فقط 30 درصد گاز مورد نیاز فولاد مبارکه تامین می شود

0
صنعت فولاد
صنعت فولاد

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه از کاهش ۷۰ درصدی مصرف گاز در فولاد مبارکه خبر داد و گفت: با شروع فصل سرما و محدودیت‌های ایجاد شده از اوایل آذر ماه، در حال حاضر شرکت فولاد مبارکه تنها با ۳۰ درصد گاز مورد نیاز، تولید می‌کند.

به گزارش نبض صنعت، عباس اکبری محمدی با بیان اینکه 70 درصد از گاز مورد نیاز در بخش احیای مستقیم استفاده می شود،‌ افزود: این امر باعث شده با شروع فصل سرما بیش از 70 درصد تولید در این واحد کاهش پیدا کند و تولید به کمتر از یک سوم برسد. در نتیجه خوراک مورد نیاز برای تولید فولاد خام به حداقل رسیده و تولید این محصول کاهش پیدا کرده است.

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه معتقد است: آثار کاهش تولید فولاد خام کم کم در قیمت و میزان تولید محصول نهایی در بازار مشخص خواد شد. 

وی افزود: میزان تولید آهن اسفنجی به دلیل محدودیت گاز در سه ماه گذشته، یک میلیون 200 هزار تن کاهش پیدا کرده است.

وی در خصوص جبران کاهش تولید در سایر فصول سال گفت: پس از بهبود شرایط تامین گاز، میزان تولید به حالت اول خود باز خواهد گشت. با توجه به اینکه فولاد مبارکه همواره با تمام ظرفیت، تولید می‌کند زیاد نمی‌توان این کاهش تولید را جبران کرد.

وی با اشاره به نشست‌ها و جلسات مختلفی که با مسئولان دولتی و وزارت نفت در خصوص محدودیت های گازی برگزار شد، گفت: باید مسیر تامین گاز به صورت هدفمند سیاست گذاری شود تا علاوه بر صرفه جویی در تمام بخش‌ها،‌ بخش مولد اقتصاد محدود نشوند. در این صورت برای اقتصاد کشور تبعاتی نخواهد داشت.

اکبری معتقد است: باید برای توسعه میدان‌های گازی سرمایه گذاری کنند تا نیاز کشور تامین شود. این امر نیازمند سرمایه گذاری دولت است. اما با توجه به محدودیت های که دولت در این زمینه دارد پیشنهاد شده از پتانسیل  شرکت های خصوصی مانند شرکت‌هایی که در زمینه پتروشیمی و فولاد فعالیت می‌کنند، استفاده شود.

وی ادامه داد: فولاد مبارکه نیز در حال بررسی این موضوع است که در صورت لزوم و شرایط مناسب، سرمایه گذاری کند.

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه در خصوص محدودیت تامین برق در تابستان عنوان کرد: در فصل گرم سال محدودیت گازی وجود ندارد. با احداث نیروگاه جدید و ورود اولین واحد های این نیروگاه به مدار مشکل کمبود برق به حداقل خواهد رسید.

وی در خصوص میزان تولید و محدودیت ایجاد شده اظهار کرد: فولاد، صنعت مادر است و تاثیر بسیاری در اشتغال و تولید دارد. فولاد مبارکه محصولات تخت شامل اسلب، ورق گرم،‌ ورق سرد و ورق های پوشش دار تولید می‌کند . این محصولات در صنایع پایین دستی مورد استفاده قرار می گیرد. قطعا با کاهش تولید در فولاد مبارکه این امر بر صنایع پایین دست نیز تاثیر خواهد گذاشت. این امر در زنجیره اشتغال و میزان تولید شرکت هایی مانند صنایع لوازم خانگی، خودروسازی، ساختمان و.. تاثیر خواهد گذاشت. هنگامی که محدودیت در صنایع مادر ایجاد می شود، بر صنایع بالادستی و پایین دستی تاثیر خواهد گذاشت.

اکبری با بیان اینکه 70 درصد ورق مورد نیاز کشور را فولاد مبارکه تامین می کند، گفت: این حجم نشان از تاثیرگذاری فولاد مبارکه در صنعت کشور است. قطعا زمانی که به دلیل محدودیت تولید کاهش پیدا کند، تاثیر بزرگی در سایر صنایع ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به تکنولوژی مورد استفاده در صنعت فولاد کشور گفت: تکنولوژی صنعت فولاد بر اساس احیای مستقیم با قوس الکتریکی است که از روش های پاک محسوب می شود که میزان آلایندگی آن نسبت به کوره بلند کم است. در کشور ما به دلیل منابع غنی گاز از ابتدا تکنولوژی تولید فولاد این گونه انتخاب شده است و دیگر نمیتوان از روش کوره بلند استفاده کرد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید