کاهش ۳ تا ۵۰ درصدی قیمت‌ها با درج نرخ تولید کننده

0

مدیر نظارت بر خدمات عمومی و شبکه‌های توزیعی سازمان حمایت گفت: بیش از هزار قلم از کالاهای مشمول طرح درج نرخ تولیدکننده روی، از ۳ تا ۵۰ درصد کاهش قیمت داشته‌اند.

به گزارش نبض صنعت، محسن حسینلویی گفت: برخی از انواع آب معدنی که ۴ هزار تومان فروخته می‌شد امروز ۱۵۰۰ تومان فروخته می‌شود. بیش از ۱۰۰ گروه کالایی و ۳ هزار قلم کالا مشمول اجرای این طرح(قیمت گذاری درب کارخانه) شده‌اند. سود کالا‌ها بسته به نوع آن حدکثر ۱۰ تا ۳۰ درصد است.

قیمت تولید کننده چند نرخی نخواهد بود و تمام هزینه‌ها از جمله مالیات و سود شرکت در این قیمت محاسبه شده است. قیمت مصرف کننده در فروشگاه باید بر تمام کالاها درج شده باشد.

اولین مرحله طرح درج قیمت تولید کننده در اذر اجرا شد، دی مرحله دوم و سوم اجرایی شد و ۲۳ بهمن مرحله چهارم آن اجرا خواهد شد. مرحله پنجم که مرحله نهایی است هم اواسط اسفند اجرا خواهد شد. کالاهایی که در مرحله اول مشمول قیمت گذاری شدند امروز وارد بازار شدند و حالا اثربخشی آن مشخص خواهد شد.

عده‌ای این روش را غلط و پر دردسر می‌دانند. حسن فروزان‌فرد عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در این مورد می‌گوید: مفهوم قیمت‌گذاری توسط تولیدکننده و در ابتدای زنجیره یک روش اشتباه است و در هیچ کجای دنیا چنین روشی انجام نمی‌دهند. دولت‌ها برای ساماندهی اقتصاد و تورم و ناتوانی در مکانیزم‌های درست مالیات‌گیری، این گرفتاری را برای تولیدکنندگان در ایران ایجاد می‌کنند.درج قیمت تولیدکننده می‌تواند زمینه پیچیده‌تر شدن روابط بین مردم را در شرایطی که اوضاع اقتصادی خوبی هم ندارند بیشتر کند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید