علت گرانی برنج مشخص شد

0
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: عدم خرید و توزیع به موقع برنج‌های وارداتی نقش بسیار پررنگی در گرانی افسار گسیخته این محصول طی ماه‌های اخیر داشته است.

به گزارش نبض صنعت، علیرضا نظری در مورد افزایش قیمت برنج در ماه‌های اخیر، گفت: کشاورزان به عنوان تولیدکننده هزینه‌هایی را متحمل می‌شوند که مجبور هستند برای تامین آن نسبت به فروش سریع محصول اقدام کنند.

نظری با اشاره به اینکه در سنوات گذشته نیز قیمت برنج پس از فروش محصول توسط کشاورزان رقم خورده است، ادامه داد: گرانی برنج زمانی رخ می‌دهد که محصول در اختیار دلالان، واسطه‌ها و خریداران عمده بوده و سود این افزایش قیمت به جیب آنها می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه بخشی از مشتریان برنج داخلی ثابت هستند و افزایش قیمت‌ها تاثیری بر آنها ندارد اما بخش قابل توجهی از مردم نیاز خود را از محل برنج‌های وارداتی تامین می‌کنند، عنوان کرد: زمان، حجم و کیفیت واردات برنج نقش بسیار تعیین کننده‌ای در بازار این محصول دارد و به عنوان متعادل کننده‌ عمل می‌کند.

وی با بیان اینکه عدم خرید و توزیع به موقع برنج‌های وارداتی نقش بسیار پررنگی در گرانی این محصول طی ماه‌های اخیر داشته است، گفت: در زمینه گوشت مرغ نیز اگر محموله 70هزار تنی خریداری شده توسط وزارت جهاد کشاورزی به موقع وارد کشور نمی‌شد بازار از مدار خارج شده و دولت نیز توان کنترل آن را نداشت.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس، عنوان کرد: وزارت جهاد کشاورزی با تزریق بخشی از محموله مرغ منجمد وارداتی توانست بازار این محصول را کنترل کند، اگر برنج‌های وارداتی نیز به موقع وارد و توزیع می‌شد قطعا اکنون شاهد افزایش قیمت افسار گسیخته برنج ایرانی در بازار نبودیم.

پایان پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید