از توجیه خودروسازان ایرانی تا فراخوان تعویض ایربگ ۴۱۰ هزار خودروی کیا

0

خودروسازان ایرانی در حالی علت بازنشدن ایربگ خودروهای تصادفی در حادثه بهبهان را زاویه نامناسب برخورد عنوان می کنند که در دنیا شاهد فراخوان شرکت های بزرگ خودروسازی برای بهبود کیفیت و برطرف کردن عیب یا تعویض ایربگ تولیداتشان هستیم.

به گزارش خبرنگار نبض صنعت، خودروسازی کیا در حال جمع‌آوری ۴۱۰ هزار دستگاه از تولیدات خود در آمریکا به دلیل نقص فنی ایربگ‌های آنها است. این شرکت خودروسازی نسبت به جمع آوری چندین مدل خودرو از جمله فورته کوپه مدل ۲۰۱۷، سدان فورته سال ۲۰۱۷-۲۰۱۸ و مینی ون‌های سدونا و هاچ بک‌های سول و سول EV سال ۲۰۱۷-۲۰۱۹ اقدام کرده است.

دلیل این اقدام، وجود نقص فنی در این خودروها و باز نشدن کیسه های هوا به هنگام تصادف عنوان شده است.

طبق اعلام کیا، ممکن است پوشش واحد کنترل کیسه هوا با تراشه حافظه روی برد مدار چاپی برخورد کرده و به مدار الکتریکی آسیب برساند. چنین آسیب‌هایی به مدار منجر به غیرفعال شدن کیسه‌های هوا شده و در صورت تصادف، احتمال باز نشدن  آن را به دنبال خواهد داشت.

برای حل این مشکل، نمایندگی‌ها واحد کنترل، کیسه هوا را بررسی کرده سپس نرم‌افزار را به روزرسانی می‌کنند یا در صورت لزوم ایربگ را تعویض می‌کنند. تمام این تعمیرات به صورت رایگان انجام خواهد شد.

توجیه خودروسازان ایرانی برای عمل نکردن ایربگ ها

در این شرایط، ماه گذشته در کشورمان شاهد بروز تصادف زنجیره ای در محور بهبهان رامهرمز بودیم. حادثه ای که ۵ کشته و ۴۱ مصدوم در پی داشت و در جریان آن، فقط ایربگ یک خودرو از 38 خودروی تصادفی باز شد. پس از گذشت 6 روز از این حادثه، نماینده خودروسازان با ارائه گزارشی، اعلام کرد که برخورد از عقب دلیل اصلی بازنشدن ایربگ ها بوده است.

احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه ۱۵ خودروی حادثه دیده در این حادثه متعلق به ایران خودرو و ۲۳ خودرو برای شرکت سایپا بوده است، گفت: اکثر خودروهای حادثه دیده دارای ایربگ بودند اما در این تصادف از عقب دچار حادثه شده اند.

وی با اعلام اینکه 15 خودروی حادثه دیده در این حادثه متعلق به ایران خودرو و 23 خودرو برای شرکت سایپا بوده است، افزود: در بخش خودروهای سایپا 2 وانت نیسان، 3 خودروی پیکاپ، 3 خودروی ال 90 و 15 پراید درگیر حادثه شده‌اند. در مجموع عدم آسیب دیدگی خودروهای ال 90 از روبه رو باعث شده تا ایربگ‌های آنها عمل نکند. از میان 15 خودروی پراید هم 11 خودرو به دلیل سال ساخت تولید فاقد ایربگ بودند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران تصریح کرد: در این حادثه از محصولات سایپا 8 خودرو دارای ایربگ بوده‌اند که چون برخورد از عقب صورت گرفته، ایربگ ها عمل نکرده اند.

نعمت بخش با بیان اینکه در بخش خودروهای گروه ایران خودرو نیز 15 خودرو درگیر حادثه شده اند، گفت: از میان 15 خودرو، 5 خودرو به دلیل سال ساخت فاقد ایربگ بودند. مابقی محصولات شامل سمند ال ایکس، پارس سال، پژو 405 و سمند ای اف سون و سمند سورن هستند که دارای دو ایربگ و تک ایربگ بودند. در مجموع یک خودروی سمند سورن مدل 91 دارای 2 ایربگ با توجه به شرایط برخورد با بازشدن ایربگ ها روبه رو شده است. یک محصول سمند ال ایکس نیز به شدت دچار حریق شده است.

فرافکنی سازمان استاندارد

در جریان حادثه بهبهان، سازمان ملی استاندارد نیز باید به عنوان یکی از مسئولان اصلی پاسخگو می بود و می گفت که چرا نظارت دقیقی بر کیفیت خودروهای تولیدی نداشته است. این در حالی است که رئیس سازمان استاندارد خیلی سریع به انتقاد از خودروسازان پرداخته و یک شبه نسبت به تعیین 15 تکلیف قانونی برای آنها جهت ارتقاء کیفیت خودروها اقدام کرد.

اسلام پناه، رئیس سازمان استاندارد با صدور ضرب الأجل بهبود کیفیت خودروهای تولید داخل گفت: در نامه‌ای که سازمان ملی استاندارد ایران به طور رسمی به وزارت صمت ارسال کرده است، صرفا به مدت یک ماه به شرکت‌های خودروساز فرصت داده شده که گزارش کنترل تطابق تولید را از تاریخ 1400/10/1 انجام دهند.

وی با بیان اینکه این مهلت قابل تمدید نیست، افزود: از خودروسازان تعهد خواهیم گرفت تا نسبت به اجرای بسیاری از این استاندارد‌های اجباری که سرپیچی می‌کنند مکلف شوند و حق الناس را رعایت کنند.

نظارت بر تک‌تک خودروها امکان پذیر نیست

در همین حال در واکنش به انتقادات مطرح شده نسبت به عملکرد سازمان استاندارد، پیمان پیرایش، مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی این سازمان گفت: با توجه به اینکه سالانه صدها هزار دستگاه خودرو در کشور تولید می‌شود، به هیچ وجه نظارت بر تک تک آنها مقدور نیست.

وی در مورد نقش سازمان استاندارد در بروز حوادثی مانند تصادف زنجیره ای بهبهان، اظهار داشت: با توجه به اینکه سالیانه صدها هزار خودرو تولید می‌شود به هیچ وجه نظارت بر تک تک آنها توسط سازمان استاندارد مقدور نیست.

در هر حال با گذشت 20 روز از تصادف بهبهان هنوز پاسخ شفاف و قابل قبولی در مورد دلیل عمل نکردن ایربگ خودروها در این حادثه ارائه نشده و این سوال برای مردم باقی است که تا چه زمانی باید شاهد بروز این دست اتفاقات و کشته شدن هموطنانمان در اثر سهل انگاری دستگاه های مسئول باشیم.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید