دورنمای صنعت در سند راهبردی دیده شود

0
واحدهای صنعتی

رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی گفت: ما هیچ وقت به سازندگان صنعتی دورنما نداده‌ایم و باید این دورنما در سند راهبردی صنعت دیده شود.

به گزارش نبض صنعت، امیرعباس اختراعی رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران اظهار داشت: در حال حاضر مشکلاتی در بخش‌های مختلف اجرایی کشور داریم، مثلا برای مبارزه با قاچاق مقررات سختگیرانه تری را در گمرکات ایجاد می کنیم.

وی افزود: امسال توفیقات خوبی در جهت رفع موانع تولید در کشور نداشتیم. یکی از عمده‌ترین دلایل این امر تغییر دولت بود که وقت زیادی را به خود صرف کرده و در کنار آن تغییر سیاست‌ها نیز تاثیر گذار بوده است.

به گفته اختراعی، کالایی را که به عنوان مواد اولیه تولیدی، بعد از ورود به بندرگاه های کشور در ظرف ۱۰ روز ترخیص می کردیم الان به طور متوسط به ۳۰ ، ۴۰ و ۵۰ روز رسیده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در خصوص کارگر ساده تا نیروی فوق تخصصی مسئله داریم. تقریباً هیچ شهرصنعتی بزرگی در ایران نیست که در درب آنها بنرها و اطلاعیه های بزرگ جذب نیروی انسانی نخورده باشد.

وی افزود: وقتی به شاخص‌های اقتصادی کشور نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که تغییر آن چنانی نداشته ایم و نمی توانیم بگوییم که ظرفیت های تولید بالا رفته و نیروی انسانی کم داریم. این مسئله به سیاست‌های کلان ما در بخش تولید برمی‌گردد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فقدان یک سند راهبردی صنعتی خطر توسعه صنعت را بیشتر می‌کند؟ گفت: ما هیچ وقت به سازندگانمان دورنما نداده ایم و باید این دور نما در سند راهبردی دیده شود، باید بدانیم چقدر از ظرفیت ساخت داخل در تجهیزات صنعتی استفاده می شود. وضعیت ما در این شرایط مناسب نیست.

اختراعی ادامه داد: جمع فروش سازندگان تجهیزات صنعتی ایران در سال ۳.۲ میلیارد دلار و متوسط سالانه واردات ماشین‌آلات در سه سال اخیر 8 میلیارد دلار است. این در حالی است که فقط ۴۴ درصد از ظرفیت بنگاه‌های تولیدی و صنعتی ماشین سازی پر شده است. ما فقط در سه سال اخیر سالانه ۸ میلیارد دلار وارد کرده‌ایم.

وی افزود: برای یک سال حدود ۲۷ میلیارد دلار پروژه های صنعتی در بخش نیرو ،نفت و گاز داریم که باید اجرا شوند. باید در واردات ماشین آلات ضابطه مند باشیم. ما مانند صنایع دیگر مدعی نیستیم که واردات نباشد،باید انتقال فناوری هم داشته باشیم تا دوباره کالا وارد کشور نشود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید