سهم ۶۰ درصدی نوشت افزار ایرانی از بازار

0
دبیر اجرایی نمایشگاه ایران نوشت گفت: سهم نوشت افزار ایرانی از بازار به حدود ۶۰ درصد رسیده و این سهم در بازار محتوا و كاراكتر‌های بومی نیز ۲۰ درصد است.

به گزارش نبض صنعت، محمدرضا نوده فلاح اظهار كرد: در تولید نوشت افزار برای رقابت با كاراكترهای خارجی و داستان‌های خارجی به ابزارهایی نیاز داریم.

وی افزود: برای مثال كاراكتر اسپایدرمن كه الان بین مخاطبان محبوب و شناخته شده است، سالها در سریال‌های مختلف و فیلم‌های سینمایی و تصویرپردازی‌های مختلف به آن پرداخته و فقط یك انیمیشن ساده نبوده است اما الان شاهدیم كه یك انیمیشن جدید به سرعت گسترش پیدا می‌كند و چه بسا داستان و تصویر قوی هم ندارد و این به عقبه‌ای برمی گردد كه برای آن وجود دارد.

دبیر اجرایی نمایشگاه ایران نوشت گفت: ساخت انیمیشن هزینه زیادی دارد و با سرمایه گذاری بالایی تولید می‌شود و نسبت به پی نما (كُمیك استریپ) هم خیلی بیشتر دیده می‌شود اما در حوزه پی نما و بازار نشر كاملاً مشهود است كه معرفی كتابها به بچه‌ها خیلی سخت است و از طرفی خود ناشران هم بنیه مالی كافی برای تبلیغات وسیع برای كتاب و چاپ كتاب در تیراژ بالا را ندارند.

توده فلاح تصریح كرد: در حال حاضر صنایع مختلفی در كشور وجود دارند كه رقبای خود را از میدان به در كردند و مردم با یك انحصار مواجه شدند اما این كار در عرصه فرهنگ شدنی نیست.

وی افزود: حدود ۱۰ سال قبل كه جریان نوشت افزار ایرانی قوی تر از گذشته شروع به كار كرد و یك سری تولیدكنندگان دست به دست هم دادند و مجموعه‌ای را شكل دادند سهم تولیدكنندگان نوشت افزار ایرانی از بازار به ۲۰ درصد هم نمی‌رسید و ۸۰ درصد مابقی از محل واردات بود و در زمینه كاراكتر نیز سهم محتوای بومی از نوشت افزار عملاً صفر بود اما الان با وجود تمام سختی‌ها به بیش از ۲۰ درصد رسیده است.

دبیر اجرایی نمایشگاه ایران نوشت با بیان اینكه تا ۱۰ سال قبل، حتی یك كاراكتر ایرانی در بین ۱۰ كاراكتر محبوب كودكان هم وجود نداشت، گفت: انیمیشن «ببعی و ببعو» كه دو بعدی است سال گذشته رتبه هشتم را در محبوبیت بین كودكان پیدا كرد و الان هم كودكان ارتباط بسیار خوبی با این كاراكتر برقرار می‌كنند.

نوده فلاح بازار با بیان اینكه سهم نوشت افزار ایرانی از بازار به حدود ۶۰ درصد رسیده و این سهم در بازار محتوا و كاراكتر‌های بومی نیز ۲۰ درصد است، اظهار كرد: تبلیغات به شدت هزینه بر است و تولیدكننده كالای فرهنگی هم با بازار كوچكی كه در اختیار دارد قادر به تبلیغات گسترده نیست و از طرف دیگر فیلم‌های كودك و نوجوان هم زمانی شروع به كار كردند كه رقیبی در بازار وجود نداشت و لذا الان می‌طلبد كه یك شتاب دهنده جدی در اختیار تولیدكنندگان قرار دهیم.

وی افزود: اگر چه خیلی از صنایع و تولیدكنندگان نیازمند حمایت مالی هستند اما مسئله اصلی بحث حمایت‌های غیرمالی و حمایت‌های حقوقی از تولیدكننده كاراكتر است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید