فولادسازان به اندازه زیانشان، صادرات کردند

0
صنعت فولاد
صنعت فولاد
صادرات فولاد طی سال جاری نسبت به سال قبل افزایش یافت. این رشد صادرات به دلیل افزایش قیمت جهانی فولاد و همچنین کاهش مصرف فولاد در کشور اتفاق افتاده است. ارزآوری صنعت فولاد طی امسال برابر با زیان این صنعت به دلیل قطع برق در شهریورماه بوده است.
به گزارش خبرنگار نبض صنعت، تولید فولاد همواره به عنوان یکی از شاخص های مهم در صنعتی بودن کشورها محسوب می شود و از این رو، هرچقدر تولید این محصول بیشتر باشد اثر بهتری در رشد صنعتی کشورها خواهد داشت.
بررسی وضعیت تولید و صادرات فولاد در کشور طی سال جاری نشان از کاهش تولید و البته افزایش صادرات دارد که این افت و خیز هرکدام دلایل خود را دارد.
سید رضا شهرستانی، عضو هأئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در این مورد اظهار داشت: به دلیل کمبود برق، تولید شمش نیز به سال قبل ۱۲ درصد کاهش داشته است و به دلیل مازاد تولید شمش در کشور، قیمت شمش کاهشی بوده است.
وی افزود: قیمت آهن سنگین ۲هزار تومان افزایش پیدا کرده، ولی قیمت شمش ۲ هزار تومان کاهش پیدا کرده است.
عضو هیأت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران بیان کرد: صادرات فولاد نسبت به سال قبل افزایش داشته است، زیرا قیمت‌های جهانی بهبود پیدا کرده و مصرف داخلی نیز کاهشی بوده لذا بر این اساس صادرات بیشتر شده است.
شهرستانی گفت: طبق برنامه‌ریزی قرار بود امسال ۳۴ میلیون تن تولید فولاد داشته باشیم، ولی متاسفانه میزان تولید بیشتر از ۲۷ میلیون تن نشده و حدود ۸ میلیون تن کمبود در تولید فولاد وجود دارد که این ۸ میلیون تن می‌توانست در قالب صادرات باشد و حدود ۶ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور داشته باشد.
عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران عنوان کرد: امسال میزان ارز آوری فولاد ۶ میلیارد دلار بوده است.

زیان 6 میلیارد دلاری فولاد با قطع برق

اتفاق جالبی که افتاده این است که ارزآوری صنعت فولاد طی سال 1400 برابر با زیان این صنعت در پی قطع برق در شهریورماه امسال بوده است.

شهریور امسال انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران طی نامه‌ای به شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد که خاموشی‌های برق باعث از دست رفتن حداقل 82 روز کامل تولید صنعت فولاد از ابتدای سال جاری شده که زیان مستقیم ناشی از این توقف تولید برای اقتصاد ملی بالغ بر 6 میلیارد دلار است و 300 هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم به‌طور کامل از دست رفته یا محدود شده است

مصرف فولاد کاهش یافت

برآوردها از میزان تولید و مصرف انواع اشکال فولاد طی ۱۰ ماهه امسال نشان می دهد که همراه با کاهش تولید همه فرآورده‌های فولادی، مصرف ظاهری آنها نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته، روند کاهش را تجربه کرده و مصرف فولاد کشور طی این مدت نسبت به ۱۰ ماهه ۱۳۹۹ به طور متوسط 8 تا ۱۴ درصد کمتر شده است.

در همین زمینه، حمیدرضا رستگار رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران درباره وضعیت خرید و فروش آهن و فولاد، گفت: به دلیل شرایط جوی در پایان سال مصارف آهن و فولاد کاهش پیدا می‌کند بنابراین در ۶ ماه دوم سال خرید و فروش آهن و فولاد برای ساخت و ساز اُفت پیدا می‌کند به طوری که بازار آهن و فولاد نسبت به ماه‌های دیگر سال رونقی ندارد.

وی افزود: در اسفند ماه سفارشات آهن و فولاد آغاز می‌شود تا مواد اولیه ساخت و ساز سال جدید را تهیه کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران در خصوص وضعیت بازار در دولت جدید، بیان کرد: باتوجه به اینکه هنوز تفکرات و رفتار دولت قبل در ساختار تصمیم‌گیری‌ها تأثیرگذار است، ولی با تغییر و تحولی که در وزارت صمت و ساختار اقتصادی کشور ایجاد شده تغییر نگرش و عملکرد را شاهد بوده‌ایم.

رستگار اظهار کرد: اشکالاتی را به عنوان بخش خصوصی با بورس کالا داشته‌ایم که شامل نحوه کشف قیمت بورس و موضوعاتی در خصوص عملکرد بورس است که تا کنون اصلاح نشده است.

وی خاطر نشان کرد: بخش خصوصی باید نمایندگی‌هایی به صورت ثابت در تصمیم‌گیری‌ها داشته باشند، ولی متاسفانه هنوز نماینده‌ای نداریم که در حوزه فولاد در نوع قیمت‌گذاری و مکانیزم قیمت‌گذاری در تصمیم گیری‌ها دخیل باشد و امیدواریم مسئولان و تصمیم‌گیران در تصمیمات این حوزه بخش خصوصی را در موضوعات و اظهارنظر‌ها مورد توجه قرار دهند.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران در خصوص وضعیت صادرات آهن و فولاد، گفت: در حال حاضر صادرات آهن و فولاد به صورت پراکنده انجام می‌شود.

هدف گذاری تولید فولاد در سند چشم انداز 25 میلیون تن کاهش یافت

در این شرایط، وزیر صنعت، معدن و تجارت اخیرا با بیان اینکه پیش‌بینی تولید 55 میلیون تن فولاد در سال 1404 کاملاً اشتباه است، گفت: میزانی که ما پیش‌بینی می‌کنیم و در حال بررسی آن هستیم 30 تا 40 میلیون تن است البته باید مشخص شود این میزان تولید فولاد چقدر گاز نیاز دارد.

وی با بیان اینکه ابتدای بهمن ماه میزان صادرات غیرنفتی کشور از ۴۰ میلیارد دلار عبور کرده است، گفت: برآورد ما ۴۵میلیارد دلار صادرات تا پایان سال است.

اظهار داشت: در چند ماه اخیر 6 مرکز تجاری جدید در کشور‌های دیگر از جمله ارمنستان و ترکیه ایجاد کرده‌ایم و دو پایانه صادراتی کشور که چالش‌هایی مانند صادرات فلفل دلمه‌ای به روسیه را حل می‌کند، فعال شده است.

وی گفت: در این پایانه‌ها مسئله کیفیت و آزمایش محصول‌های صادراتی ساماندهی می‌شود.

در هر حال با توجه به نقش مهم تولید و صادرات فولاد در رشد اقتصادی کشور، برنامه ریزی دقیق برای این دو بخش از اهمیت بالایی برخوردار است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید