شکر سفید رکوردار رشد قیمت شد

0
شکر
شکر
بررسی قیمت 8 قلم کالای اساسی و مهم در آذر امسال نسبت به زمان مشابه سال قبل نشان دهنده آن است که پس از 9 ماه بالاخره طلسم گرانی کالاهای اساسی شکسته شد.

به گزارش نبض صنعت، آمار اعلام شده از روند قیمت کالاهای اساسی در 9 ماه منتهی به آذر سال جاری نشان دهنده آن است که پس از 8 ماه پی در پی روند افزایشی قیمت در آذر ماه و با نزولی شدن قیمت «برنج تایلندی (غیر از هومالی)» شکسته شد. طی ماههای اخیر هموار کالاهای اساسی رشد قیمت در بازار داشتند و این رشد شامل تمام 8 قلم کالای اساسی می شد.

اما در آذر سال جاری نسبت به آذر سال قبل شاهد افت 7.2 درصدی قیمت «برنج تایلندی (غیر از هومالی)» در بازار بوده ایم. براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مدت زمان مورد بررسی «برنج تایلندی (غیر از هومالی)» در بازار افت 7.2 درصدی داشت و قیمت آن به 15 هزار و 946 تومان رسید.

«شکر سفید» رکوردار رشد قیمت  

از سوی دیگر داده های اعلام شده از روند افزایش قیمت کالاهای اساسی در 9 ماه منتهی به آذر سال جاری نشان دهنده آن است که «شکر سفید» درمدت مشابه سال جاری همواره عنوان رکوردار افزایش قیمت را به خود اختصاص داده است. بطوریکه در آذر سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل این رشد به 75.9 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته  است. متوسط قیمت هر کیلوگرم شکر سفید در آذر سال ۱۴۰۰ به حدود 14 هزار و 910 تومان رسید، این در حالی که در مدت مشابه سال ۹۹ قیمت شکر برابر با 8 قیمت هزار و 474 تومان بود.

«برنج باسماتی پاکستانی (درجه یک) »، «برنج تایلندی (غیر از هومالی)»، «برنج طارم اعلا»، «برنج داخلی هاشمی (درجه یک)»، «شکر سفید»، «گوشت گوساله»، «گوشت گوسفندی‌(مخلوط)» و «گوشت مرغ تازه» 8 محصولی هستند که در آذر ماه روند قیمتی آنها ارزیابی شده و روند قیمتی آنها نشان از آن دارد که تمام این اقلام رشد 11 تا 76 درصدی داشته اند.

قیمت کالاهای اساسی در آذرماه

داده های اعلام شده نشان دهنده آن است که قیمت برنج طارم اعلا نیز در آذر ۱۴۰۰ در مجموع 59.5 درصد افزایش قیمت داشته است و قیمت هر کیلوگرم آن از 33 هزار و 449 تومان در آذر ۱۳۹۹ به 53 هزار و 363 تومان در آذر ۱۴۰۰ رسیده است. برنج داخلی هاشمی درجه یک نیز در این مدت رشد 56.6 درصدی داشته و قیمت آن به 514 هزار و 497 تومان رسیده است.

براین اساس قیمت گوشت گوساله نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 41 درصدی داشته و از هر کیلو 95 هزار و 931 تومان در آذر ۹۹ به 135 هزار 241 تومان در آذر۱۴۰۰ رسیده است.

گوشت مرغ تازه نیز با 24.8 درصد افزایش قیمت از هر کیلوگرم 24 هزار و 589 تومان در آذر ۱۳۹۹ به 30 هزار و 688 تومان در آذر ۱۴۰۰ افزایش یافته است.

قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی مخلوط نیز از 110 هزار و 473 تومان در آذر ۹۹ به بیش از 132هزار در آذر ۱۴۰۰ افزایش یافته و رشد 19.5 درصدی داشته است.

براساس این گزارش قیمت هر کیلوگرم برنج پاکستانی باسماتی درجه یک نیز از 24 هزار و 459 تومان به 28 هزار و 93 تومان افزایش یافته و براین اساس قیمت این کالا در بازه زمانی یاد شده 14.9 درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید