استقبال ایرانی ها از پوشاک قاچاق؛ چه کسی مقصر است؟

0
پوشاک
پوشاک
سایه قاچاق در حالی بر سر صنعت پوشاک ایران گسترده شده که تولیدکنندگان داخلی هزینه بالای تولید را عاملی برای گران بودن محصولاتشان عنوان می کنند و در مقابل، مجلسی ها از به روزنبودن فناوری کارخانه های ایرانی سخن می گویند. در حال حاضر پوشاک قاچاق به تهدیدی برای صنعت داخی و عاملی برای تعطیلی واحدهای تولیدی تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار نبض صنعت، این روزها سایه قاچاق علاوه بر لوازم خانگی بر سر صنعت پوشاک نیز سنگینی می کند. این اتفاق باعق شده تا بسیاری از واحدهای تولیدکننده پوشاک در شرایط سختی ادامه حیات دهند و البته تعدادی از این واحدها نیز یکی پس از دیگری با تعطیلی مواجه می شوند.

قیمت پایین پوشاک قاچاق مهمترین جذابیت این محصولات است و باعث شده تا رغبت مصرف کننده ایرانی به استفاده از این کالاها بیشتر از تولیدات ایرانی باشد.

مجید نامی، نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در این مورد معتقد است: تولیدکننده داخلی، مخالفتی با واردات قانونی ندارد اما کالای قاچاق موجب رقابت نابرابر می شود و همین موضوع باعث صدمه دیدن تولیدکننده می شود.

وی افزود: ورود کالا به صورت قاچاق برای پوشاک همواره مطرح بوده چرا که بسیار راحت است و راه های زیادی برای ورود آن وجود دارد.

نامی با اشاره به انبارهای موجود در کشورهای اطراف برای پوشاک وارداتی با قیمت بسیار نازل به ایران، گفت: به دلیل سود بسیار بالای این پوشاک، قاچاق همواره جذابیت دارد و همچنان ادامه دارد.

نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران تشریح کرد: پارچه برای ارزان ترین تیشرت متری 300 هزار تومان است که حدود 4 تیشرت از آن دوخته می شود. همچنین به جز هزینه پارچه، هزینه دوخت و هزینه سربار تولید نیز به آن اضافه می شود و اجاره فروشگاهی نیز موجب سود کم فروشنده و تولیدکننده می شود در حالی که کالای قاچاق، ارزش افزوده بسیار بالایی دارد.

کارخانه های ایرانی به روز نیستند

در همین مورد سید کاظم موسوی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز معتقد است: مردم مقصر گرانی پوشاک نیستند، چرا که دانش صنعت کارخانه ها ضعیف است هر چند که نباید پارچه را از خارج وارد کرد. در حالی که اگر دانش را بروز کنیم و پارچه و پوشاک خوب تحویل مردم بدهیم، به مراتب بهتر خواهد بود.

وی افزود: مردم به کالا و پوشاک خوب نیاز دارند. اگر فنی ها و کارشناسان این زمینه برای تولیدات داخلی تلاش کنند، قاچاق برچیده خواهد شد.

مبارزه با قاچاق متناسب با حجم کالای قاچاق نیست

در همین حال، برخی کارشناسان معتقدند شرایط جغرافیایی کشور باعث شده تا حجم قاچاق کالا در حد بالایی باشد و همین موضوع مبارزه با قاچاقچیان را با سختی هایی روبرو می کند.

سعید عمرانی، معاون قضایی دادستان کل کشور و نماینده دستگاه قضا در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این مورد با تاکید بر اینکه میزان مبارزه با قاچاق با حجم قاچاق پوشاکی که وارد کشور می شود متناسب نیست، گفت: برای مقابله با قاچاق پوشاک باید به کارهای اطلاعاتی روی آورد.

وی با رد این ادعا که مقابله با قاچاق کالا کاهش یافته است، گفت: تمام نیروهایی که برای مقابله با قاچاق فعالیت می کنند، فعالیت خود را به طور مستمر انجام می دهند. هر چند این مقدار مبارزه، با حجم قاچاقی که وارد کشور می شود متناسب نیست.

وی، سرعت واردات قاچاق در حوزه کیف، کفش و پوشاک را نسبت به عملکرد نیروهای قضایی و دیگر دستگاه ها برای مقابله با قاچاق بسیار سریعتر دانست و اظهار کرد: متاسفانه در این حوزه صدمات زیادی خورده ایم زیرا با تولید کنندگانی برخورد کرده ایم که ورشکست شده اند و امروز مجبور به مسافرکشی هستند.

معاون قضایی دادستان کل کشور تصریح کرد: دو هفته پیش که اعضای اتحادیه های پوشاک به ما مراجعه کرده بودند، ابراز نگرانی داشتند که دوباره میزان قاچاق در حال افزایش است و مجددا شاهد اتفاقات بدی همچون ورشکسته شدن تولید در کشور باشیم.

وی با بیان اینکه ورود قاچاق پوشاک به کشور مشکل نیست، گفت: با اندکی کم دقتی، از فرودگاه های بین المللی و ترانزیت ها، چمدان های حاوی پوشاک وارد کشور می شوند. باید برای مقابله با این شیوه های قاچاق پوشاک به سمت کارهای اطلاعاتی روی بیاوریم. همچنین گزارش های مردمی برای معرفی و افشای قاچاقچیان پوشاک اهمیت دارد و باید به این گزارش ها بیشتر توجه شود.

عمرانی قاچاق را غده ای سرطانی عنوان و بیان کرد: در تمام سال ها با این بیماری اقتصادی درگیر بوده ایم. ارقامی که برای قاچاق بیان می شود بین 10 تا 25 میلیارد دلار در تمام حوزه ها است که این اعداد بسیار وحشتناک هستند زیرا این ارقام می توانند تولید یک کشور را نابود کند.

وی خط مقدم مبارزه با قاچاق را گمرک دانست و گفت: نیروهای مقابله ای اعم از انتظامی، اطلاعاتی و دستگاه های متولی باید بیشتر در این بخش تمرکز کنند و مانع ورود کالای قاچاق به داخل کشور شوند.

در هر حال، آنچه مورد خواست جامعه است سهولت دستیابی به کالایی با قیمت و کیفیت مناسب است حال چه بهتر که این کالا تولید داخل باشد و زمینه اشتغال کارگران ایرانی را فراهم کند. برای تحقق این هدف، برنامه ریزی دقیق دولت جهت رشد صنعت نساجی و پوشاک از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید