جولان گرانی در بازار لوازم خانگی و چشمان بسته وزارت صمت

0
لوازم خانگی
لوازم خانگی

تولیدکنندگان لوازم خانگی در حالی طی روزهای اخیر قیمت محصولاتشان را افزایش داده و عرضه این تولیدات با نرخ های جدید در بازار جریان دارد که مسئولان وزارت صمت همچنان از این وضعیت ابراز بی اطلاعی می کنند و فقط شعار برخورد با گرانی را سر می دهند.

به گزارش خبرنگار نبض صنعت، طی روزهای اخیر اکثر تولیدکنندگان لوازم خانگی قیمت‌ جدید تولیدات خود را با افزایش 3 تا 12 درصدی به نمایندگی‌ها ابلاغ کرده اند و شاهد گلایه رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی از افزایش ۸ تا ۱۲ درصدی قیمت لوازم خانگی داخلی بودیم.

به گفته اکبر پازوکی، بیشترین افزایش قیمت مربوط به یخچال و فریزر و کولر آبی بوده و قیمت ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی افزایش نیافته است.

پازوکی با تاکید بر اینکه با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، بازار کشش گرانی ندارد. افزود: طی روزهای اخیر قیمت آبگرمکن و بخاری نیز افزایش یافته است.

در این شرایط، مفتح معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت با بیان اینکه افزایش قیمت لوازم خانگی غیرقانونی است، گفت: لوازم خانگی جزو کالاهای مشمول درج قیمت تولیدکننده است و تولیدکنندگان مجوزی برای افزایش قیمت دریافت نکرده‌اند.

وی افزود: بر همین اساس اگر افزایش قیمتی اعمال شده باشد غیرقانونی و بدون مجوز است و ما آن را پیگیری خواهیم کرد.

این صحبت در حالی از سوی معاون وزیر صمت مطرح شده که ظاهرا این وزارتخانه از وضعیت بازار و قیمت لوازم خانگی بی اطلاع است وگرنه تا به حال فرصت کافی برای برخورد با این گرانی ها را داشته و باید اقدامی انجام می دادند.

تولیدکنندگان لوازم خانگی مهرماه نیز قیمت تولیداتشان را 5 تا 10 درصد افزایش دادند. در آن زمان نیز بازار در رکود قرار داشت و نرخ ارز هم روند نزولی را طی می کرد.

در چنین شرایطی قرار بود تولیدکنندگان لوازم خانگی از اول بهمن ماه قیمت تولیدکننده را بر روی محصولات خود درج کنند تا از این طریق قیمت گذاری در این کالا منطقی شده و مانع سردرگمی مصرف کنندگان و گران فروشی ها شود اما مقاومت کارخانه ها در اجرای این مصوبه باعث شده که این موضوع اجرایی نشود و حتی پیشنهاد درج قیمت بر روی لوازم خانگی با تغییراتی نیز روبرو شود به نحوی که تولیدکنندگان پیشنهاداتی را برای تغییر در اجرای طرح به سازمان حمایت اعلام کرده اند که براساس آن قیمت ها در مراکز توزیعی در معرض دید مصرف کننده قرار می گیرد.

در میان نامه نگاری هایی که برای عدم درج قیمت تولیدکننده بر روی لوازم خانگی صورت گرفته، انجمن صنایع لوازم خانگی طی ماه گذشته نیز در نامه ای به وزیر صنعت خواستار افزایش قیمت لوازم خانگی شد.

این در حالی است که چندماه پیش و با صدور دستور ادامه ممنوعیت واردات لوازم خانگی از سوی رئیس جمهور، تعدادی از شرکت های بزرگ لوازم خانگی اقدام به افزایش قیمت تولیداتشان کردند که با تذکر مسئولان دولتی روبرو شد و نرخ ها به حالت قبل برگشت.

در هر حال، نابسامانی بازار لوازم خانگی و نبود نظارت بر آن باعث سردرگمی مردم و مشتریان لوازم خانگی ایرانی می شود و آنها را در نهایت به سمت خرید لوازم خانگی قاچاق سوق خواهد داد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید