افزایش قیمت روغن نباتی در بازار

0

روغن نباتی در برخی از شهرها کمیاب شد. آیا کاهش تولید روغن گویا باعث افزایش قیمت آن در بازار شده است؟

به گزارش نبض صنعت، گویا تولید روغن در کشور به دلیل عدم تخصیص ارز کاهش پیدا کرده است. همچنین روغن مارگارین در بازار گران و کمیاب شده و همین مساله دردسر تازه‌ای را برای صنایع شیرینی ایجاد کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت روغن مارگارین (کره‌ای) ۱۰ کیلویی از ۱۷۰ هزار تومان به ۶۰۰ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که قنادان می‌گویند حتی روغن مورد نیاز با قیمت بالا و غیر متعارف هم در بازار پیدا نمی‌شود.

در همین مورد خلیلی رئیس انجمن صنفی صنایع روغن نباتی گفت: در چند وقت اخیر یکی از مشکلات صنایع روغن عدم تخصیص ارز دولتی از سوی بانک مرکزی بود. حالا بانک مرکزی اخیرا تخصیص ارز را به برخی بنگاه‌ها شروع کرده است. به نظر می‌رسد از هفته آینده این روند تخصیص ارز شرایط تولید را بهتر از روزهای گذشته کند.

تولید روغن در ۹ ماه امسال چقدر بود؟

وی ادامه داد: گزارش‌ها حاکی از این است که تولید روغن در ۹ ماهه امسال مناسب بوده است. آمارها نشان می‌دهد در این مدت مورد اشاره بیش از یک میلیون و ۶۹۲ هزار تن روغن تولید و توزیع شده است. از این سهم یک میلیون و ۱۲۰ هزار تن آن روغن مایع بوده است. همچنین ۵۷۱ عدد روغن نیمه جامد و جامد هم تولید شده است.

خلیلی بیان کرد: از این مقدار روغن تولید شده یک میلیون تن در خانوار استفاده شده و ۲۶۱ هزار تن در صنعت مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین ۳۳۶ هزار تن روغن نیز به صورت فله وارد چرخه صنایع مصرف‌کننده شده است.

انجمن صنایع روغن نباتی اعلام کرده بود با توجه به عدم تخصیص ارز و عدم توزیع روغن خام توسط شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی به کارخانه‌های تولیدی روغن خوراکی این صنعت با بحران جدی در زمینه تامین روغن خام مواجه شده است.

پیش‌تر برخی اخبار از کمبود و گرانی، روغن و شکر در برخی شهرها از جمله بازار عمده‌فروشان مشهد حکایت داشت. همچنین بهمن دانایی، دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران گفته بود: افزایش قیمت شکر برای حفظ سلامت مردم است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید