16.7 C
Tehran
فروردین ۹, ۱۴۰۳, ۶:۰۸ ب.ظ
خانه صنایع معدنی سنگ‌آهن در یک قدمی کانال 140 دلاری

سنگ‌آهن در یک قدمی کانال 140 دلاری

0
سنگ آهن
سنگ آهن

با وجود تضعیف تقاضای مصرف سنگ‌آهن در بازار داخلی چین، انتظار رشد تقاضا در میان مدت و پس از اتمام المپیک زمستانی پکن، از رشد قیمتی این محصول حمایت می‌کند. در این شرایط حرکت بانک خلق چین به سمت سیاست‌های انبساطی با کاهش نرخ بهره سیگنالی موثر و قوی در جهت رشد قیمتی این محصول است.

به گزارش نبض صنعت، سنگ‌آهن در هفته گذشته تا مرز 140 دلاری شدن نیز پیش رفت، به‌نحوی که بهای سنگ‌آهن عیار 62 درصد استرالیا تحویل بنادر شمالی چین در روز جمعه بیست و یکم ژانویه به 137 دلار و 40 سنت صعود کرد؛ به این ترتیب نرخ این محصول ظرف بازه زمانی یک هفته‌ای رشدی 8.5 درصدی داشت.

بی‌توجهی سنگ‌آهنی‌ها به تضعیف تقاضای فولاد

در حالی بهای سنگ‌آهن وارداتی چین همچنان در مسیر رشد نرخ قدم برمی‌دارد که بازار فولاد این کشور با تضعیف تقاضا در آستانه سال نوی چینی روبرو شده است. با این وجود این احتمال می‌رود که فعالیت فولادسازی پس از ماه مارس و با اتمام المپیک زمستانی افزایشی شده و این موضوع زمینه رشد قیمتی سنگ‌آهن به‌خصوص برای محموله‌های آتی را فراهم می‌کند.

در حالی که تقاضای مصرفی برای سنگ‌‌آهن در بازار داخلی چین تضعیف شده، تقاضای سفته‌بازی با امید به رشد بیشتر نرخ در هفته‌های بعد رو به افزایش گذاشته و این موضوع زمینه رشد قیمتی این محصول به‌خصوص در معاملات آتی را فراهم کرده است.

سیاست‌های انبساطی محرک رشد قیمت سنگ‌آهن

حرکت بانک خلق چین به سمت سیاست‌های انبساطی و برآورد اعمال بسته‌های محرک مالی از دیگر مواردی است که زمینه اوج‌گیری بهای سنگ‌آهن در بازارهای جهانی را فراهم می‌کند. بانک مرکزی چین متعهد شده تا سیاست‌های انبساطی را به منظور شتابدهی به اقتصاد این کشور اخذ کند؛ کاهش نرخ تسهیلات یک و پنج ساله از جمله اقدامات در نظر گرفته شده برای اجرای این سیاست است. به این ترتیب نرخ وام یک ساله با 10 واحد کاهش به 3.7 درصد رسید. در عین حال نرخ وام پنج ساله که مرجعی برای وام‌های بلندمدت از جمله وام مسکن تلقی می‌شود نیز با 5 واحد کاهش به 4.6 درصد رسید؛ این اولین کاهش نرخ بهره وام بلندمدت در چین پس از آوریل 2020 بود.

اگرچه تعدیل نرخ بهره در چین در این مرحله محدود است، اما برآورد می‌شود که ظرف ماه‌های پیش‌رو، تعدیل نرخ بهره بیشتری در انتظار بازار مالی این کشور باشد. در شرایطی که کاهش تقاضا یکی از مهم‌ترین ریسک‌های پیش روی چینی‌ها برای تضعیف تولید ناخالص داخلی است، اخذ سیاست‌های انبساطی راهی برای عبور از این مرحله پرچالش است. اخذ این سیاست‌ها از سویی زنجیره تقاضا را تحریک کرده و به این ترتیب زمینه رشد قمیتی در بخش کالایی را فراهم می‌کند و از طرف دیگر باید منتظر اثرات تورمی سیاست انبساطی چین بر بازارها نیز بود.

به این ترتیب خلاف برآوردهای قبلی اغلب موسسات معتبر بین‌المللی سنگ‌آهن، در هفته‌های ابتدایی سال 2022 در وضعیت قیمتی نسبتا مطلوبی قرار دارد. در این شرایط صعود نرخ انرژی با افزایش هزینه حمل می‌تواند احتمال رشد قیمتی در این بازار را تقویت کند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید