پیش بینی ثبت رکورد ۴۵ میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی

0

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با تأکید بر عزم و ارادۀ دولت سیزدهم برای اصلاح و اقدام مؤثر در راستای منافع ملی گفت: کشور در مسیر گذر از رویکرد سنتی در تجارت خارجی به شیوه های نوین و با محوریت مدیریت دانش در صادرات قرار گرفته است.

به گزارش نبض صنعت، علیرضا پیمان پاک با تأکید بر عزم و ارادۀ دولت سیزدهم و شخص رئیس جمهور برای اصلاح و اقدام مؤثر در راستای منافع ملی گفت: اقدامات انجام شده و در حال انجام، کشور را در مسیر گذر از رویکرد سنتی در تجارت خارجی به شیوه های نوین و با محوریت مدیریت دانش در صادرات قرار داده و با این اقدامات امیدواریم تا پایان سال جاری رکورد 45 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی تحقق یابد.

وی با اشاره به آمار اخیر صادرات غیر نفتی کشور، اظهار داشت: سال گذشته صادرات غیر نفتی رقمی حدود 35 میلیارد دلار داشت اما امسال این رقم از 40 میلیارد گذشته و امیدواریم تا پایان سال جاری رکورد 45 میلیارد دلار را از خود بر جای گذارد.

وی افزود: برنامه دولت سیزدهم برای صادرات، هدف 70 میلیارد دلاری است که لازم است ظرفیت ها و زیرساخت ها مانند لجستیک و گمرک برای تحقق این هدف توسعه یافته و اصلاح و ترمیم شود.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران تحریم ها را به عنوان محرک برای افزایش صادرات غیر نفتی عنوان کرد و در برابر آن، خود تحریمی و بی ارادگی را مانع اصلی در توسعه تجارت خارجی دانست و ادامه داد: طی این مدت 4 ماهه بیش از 1500 نشست با صادرکنندگان، مجموعه ها و تشکل ها برگزار کرده ایم تا با توجه به فرمودۀ مقام معظم رهبری در خصوص رفع موانع به عنوان مهم ترین اصل، مشکلات را شناسایی و به رفع آنها بپردازیم.

پیمان پاک با اشاره به اینکه عمده مشکل تجارت خارجی کشور رویکرد سنتی به صادرات است، اضافه کرد: تمرکز بر تنظیم بازار، مجدود کردن صادرکنندگان به دلیل مشکلات ارزی، عدم تولید صادرات محور، تعدد بخشنامه ها و امثالهم نشان دهندۀ آن است که نگاه به صادرات همان نگاه سنتی گذشته است.

وی در مورد اقدامات صورت گرفته برای احیای صادرات غیر نفتی گفت: تمرکز بر استفاده از هوش مصنوعی، تصویب پیوند اسمارت کانترکت و سامانه رمزارزها و بلاکچین به سامانه جامع تجارت، فعالیت بر پایۀ متاورس، ترانزیت در کریدورها  برای بازگرداندن فرصت های از دست رفته، کنسرسیوم های صادراتی و شتاب دهنده های صادرات و برنامه ریزی برای گذار از شرکت های مدیریت صادرات به شرکت های مدیریت زنجیرۀ تأمین از جمله اقداماتی است که با همراهی و هوشمندی نسل جوان آگاه و انقلابی در حال انجام است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: مدیریت دانش و به اشتراک گذاری تجربیات نیز یکی از عوامل تأثیرگذار بر موفقیت، نفوذ و استمرار حضور در بازارهای هدف صادراتی است که منجر به موفقیت و توسعه تجارت خواهد شد و این موضوع در رویدادهایی همچون پویش ملی صادرات می تواند به نحو مطلوبی به جوانان و تجار در راستای اهداف صادراتی کشور یاری رساند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید