جواد چراغی از افت شدید فروش نوشتافزار ابراز نگرانی كرد و گفت: ایجاد دكههای غیرحرفهای، دستفروشی و ممنوعیت واردات كالا از جمله دلایل این معضل هستند.
به گزارش نبض صنعت، جواد چراغی عضو هیئتمدیره اتحادیه نوشتافزار و عضو هیئتمدیره تعاونی نوشتافزار گفت: صنف نوشتافزار یك صنف فصلی است؛ یعنی حجم اصلی كار و تراكنش اصلی همكاران ما در شهریورماه و مهرماه است؛ اما متأسفانه در سالهای اخیر یك سری سازمانها و نهادها با ایجاد نمایشگاههای فصلی باعث شدند اشخاص غیر صنفی و غیرحرفهای كه آشنائیاتی با این صنف ندارند محصولات ارزانقیمت و بیكیفیت به مردم عرضه كنند.
وی ضمن اذعان بهدشواری نظارت بر قیمت لوازمتحریر در این ایام شلوغ افزود: نظارت باید توسط اتاق اصناف انجام شود و بیشترین تمركز اتاق اصناف هم روی صنف و واحدهایی است كه پروانه كسب دارند و فعالیت میكنند البته معمولاً برگزاركنندگان نمایشگاه تیمی را ایجاد میكنند كه نظارت لازم را داشته باشند؛ اما اینكه تا چه میزان موفق هستند جای سؤال است.
عضو هیئتمدیره اتحادیه نوشتافزار متذكر شد: سازوكار برخی نمایشگاهها به شكلی است كه تولیدكنندگان كالاهای خود را بهصورت مستقیم عرضه میكنند كه هم كیفیت كالاهایشان مورد قبول است و هم قیمتهای منطقی دارند؛ اما یك سری اشخاص با ارتباطاتی كه دارند در نمایشگاههایی مانند نمایشگاه نوشتافزار و یا نمایشگاه پوشاك شركت میكنند و مالیاتی هم نمیپردازند.
وی با اشاره به اینكه ۶۰ درصد از نوشت افزارها تولید داخل و ۴۰ درصد مابقی وارداتی هستند گفت: اگرچه اطلاعات دقیقی از كار تولیدكننده و واردكننده در دسترس نیست؛ اما با بررسیهایی كه ما در اتحادیه انجام دادیم گردش مالی بازار نوشتافزار در طول سال میتواند بین ۱۲ تا ۱۵ همت باشد.
چراغی یادآور شد: كالاهای نوشتافزاری كه صرفاً مصرف دانشآموزی دارند ۸۰ درصد آن در داخل تولید میشود و ۲۰ درصد مابقی وارداتی است اما نوشت افزارهایی كه در رده دبیرستان و دانشگاه و حرفهای تر قرار میگیرد دقیقاً برعكس است یعنی ۸۰ درصد این نوشت افزارها وارداتی و ۲۰ درصد مابقی تولید داخل است.
وی در توضیح بیشتر این مطلب افزود: علت وارداتیبودن ۸۰ درصد از نوشت افزارها این است كه تولید آنها در حجم كم به صرفه نیست و در صورتی مقرون به صرفه است كه در حجم بالا تولید شوند.
عضو هیئتمدیره تعاونی نوشتافزار با بیان اینكه بیش از ۳ هزار فروشگاه نوشتافزار در تهران فعالیت میكنند اظهار كرد: در حال حاضر ۱۸۰۰ فروشگاه پروانه كسب دار در سطح شهر وجود دارند كه رسماً در حوزه نوشتافزار فعالیت میكنند.
چراغی از افت شدید فروش نوشتافزار ابراز نگرانی كرد و گفت: ایجاد دكههای غیرحرفهای، دستفروشی و ممنوعیت واردات كالا از جمله دلایل این معضل هستند.
در ادامه حجت حسنی تولیدكننده محصولات فرهنگی در حوزه دانشآموزی گفت: بزرگترین شركت رسانهای دنیا در بازارهای جهانی مشخصاً كمپانی «دیزنی» است كه مالكیت شخصیتهاست و هیچ یك از كمپانیهای رسانهای در دنیا از نظر درآمدزایی و دیگر موارد به عظمت این شركت نمیرسند.
وی افزود: مالك شخصیت بودن حلقه اول سودزایی و درآمدزایی شركتهاست و ما هم در ایران نیاز داریم كه این حلقه مهم را ایجاد كنیم كمااینكه در حال حاضر با همین دغدغه كار میكنیم.
تولیدكننده محصولات فرهنگی در حوزه دانشآموزی تصریح كرد: ما كاراكتر خارجی را بهصورت رایگان وارد كشورمان میكنیم و هیچ حق كپیرایت هم پرداخت نمیشود؛ اما بنده بهعنوان تولیدكننده، چهار شخصیت خلق كردم كه شخصیت اصلی تاكنون ۴۰۰ هزار نسخه از كتابش فروخته شده بطوریكه نیم میلیون نوجوان ایرانی محصول من را میشناسند و وقتی نوشتافزار آن را تولید میكنم سریعاً برای خریداری آنها اقدام میكنند.
وی افزود: علت ارتباطگرفتن دانشآموزان با دفتر قهرمان خارجی این است كه از قبل، فرهنگ آن را در قصه و فیلم و سریال گرفتند كه به آن «زنجیره خلق كاراكتر» گفته میشود و ما به هزاران دلیل از جمله حاكمیتی بودن این موضوع موفق به تكمیل زنجیره نشدیم.
انتهای پیام