تولید خودرو 4 درصد افزایش یافت/عقب ماندگی خودروسازان از برنامه دولت

0

از فروردین امسال تیراژ تولید خودرو تحت‌تاثیر جریانات داخلی و خارجی، به‌ طور ماهانه با افت و خیزهای زیادی روبه‌رو بوده است، در همین حال طی دی ماه بیشترین آمار تولید خودرو ماهانه به ثبت رسید.

به گزارش نبض صنعت، طبق داده‌های سایت کدال بورس تولید خودرو در دی ماه امسال نسبت به سال گذشته رشد 4 درصدی را تجربه کرده حال آنکه رشد ماهانه (دی به آذر) به 7.5 درصد رسیده است.

به این ترتیب تا پایان اولین ماه از فصل زمستان مجموعا ۷۳۸‌هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو تولید شده، حال آنکه از مجموعه خودروهای تولید شده ۸۸‌هزار و ۷۰۰ دستگاه متعلق به دی ماه است. بر این اساس در شرایطی تولید ماهانه خودرو در دی ماه 7.5 درصد رشد را به خود می‌بیند که در آذرماه نسبت به آبان تیراژ، رشد 3.5 درصدی داشته است.

اما ریشه رشد تولید در دی به اعمال افزایش قیمت خودرو در آذرماه برمی‌گردد. در ۱۷ آذرماه امسال بعد از لغو رشد قیمت‌ها در آبان ماه توسط ابراهیم رئیسی، رشد ۱۸‌ درصدی قیمت‌ها کلید خورد. همراه با افزایش دستوری قیمت‌ها، وعده و وعید‌ها مبنی بر ساماندهی تولید و عرضه نیز آغاز شد، این در شرایطی است که بنا بر گزارش‌های سایت کدال خودروسازان در کنار تولید سالانه، رکود جدیدی در رشد تیراژ ماهانه به ثبت رساندند.

بر این اساس اگرچه خودروسازان با رشد سالانه و ماهانه در تولید روبه‌رو بودند اما آمارهای دی ماه بیانگر آن است که دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور باز هم از برنامه‌ریزی وزارت صمت عقب هستند. طبق برنامه وزارت صمت، خودروسازان تا پایان سال‌جاری باید یک‌ میلیون و ۱۰۰‌ هزار دستگاه خودرو تولید کنند که این به معنای تولید ۹۱‌ هزار و ۷۰۰ دستگاه به‌طور ماهانه است.

به این ترتیب با وجود تولید ۷۳۸‌هزار و ۵۰۰ دستگاهی خودرو تا آخر دی‌ماه امسال، تولیدکنندگان 19.5 درصد از برنامه وزارت صمت عقب افتاده‌اند.

اما آمارهای ارائه شده از سوی سایت کدال بورس در دی ماه بیانگر آن است که خودروسازان در تولید محصولات پرتیراژی همچون پژو ۲۰۶، سمند و… که از آنها به عنوان خودروهای زیان‌ده نام برده می‌شود، همچنان عقب هستند.

افت تولید پژو، دنا و سمند

اما نگاهی به جزئیات آمار تولید خودروهای سواری در ۱۰ ماه امسال بیندازیم تا مشخص شود غول‌‌‌های جاده مخصوص چه افت‌‌‌وخیزی در این بازه زمانی داشته‌‌‌اند. ایران خودرویی‌ها تا پایان دی ماه در مجموع ۳۸۱‌ هزار و ۳۲۱ دستگاه خودروی سواری تولید کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۲دو درصد افت تولید را تجربه کردند.

طبق آمار استخراج‌‌‌شده از صورت‌های مالی ایران‌‌‌خودرو، این خودروساز در گروه پژو تیراژی ۲۵۴‌ هزار و ۸۷۵ دستگاهی را تا پایان اولین ماه از فصل زمستان امسال از خود به جا گذاشته است.

این آمار نشان می‌دهد تولید محصولات پژو در ایران‌‌‌خودرو تا پایان دی و نسبت به ۱۰ ماه سال گذشته، نزدیک به ۹‌درصد کاهش یافته است. افت تولید گروه پژو از ابتدای سال‌جاری همزمان با ادعای زیان‌ده بودن این محصولات توسط خودروسازان آغاز شد، با این حال کاهش تولید در این گروه، حذف برخی مدل‌‌‌های پژو به‌خصوص ۲۰۶ تیپ ۵ و کاهش تیراژ پژو ۲۰۶ صندوق دار است.

این خودروساز در حال‌گذار از خانواده ۲۰۶ و جایگزین کردن آن با پژو ۲۰۷ است اتفاقی که هنوز به طور کامل نیفتاده و همین مساله سبب شده تا شاهد افت تولید گروه پژو باشیم. ایران‌‌‌خودرویی‌‌‌ها اما آمار پژو ۲۰۰۸ را خارج از خانواده پژو منتشر می‌کنند و صورت‌های مالی آنها نشان می‌دهد خودروی موردنظر ۱۰۳ دستگاه تولید طی ۱۰ ماه امسال داشته است.

با توجه به این آمار، تولید پژو ۲۰۰۸ افتی ۷۸ دستگاهی را نسبت به بازه زمانی ذکر شده در سال گذشته به خود می‌‌‌بیند. از گروه پژو که بگذریم، آبی‌های جاده مخصوص در تولید گروه سمند نیز با کاهش تولید روبه‌رو بوده‌اند.

بنابر آمار منتشره، این شرکت طی ۱۰ ماه امسال، ۴۱‌ هزار و ۹۴۰ دستگاه سمند را به تولید رسانده و این آمار سبب کاهش 5.7 درصدی تولید محصول موردنظر نسبت به مدت مشابه در سال ۹۹ شده است.

غول آبی جاده مخصوص سال گذشته تا پایان دی ماه سال‌جاری حدود ۴۴‌هزار و ۵۰۷ دستگاه تولید انواع سمند را در خطوط تولید خود نهایی کرده است. ایران‌‌‌خودرویی‌‌‌ها در ۱۰ ماه سال‌جاری اما ۴۲‌هزار و ۴۹۹ دستگاه انواع دنا را هم به تولید رسانده‌‌‌اند تا این خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته حول و حوش ۷‌درصد کاهش تولید را به خود ببینند. بنابراین دنا نیز پشت سر گروه سمند و پژو در جاده افت تولید حرکت کرده است.

رشد تولید تیبا و کوئیک

حال به سراغ دیگر خودروساز بزرگ کشور یعنی سایپا برویم و ببینیم این شرکت چه آماری در تولید محصولات خود طی ۱۰ ماه امسال به جا گذاشته است.

غول نارنجی جاده مخصوص نیز تا پایان اولین ماه از فصل زمستان بیش از ۲۵۷‌هزار دستگاه خودروی سواری در خطوط تولید خود تکمیل کرد. تولید این تعداد خودرو در مقایسه با تولید سال گذشته در همین بازه زمانی از رشدی حدود ۸‌درصدی حکایت دارد.

بنابر آمار ارائه شده به سازمان بورس، سایپایی‌‌‌ها در تولید تیبا تیراژی ۲۳۸‌هزار و ۵۸۸ دستگاهی را در ۱۰ ماه سال جاری از خود به جا گذاشته‌‌‌اند.

این آمار نشان می‌دهد تولید خانواده تیبا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدودا ۲۷‌درصد افزایش پیدا کرده است. این خودروساز این محصول را در مدل‌های تیبا صندوق دار، تیبا ۲ (هاچ بک) و تیبا پلاس تولید می‌کند. نارنجی‌های جاده مخصوص تا پایان اولین ماه از زمستان ۹۹ در مجموع تولید ۱۸۷‌هزار و ۷۷۷ دستگاه انواع تیبا را در خطوط تولید خود نهایی کردند.

البته تیبا تنها محصول تولیدی سایپا در دی ماه نبود و این شرکت تولید شاهین محصول جدید خود را نیز در برنامه داشت. بنابر آمار منتشر شده در سایت کدال سازمان بورس، ۱۸‌هزار و ۳۱۵ دستگاه شاهین در ۱۰ ماه امسال به تولید رسیده است. این در حالی است که طی ۱۰ ماه مشابه سال گذشته تنها ۱۰۷ دستگاه شاهین تولید شده بود.

همچنین تولید آریو نیز در ۱۰ ماه امسال تنها ۱۳۰ دستگاه بوده که ۶ دستگاه بیش از مدت مشابه سال گذشته است. آریو تا قبل از تحریم، تیراژ بسیار بالاتری در سایپا داشت و به نظر می‌رسد در صورت لغو تحریم، تولید این محصول رشد قابل‌توجهی را به خود خواهد دید، البته اگر قرار بر ادامه تولید آن باشد.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید