سیل قاچاق پوشاک ترک به سمت ایران

0
پوشاک
پوشاک

نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات پوشاک گفت: قاچاق پوشاک ترک که طی دو سال گذشته فروش نرفته، به سمت ایران رشد چشمگیری داشته است.

به گزارش نبض صنعت، بهرام شهریاری در پاسخ به این سوال که حجم پوشاک قاچاق در کشور چقدر است؟ اظهار داشت: حجم زیادی از کالا‌های قاچاق به کشور سرازیر شده است به طوری که دلایل مشخص و متقنی دارد از جمله شرایط ترکیه و حجم زیادی از کالا‌های مربوط به پوشاک در دنیا طی دو سال گذشته به فروش نرفته و الان به سمت کشور‌ها از جمله کشور ما سرازیر شده است. به نظر می‌آید قاچاق معلول یک فرآیند معیوب است.

وی افزود: برخی آدرس‌های غلط می‌دهند. همیشه بحث مبارزه با قاچاق را در مغازه‌ها و فروشنده‌ها جستجو می‌کنیم در حالی که فروشنده با واسطه از واردکننده کالا را خریداری کرده است عملاً به عبارتی فروشنده نقشی در واردات قاچاق ندارد.

وی در پایخ به این سوال که چرا توفیقی در امر مبارزه با قاچاق پوشاک نداشتیم؟ گفت: از مبادی رسمی قاچاق وارد کشور می‌شود.

وی تصریح کرد: بازار مجددا رها شده است. مسئولین ستاد این صحبت را داشتند.حجم قاچاق 2.5 میلیارد دلار نمی تواند کاهش پیدا کند. نمی‌دانم آقایان با چه ترتیبی این عدد را چند ماه است که کاهشی عنوان می کنند. به شدت قاچاق در حال افزایش است.

به گفته وی، اگر استمرار و هماهنگی داشته باشیم خیلی راحت‌تر می‌توانیم مشکل قاچاق را حل کنیم. خیلی از اتفاقات در سطح اصناف می‌افتد که ممکن است به اشتباه باشد.

قاچاق پوشاک را  ۳۰۰ میلیون دلار کاهش دادیم

در همنین حال، امیر محمد پرهام فر مدیرکل پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا در پاسخ به این سوال که آیا ستاد مبارزه با قاچاق کالا به شناسه کالا اعتقاد دارد؟ اظهار داشت: شناسه کالا جزء اولویت‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا است. به حکم قانون و نظارت سازمان بازرسی کل کشور ما به همین کیفیت موضوع را از وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان نهاد متولی پیگیری می کردیم.

وی افزود: طبق  آخرین آماری که داریم وضعیت اخذ شناسه کالا برای کالاهای تولید داخل مطلوب نیست یعنی الان نمی‌توانیم در مورد شناسه به عنوان ابزار تمیز کالای قاچاق از کالای تولید داخل اتکا داشته باشیم.

وی تصریح کرد: تمام ابزار ما منوط به شناسه کالا نبود چندین نوبت برخورد سطح عرضه را داشتیم. بحث برخورد متوقف نشده است. چندین نوبت طرح های مستقل را توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای کالاهای نساجی و پوشاک داشتیم.

به گفته پرهام فر، ستاد مجری و محل اجرای برخورد و مقابله نیست. ستاد محل هماهنگی است. ستاد در بحث پوشاک قرارگاهی را تشکیل داده است. طبق ماده ۱۳ کالای قاچاق را باید جمع‌آوری کنیم تا به الان برخوردهای لازم صورت گرفته و این بحث متوقف نشده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر اگر بخواهیم آمار کشفیات قاچاق پوشاک را در ۸ ماهه ۱۴۰۰ اعلام کنیم ۲ هزار و ۳۱۰ میلیارد ریال کشف پوشاک قاچاق داشتیم. در سال ۹۹ با توجه به اقداماتی که صورت گرفته و با توجه به افزایش نرخ ارز و تمام موضوعات پیرامونی ما توانستیم با کمک تولیدکنندگان ۳۰۰ میلیون دلار قاچاق را کاهش دهیم.

پرهام فر در پاسخ بخ این سوال که چند مورد برخورد با برندهای محرز داشتید؟ گفت: برخوردهای ما به صورت مستمر ادامه دارد بنابراین اقدامات ما به صورت مقطعی نیست بلکه به صورت پیوسته و ادامه دار است.

وی ادامه داد: برای ما ملاک آمار کشفیات است وقتی آمار کشفیات داریم یعنی برخورد صورت می گیرد. واردات پوشاک در رویه ته لنجی نداریم.

نظارت وجود ندارد

همچنین علی جدی، رئیس کمیته صنایع نساجی مجلس شورای اسلامی در مورد اینکه آیا با قاچاق مبارزه جدی می شود؟ اظهار داشت: مبارزه جدی با قاچاق پوشاک نمی شود. در سال های ۹۷ و ۹۸ اقداماتی در این زمینه انجام شد اما پس از آن رها شد.

وی افزود: قاچاق واردات پوشاک افت و خیزهای زیادی داشته است یعنی در زمانی که نهادهای متولی به طور جدی در این زمینه ورود و برخورد می کنند میزان قاچاق، مقداری کاهش می یابد اما چون مستمر نیست و رها و مقطعی ورود می شود این افت و خیز وجود دارد. کالای قاچاق در بازار به وفور وجود دارد.

جدی در مورد اشکال اساسی موجود در زمینه مبارزه با قاچاق نیز گفت: اراده جدی که لازم است نهادهای متولی در این زمینه ورود کنند وجود ندارد اما زمانی که برای کار خاصی، اراده ای شکل می گیرد و همگانی می شود بسیاری از مشکلات حل می شود اما در بحث واردات کالاهای قاچاق نه تنها در پوشاک بلکه در خیلی از حوزه های دیگر مشکل داریم.

وی تاکید کرد: یکی از اشکالات اساسی، مستمر نبودن نظارت ها و برخوردها است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید