واردات خودروی دست‌دوم غیرممكن است

0
واردات خودروی کارکرده
یک کارشناس صنعت خودرو، واردات خودروی دست‌دوم برای هر ایرانی را غیرممكن دانست و گفت: با این كار یك تقاضای عجیب و ناشدنی ایجاد كرده‌اند و از نظر قانونی، مقررات آن فراهم نیست و از نظر تكنیكی نیز زیرساخت‌ها مشخص نشده است.

به گزارش نبض صنعت، امیرحسین كاكایی با بیان اینکه واردات خودروی دست‌دوم غیرممكن است، اظهار داشت: سال‌ها بود كه خودروهای نو را وارد می‌كردیم و حتی نیازی به قانون‌گذاری هم نداشتیم. در سال ۱۳۹۶ بانك مركزی جلوی واردات خودرو را گرفت و سران قوا آن را تصویب كردند. هر زمان هم مشكل ارز حل شود روند واردات خودرو خیلی عادی خواهد شد.

وی درباره واردات خودروی دست‌دوم بیان كرد: واردات این خودروها از سال‌ها پیش ممنوع بود و فقط موارد خاصی مانند لودرها یا ماشین‌های صنعتی امكان ورود داشتند. البته اگر یك نفر خارج از ایران زندگی می‌كرد می‌توانست خودرویی كه در خارج خریده بود را وارد ایران كند.

این كارشناس صنعت خودرو درباره وضعیت موجود واردات خودروهای كاركرده گفت: وكلای مجلس كه نتوانسته‌اند مشكلات صنعت خودرو را حل كنند این ایده را مطرح و تبدیل به قانون كردند كه به هر ایرانی اجازه بدهیم خودروی دست‌دوم وارد كند كه این امر تقریباً غیرممكن است.

وی درباره چرایی غیرممكن‌بودن واردات خودروی دست‌دوم برای هر ایرانی توضیح داد و عنوان كرد: نخستین سؤال دراین‌رابطه آن است كه مرجع واردات خودروی دست‌دوم كجا است. دومین سؤال منبع ارز این كار است. همچنین چه كسی می‌تواند این خودروها را وارد كند و هنگامی كه خودرو را وارد می‌كند آن را می‌فروشد یا به دیگران می‌فروشد.

كاكایی یادآور شد: در گذشته، كسانی كه در سفارت خانه‌ها كار می‌كردند حق داشتند خودرو وارد كنند و هنگامی كه از ایران می‌رفتند آن را می‌فروختند. این شرایط در مقدار محدود و افراد خاص و همچنین خیلی كنترل شده بود. اما وقتی اعلام می‌كنند كه همه آحاد مردم ایران امكان واردات خودروی دست‌دوم دارند یك تقاضای عجیب و ناشدنی ایجاد كرده‌اند و از نظر قانونی، مقررات آن را فراهم نیست و از تكنیكی نیز زیرساخت‌های آن مشخص نشده است؛ زیرا گمركات ایران نمی‌توانند خودروهای وارداتی را كنترل كنند.

این كارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینكه حتی درباره واردات خودروهای نو هم با مشكل روبرو بودیم، اظهار كرد: كسی كه می‌خواهد خودروی نو بیاورد باید یك‌سری مدارك به سازمان مللی استاندارد ببرد و شبكه خدمات پس از فروش خیلی موارد را تقابل كند كه خیلی از این قوانین درست اجرا نشدند. طبیعتاً به‌طریق‌اولی واردات خودروی خارجی دست‌دوم هم با چالش مواجه هستند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید