برنامه وزارت صمت در مواجهه با توافق وین

0
مهدی نیازی
مهدی نیازی
معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت با اعلام اینکه اصلاح ساختار چند بازار مهم و کلیدی در دستور کار وزارت صمت قرار گرفته است، گفت:ما در وزارت صنعت معدن و تجارت، برنامه ها را فارغ از شرایط بین المللی طراحی می کنیم البته اگر توافق شود که سرعت اجرای برنامه ها بیشتر می شود.

به گزارش نبض صنعت، مهدی نیازی معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت گفت: مالیات بر ارزش افزوده همیشه مسئله ای بوده که تولیدکنندگان اعتراض به اجرای آن داشتند چرا که در زنجیره های پایین دست باید اتفاق بیفتد.

وی افزود: یک چالش بزرگ در حوزه مالیات بر ارزش افزوده این بود که این مالیات در زنجیره های پایین دست توسعه پیدا نمی کرد و تولیدکننده مجبور بود که مالیات بپردازد و چیزی هم به او برنمی گشت اما امیدواریم که نهایی شدن قانون و اجرای آن، این چالش را حل کند.

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت به دو الگویی که در زمینه احصای موانع تولید و صادرات طی ماه های اخیر عملیاتی شده اشاره و عنوان کرد: با تعاملی که در ستاد اقتصادی دولت با همراهی شخص رئیس جمهور صورت گرفت توانستیم در حوزه صادرات و تولید بخشی از موانع را شناسایی و بسته های رفع موانع را تهیه کردیم که به تصویب هم رسید.

نیازی با بیان اینکه بسته رفع موانع صادرات در همان ابتدای استقرار دولت تهیه شد، گفت: ما در مهرماه سال جاری این بسته را تهیه کردیم و به تصویب ستاد اقتصادی رساندیم.

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت با اشاره به همکاری بخش خصوصی در این زمینه گفت: ما موانع را در 5 حوزه بانک، بیمه، مالیات، زیرساخت و حوزه کسب و کار شناسایی کردیم و قرار شد موانعی که چالش بیشتری ایجاد می کند در فاز اول در ستاد اقتصادی دولت مطرح شود که مطرح شد و به تصویب نیز رسید.

وی یادآورشد: از آنجایی که تأکید رئیس جمهور بر این بود که مانع زدایی صرفاً منوط به این بسته نشود لذا ماموریت ما این شد که در فازهای بعدی موانع بیشتری را شناسایی و آن ها را در تعامل با دستگاه های اجرایی و در قالب بسته های رفع موانع، مرتفع کنیم.

نیازی با اشاره به اینکه اصلاح ساختار چند بازار مهم و کلیدی در دستور کار وزارتخانه قرار گرفته است، گفت: بحث اول بازار کالای مصرفی است که در قالب پروژه قیمت تمام شده و درج قیمت تولیدکننده روی کالا دنبال می شود.

وی ادامه داد: اصلاح بازار کالاهای پایه و مواد اولیه نیز از طریق مواد اولیه ای که بنگاه ها از طریق بورس دریافت می کنند در حال پیگیری است کما اینکه اقدامات صورت گرفته نیز منجر به باثبات و کاهشی شدن قیمت شمش و قیمت محصولات فلزی در بازار آزاد و بورس شد.

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت با تأکید بر اینکه ما نباید کشور را معطل توافق و موضوعات ارزی نگه داریم گفت: ما در وزارت صنعت معدن و تجارت، برنامه ها را فارغ از شرایط بین المللی طراحی می کنیم البته اگر توافق شود که سرعت اجرای برنامه ها بیشتر می شود اما اگر هم توافقی در کار نباشد متوقف نخواهیم شد و برنامه ها را با جدیت دنبال می کنیم.

وی با اشاره به برنامه های وزارت صمت عنوان کرد: ما در قالب برنامه آمایش استانی و شهرستانی، فرصت های سرمایه گذاری و اشتغالزایی را با همکاری بخش خصوصی و انجمن ها شناسایی و دنبال می کنیم، در برنامه های کشوری نیز نوع تعاملات با هر یک از کشورهای همسایه را هدف گذاری و تنظیم می کنیم و در برنامه های تحولی هم به اصلاح سازوکارها و ساختارها می پردازیم.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید