چرا تولیدکنندگان لوازم خانگی از درج قیمت طفره می روند؟/تداوم نامه نگاری ها با وزارت صنعت

0
لوازم خانگی
لوازم خانگی

در حالی که قرار بود درج قیمت تولیدکننده از 4 دی ماه بر روی لوازم خانگی اجباری شود اما تولیدکنندگان از اجرای این مصوبه طفره رفته و همچنان در پی نامه نگاری با وزارت صنعت برای اجرایی نشدن آن هستند.

به گزارش خبرنگار نبض صنعت، همه واحدهای تولیدی و واردکننده انواع پودر لباسشویی، دستمال کاغذی، پوشک بچه، یخچال و فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی از 4 دی ماه باید نسبت به درج قیمت تولیدکننده و واردکننده که در برگیرنده مجموع هزینه‌ها و سود قانونی واحدهای تولیدی یا وارداتی با لحاظ مالیات بر ارزش افزوده است، اقدام می‌کردند.

این در حالی است که تولیدکنندگان به جای اجرای این مصوبه به دنبال نامه رایزنی و نگاری با بخش های مختلف وزارت صنعت هستند تا از اجرای آن جلوگیری کنند.

انجمن صنایع لوازم خانگی حدود 20 روز پیش در نامه ای به وزیر صنعت، مخالفت خود را  با اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده بر روی لوازم خانگی اعلام کردند. در این نامه‌ که با عنوان «مشکلات دستورالعمل مدیریت بازار کالاهای واسطه‌ای و نهایی» به وزیر صنعت، معدن و تجارت نوشته شد، اعلام شد که تاریخ صدور بخشنامه و زمان اجرای آن هیچ فرصت معقول و مناسبی برای فراهم ساختن امکانات لازم برای اجرا در نظر نگرفته است. همچنین در مراحل تدوین دستورالعمل از انجمن‌ها و اتحادیه‌های مرتبط با صنعت لوازم خانگی نظرخواهی نشده است.

البته در این نامه تاکید شده که انجمن‌ها و اتحادیه لوازم خانگی با اهداف طرح که شفاف سازی قیمت و رعایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است، کاملا موافق هستند، اما وجود برخی اشکالات مانع جدی بر سر راه تحقق اهداف تعیین شده ایجاد می‌کند که رفع آنها موجب جامعیت و موفقیت طرح می‌شود و در غیر این صورت چهار مشکل عمده شامل اجرایی نشدن طرح، ترویج و کمک به قاچاق کالا، کاهش تولید و ایجاد چالش و درگیری بین مصرف کننده و فروشنده و تولید کننده را به همراه خواهد داشت.

نامه نگاری دوباره تولیدکنندگان با وزارت صمت

پس از آنکه نامه انجمن صنایع لوازم خانگی به وزیر صمت نتیجه ای مبنی بر رفع الزام تولیدکنندگان به درج قیمت نداشت، اخیراً این انجمن در نامه ای دیگر که اینبار به قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی نوشته شده، پیشنهاد جایگزینی را برای دستورالعمل وزارت صنعت مطرح کرده است.

در این نامه آمده است: با عنایت به مکاتبات صورت گرفته از الزام الصاق قیمت تولیدکننده بر روی محصولات در قالب فهرست سه ستونه و با توجه به حادث شدن مشکلات عدیده ای ناشی از این مهم و با توجه به تغییرات نهادها مولفه های اثرگذار بر تولید و زنجیره ارزش و نیز اجتناب از ایجاد سردرگمی برای مصرف کننده، به عنوان روش جایگزین پیشنهاد می شود طی هماهنگی این انجمن با تولیدکنندگان و واحدهای تحت پوشش در رابطه ارائه فهرست قیمت سه ستونه محصولات تولیدی نسبت به الصاق قیمتهای یادشده در مراکز عرضه مستقیم و نمایندگی های مجاز فروش محصولات (با نظارت واحدهای تولیدی) و سایر مراکز فروش و عرضه صنفی محصولات لوازم خانگی (با نظارت اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان) به منظور اطلاع رسانی و در معرض دید خریداران اقدام کنند.

نامه نگاری برای افزایش قیمت ها

در میان نامه نگاری هایی که برای عدم درج قیمت تولیدکننده بر روی لوازم خانگی صورت گرفته، انجمن صنایع لوازم خانگی طی ماه جاری نیز در نامه ای به وزیر صنعت خواستار افزایش قیمت لوازم خانگی شد.

این در حالی است که چندماه پیش و با صدور دستور ادامه ممنوعیت واردات لوازم خانگی از سوی رئیس جمهور، تعدادی از شرکت های بزرگ لوازم خانگی اقدام به افزایش قیمت تولیداتشان کردند که با تذکر مسئولان دولتی روبرو شد و نرخ ها به حالت قبل برگشت.

اما در نامه صنایع لوازم خانگی به وزیر صنعت عنوان شده بود که با توجه به الزام نصب قیمتها بر روی کالاها، باید افزایش قیمتی نیز بر روی محصولاتشان اعمال شود، در غیر این صورت تولید برایشان به صرفه نخواهد بود.

انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در این نامه به فاطمی امین در مورد تغییرات نهاده‌های تولید از وزیر صنعت خواسته تا متناسب با تغییر قیمتی مواد اولیه، امکان افزایش قیمتها را برای تولیدکنندگان لوازم خانگی فراهم کند.

در نامه انجمن صنایع لوازم خانگی آمده بود که نرخ جاری تورم عمومی 40 درصد و تورم بخش تولید 78 درصد و افزایش قیمت نهاده های تولید رقم قابل توجهی است. با توجه به این موضوع نیازمند یک سیاستگذاری جامع و اجتناب ناپذیر در تعدیل منطقی قیمت ها هستیم.

قیمت ها افزایش یافت

در نهایت، هرچند از وزارت صنعت خبری مبنی بر موافقت وزیر با درخواست افزایش قیمت لوازم خانگی بیرون نیامد اما تولیدکنندگان لوازم خانگی، قیمت محصولات خود را 8 تا 12 درصد افزایش دادند. این در حالی است که بازار با رکود مواجه شده و در عین حال، نرخ ارز نیز روندی نزولی در پیش گرفته بود.

 اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در ان مورد گفته بود: برخی تولید کنندگان لوازم خانگی در روزهای اخیر قیمت محصولات خود را ۸ تا ۱۲ درصد افزایش داده اند.

به گفته وی، بیشترین افزایش قیمت مربوط به یخچال و فریزر و کولر آبی بوده و قیمت ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی افزایش نیافته است.

پازوکی افزود: طی روزهای اخیر قیمت آبگرمکن و بخاری نیز افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه شرکت‌های تولیدکننده مدعی هستند مجوز افزایش قیمت دریافت کرده‌اند، تصریح کرد: اکثر شرکت‌هایی که قیمت محصولات خود را افزایش داده اند، هنوز به فروشندگان لیست قیمت اعلام نکرده اند. همچنین باید به این نکته توجه کرد که با توجه به کاهش قدرت خرید مردم بازار کشش گرانی ندارد.

البته غزنوی، سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی این صحبت پازوکی را دروغ خواند و اعلام کرد که افزایش قیمتی در لوازم خانگی اتفاق نیفتاده است.

تولیدکنندگان لوازم خانگی مهرماه امسال نیز قیمت تولیداتشان را 5 تا 10 درصد افزایش داده بودند. در آن زمان نیز بازار در رکود قرار داشت و نرخ ارز هم روند نزولی را طی می کرد.

روایت مرکز آمار از 9 دلیل بی میلی خریداران به لوازم خانگی ایرانی

به گزارش نبض صنعت، با وجود همه رایزنی های انجمن صنایع لوازم خانگی برای عدم درج قیمت تولیدکننده و همچنین افزایش قیمت لوازم خانگی، مرکز آمار ایران طی یک گزارش آماری از پایین بودن رغبت مشتریان به خرید لوازم خانگی داخلی خبر داد. طبق این گزارش، مشتریان ایرانی به ۹ دلیل نسبت به لوازم‌خانگی تولید داخل بی‌‌‌میل هستند که مهم‌ترین آنها کیفیت کمتر نسبت به نمونه‌‌‌های خارجی است.

این گزارش همچنین فناوری و نوآوری را دو مزیت محصولات خارجی نسبت به تولیدات داخلی صنعت لوازم‌خانگی ایران اعلام کرده و البته مشارکت‌کنندگان در تهیه این گزارش نیز، سه دلیل عمده انتخاب محصولات خارجی از سوی مشتریان ایرانی لوازم‌خانگی را دوام بیشتر به دلیل قطعات بهتر و استفاده خلاقانه از طراحی در کنار فناوری بهتر و پیشرفته‌‌‌تر عنوان کرده‌‌‌اند.

این طرح نشان می‌دهد کم‌رغبتی مشتریان به لوازم‌خانگی تولید داخلی دلایل متعددی دارد که مهم‌ترین آنها قابل اعتماد نبودن، نبود کیفیت در مقابل رقبای خارجی، قیمت نامناسب و فرهنگ حاکم بر رفتار مشتریان بود.

همچنین فروشندگان اعلام کرده‌‌‌اند، مسائلی از قبیلی مصرف کمتر انرژی، حمایت کشورهای خارجی از صنعت لوازم‌خانگی در کنار اهمیت‌‌‌دادن به بازارهای خارجی از سوی تولیدکنندگان خارجی از مهم‌ترین دلایلی است که به اقبال بیشتر به تولیدات خارجی در ایران منجر شده است.

به عقیده فروشندگان لوازم‌خانگی از بین هفت‌دلیل مختلف برای عرضه لوازم‌خانگی، تقاضا از جانب مشتریان مهم‌ترین دلیل است؛ ضمن اینکه شرایط فروش آسان‌تر، سود بیشتر و کیفیت بهتر کالا آنها را ترغیب به عرضه این محصولات در فروشگاه‌‌‌های خود می‌کند.

در هر حال، با وجود ممنوعیت واردات لوازم خانگی و ایجاد بازاری انحصاری برای تولیدکنندگان داخلی، به نظر می رسد دولت باید جدیت بیشتری در نظارت بر عملکرد کارخانه های داخلی داشته باشد تا به وظیفه مهم خود در قبال حمایت از مصرف کننده نیز عمل کند.

آنچه فعلا ادامه دارد سردرگمی مشتریان، افزایش قیمت ها و قدرت خرید پایین در بازاری است که به دلیل خوکفا شدن، وارداتی به آن صورت نمی گیرد.

گزارش از نرگس نیک ضمیر

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید