داخلی سازی 90 درصد تجهیزات فولادی

0
معاون خرید شرکت فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کرد و ۹۰ درصد قطعات و تجهیزات خود را بدون وابستگی به خارج و با تکیه‌ بر دانش متخصصان ایرانی تأمین کرد.

به گزارش نبض صنعت، عطایی‌پور اظهار کرد: اگر مستند دوران ساخت کارخانه فولاد مبارکه را مشاهده کنید، متوجه خواهید شد که این مجموعه صنعتی در روزهایی که دشمن بعثی، اقدام به بمباران شهرهای مختلف ازجمله اصفهان را آغاز کرده بود و شرکت‌هایی همچون ذوب‌آهن و پالایشگاه اصفهان هدف حملات موشک‌های آنان بودند، تلاش‌گران جبهه صنعت، مشغول ساخت فولاد مبارکه بودند.
وی با بیان این‌که علی‌رغم همه مشکلات و سختی‌های دوران دفاع مقدس، فولاد مبارکه در سال ۱۳۷۲ به‌ صورت رسمی به بهره‌برداری رسید، افزود: البته چنین صنایع مهم و استراتژیکی هیچ‌گاه از تهدیدات دشمن دور نبوده‌اند، به‌گونه‌ای که پس از دوران جنگ نیز دشمنان جمهوری اسلامی با اعمال تحریم‌های ظالمانه درصدد مقابله با پیشرفت ایران اسلامی بودند و این فشارها را ادامه دادند، اما نه‌تنها این تحریم‌ها ذره‌ای از انگیزه متخصصان و صنعت‌گران ایرانی کم نکرد، بلکه میزان تولیدات صنعتی ما روزبه‌روز بیشتر و کیفی‌تر شد و این عوامل باعث شد تا رکوردهای تولید نیز شکسته شوند و در زمینه تولید سیر صعودی داشته باشیم.
معاون خرید شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه در همه دوره‌ها، با برگزاری جلساتی در سطوح مختلف مدیریتی، کارهای خود را مدیریت می‌کند و به‌دلیل همین برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌ها، امروز توانسته با شرکت‌های برتر جهان رقابت کند. فولاد مبارکه در حقیقت یکی از چرخ‌های مهم و پیشران اقتصاد کشور بوده و باید به این بنگاه بزرگ تولیدی نگاهی ملی داشت.
ارتقای کیفی محصولات با بهره‌گیری از دانش متخصصان داخلی
وی با بیان اینکه امروز تولید فولاد خام در گروه فولاد مبارکه به ۱۰ میلیون تن رسیده و این بنگاه بزرگ صنعتی به تأمین‌کننده یک‌سوم فولاد کشور تبدیل شده است، اذعان داشت: فولاد مبارکه از نظر کیفی نیز با برنامه‌ریزی در تحقیق و توسعه، به دانش تولید گریدهای مختلف و ویژه فولادی رسیده است؛ گریدهای خاصی که در تولید لوله‌های خطوط انتقال نفت و گاز کاربرد دارد و باعث حذف واردات این محصولات و جلوگیری از خروج ارز کشور شده است.
عطایی‌پور تصریح کرد: فولاد مبارکه در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی نیز در سطح کشور وارد عمل شده و علی‌رغم تأمین اکسیژن موردنیاز مراکز درمانگر سراسر کشور در دوران شیوع ویروس کرونا، در فعالیت‌های مهمی همچون تجهیز بیمارستان‌ها به دستگاه‌های درمان‌کننده، ساخت مدارس، جاده‌ها، ورزشگاه‌ها و… گام برداشته و پروژه‌های بزرگی را در حوزه سلامت و بهداشت کشور به سرانجام رسانده است.
فولاد مبارکه در مسیر اشتغال‌آفرینی و حمایت از تولید داخل
وی با اشاره به ضرورت بومی‌سازی ابراز داشت: در راستای تحقق شعار حمایت از تولید داخل، فولاد مبارکه با الگو قرار دادن منویات مقام معظم رهبری، تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کرد و ۹۰ درصد قطعات و تجهیزات خود را بدون وابستگی به خارج و با تکیه‌بر دانش متخصصان ایرانی تأمین کرد که این کار حمایت از تولیدکنندگان داخلی است و به اشتغال‌آفرینی در کشور کمک زیادی می‌کند.
معاون خرید فولاد مبارکه با اشاره به گام‌های مؤثر این شرکت در راستای حفظ محیط‌زیست کشور تأکید کرد: فولاد مبارکه پروژه‌های متعددی در این مسیر داشته که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها پروژه‌های مرتبط با کاهش مصرف آب بوده است. همچنین بهینه‌سازی تجهیزات برای تبدیل شدن به صنعتی سبز نیز از دیگر پروژه‌های زیست‌محیطی این شرکت به حساب می‌آید.
برنامه‌ریزی برای آغاز پروژه بزرگ نورد گرم شماره ۲
وی با بیان اینکه کمیته راهبری فولاد مبارکه، اهداف این شرکت در سال‌های آینده را به‌صورت نقشه راه مشخص می‌کند، عنوان داشت: توسعه کمی، کیفی و متوازن یکی از الزامات صنایع کشور است؛ چراکه راکد ماندن یک صنعت به معنای پایان فعالیت آن است. کمیته راهبری فولاد مبارکه نیز در راستای همین امر برنامه‌ریزی‌های لازم را برای آغاز پروژه بزرگ نورد گرم شماره ۲ انجام داده و امیدواریم هرچه سریع‌تر این کار آغاز شود.
عطایی‌پور اضافه کرد: با توجه به محدودیت‌های انرژی ازجمله آب، برق و گاز که برای فولاد مبارکه ایجاد شده، این شرکت درصدد احداث نیروگاه هزار مگاواتی است. در موضوع حمل‌ونقل نیز فولاد مبارکه به دنبال خرید لوکوموتیو موردنیاز خود است تا علاوه بر افزایش سرعت حمل‌ونقل، هزینه‌های مربوط به این امر را کاهش دهد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید