عرضه زغال‌سنگ خارج از بورس انرژی ممنوع شد

0
زغال سنگ
زغال سنگ

از ابتدای اسفند امسال عرضه داخلی زغال‌سنگ و فرآورده های آن الزاما در بورس انرژی ایران مجاز بوده و هرگونه خرید و فروش خارج از بورس ممنوع است.

به گزارش نبض صنعت،‌ وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت دستورالعمل عرضه زغال‌سنگ و فرآورده‌های آن در بورس انرژی ایران را ابلاغ کرد.

بر این اساس، رضا محتشمی‌پور معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت ۹ بهمن‌ماه در نامه‌ای به روسای سازمان‌های صنعت معدن و تجارت استان‌ها و جنوب کرمان دستور عرضه زغال سنگ و فراورده های آن در بورس انرژی ایران را صادر کرد.

در این ابلاغیه آمده است: «حسب مصوبه کارگروه کالاهای پایه از ابتدای اسفندماه سال جاری کلیه عرضه داخلی زغال‌سنگ الزاماً در بورس انرژی مجاز بوده و هرگونه خرید و عرضه خارج از بورس انرژی ایران ممنوع است.»

معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت در ادامه تأکید کرده است: «تمامی واحدهای تولیدکننده انواع زغال‌سنگ خام، کنسانتره زغال‌سنگ و فراورده‌های حاصل از آن مکلف به عرضه کل تولید خود در بورس انرژی هستند و مازاد بر عرضه داخلی وفق مقررات جاری امکان صادرات خواهند یافت. لذا کلیه سازمان‌های استانی دارای واحد تولیدکننده زغال‌سنگ، مکلفند نسبت به پیگیری ثبت‌نام واحد و اخذ کد بورسی شرکت‌های تولیدکننده و مصرف‌کننده طی دو هفته آینده اقدام لازم را به عمل آورند.»

کشف قیمت واقعی زغال‌سنگ، وجود یک بازار شفاف، رفع مشکلات کارگری و کمبود نقدینگی شرکت‌های زغال‌سنگ همواره یکی از مطالبات و دغدغه‌های شرکت‌های مرتبط با این حوزه بوده است.

از این رو محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ۱۷ آذر امسال در نامه‌ای خطاب به رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار عرضه کلیه زغال‌سنگ تولیدی کشور در بورس انرژی ایران شد.

در این نامه خطاب به وزیر صمت، آمده بود: « صنعت زغال‌سنگ کشور با مشکلات زیادی روبرو است که یکی از این مشکلات عدم کشف قیمت واقعی زغال‌سنگ در یک بازار شفاف و دوره وصول مطالبات طولانی این صنعت ناشی از قراردادهای انحصاری با خریداران داخلی زغال‌سنگ است که این موضوع سبب شده تا جریان نقدینگی مناسبی در صنعت زغال‌سنگ ایجاد نشده و مشکلات فراوانی را ایجاد نماید.»

در این نامه تاکید شده بود: «با توجه به ظرفیت صنعت زغال‌سنگ در بعد داخلی و صادراتی و مسائل و مشکلات مطرح شده در جلسات مشترک کمیسیون و آن وزارتخانه و همچنین وجود بستر معاملاتی شفاف و رقابتی و شیوه‌های متنوع تسویه در بورس انرژی ایران، با فعال شدن بازار معاملات زغال‌سنگ ضمن ایجاد فرصت کشف نرخ واقعی، امکان تامین مالی فعالین این صنعت از طریق ابزارهای مالی موجود فراهم خواهد شد.»

در این نامه از وزیر صمت خواسته شده بود تا دستورات لازم جهت عرضه کلیه زغال‌سنگ تولیدی کشور برای مصارف داخلی و صادراتی در بورس انرژی ایران را صادر کند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید