کننده هم که ناراضی است. در سیستمی که هم دولت، هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده ناراضی هستند ما چرا قیمت را افزایش داده‌ایم؟ چه کسی از این افزایش قیمت رضایت دارد غیر اینکه بگوییم مافیای خودرو سواستفاده می‌کنند.

احضار وزیر صنعت به مجلس به دلیل کیفیت پایین خودروها

به گزارش نبض صنعت، چند روز پیش هم محمد رشیدی، عضو هیات رئیسه مجلس در جلسه علنی امروز سوال نمایندگان از وزیر صنعت درباره علت کیفیت نامطلوب و پایین خودروهای تولید داخلی را اعلام وصول کرد.

عضو هیات رئیسه مجلس همچنین سوال ملی حسن نوروزی نماینده رباط کریم و تعداد دیگری از نمایندگان از وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره علت عدم تعیین مدیرعامل شرکت‌های ایران خودرو و سایپا توسط سهامداران را نیز اعلام وصول کرده بود که بعد از آن شاهد تغییر مدیرعامل سایپا بودیم.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید