واردات خودرو عملی می شود؟/مخالفت بانک مرکزی با طرح مجلس

0
خودرو خارجی
طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو با محوریت واردات خودرو در حالی فراز و نشیب های مختلفی را پشت سر می گذارد که علاوه بر واردکنندگان خودرو، بانک مرکزی نیز مخالف شیوه اجرای آن است. از این رو مقرر شد بانک مرکزی ایرادات طرح را به صورت مکتوب به مجلس و مجمع تشخیص اعلام کند.

به گزارش خبرنگار نبض صنعت، طرح واردات خودرو چند ماهی است که بین نمایندگان مجلس دست به دست می شود اما هنوز نهایی نشده و هر روز وارد فاز تازه ای می شود.

جدیدترین موضع گیری در مورد اجرایی شدن طرح مجلس برای واردات خودرو مربوط می شود به مخالفت واردکنندگان خودرو که اجرای طرح را عاملی برای افزایش انحصار خودروسازان در بازار خودرو می دانند و علاوه بر این، بانک مرکزی نیز به دلایل ارزی مخالف نحوه اجرای طرح است.

در این راستا جلسه ای در مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شده و در آنجا مقرر شد تا بانک مرکزی نظر خود را در مورد طرح واردات خودرو به صورت مکتوب ارائه کند.

جزئیات جلسه خودرویی مجمع تشخیص

لطف اله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این مورد با اشاره به نشست مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی مصوبه خودرویی مجلس، گفت: در این جلسه فضا تلطیف شده بود و به نظر می‌رسد که مشکلی وجود نداشته باشد، امیدوارم مجمع تشخیص مصلحت نظام با واردات خودرو موافقت کند.

خودرو خارجی
خودرو خارجی

وی افزود: در این جسله تنها مخالف، بانک مرکزی بود، این نهاد مطرح می‌کرد که ما ساز و کار لازم برای کنترل ارز جهت واردات خودرو را نداریم، پیش از این نیز بانک مرکزی این ایراد را به مصوبه قبلی گرفته بود که برای رفع این مشکل مقرر شد ارز مورد نیاز برای واردات خودرو تنها از محل صادرات خودرو، قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه تامین شود تا ایراد مدنظر بانک مرکزی نیز رفع شود.

به گفته وی، مقرر است بانک مرکزی در این باره به صورت کتبی پاسخ دهد.

خودروسازان، واردکننده می شوند

میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این مورد معتقد است: مشکل اینجاست که اصولا واردات برای خودروهای تشریفاتی و تجملی صورت می گیرد و خودروهایی وارد نمی شود که مورد نیاز عامه مردم باشد. مشکل دیگر واردات خودرو اینجاست که این امر، مانع توسعه و رشد کیفیت محصولات داخلی می شود. از طرف دیگر هم خودروسازان به جای تولید به سمت واردات سوق پیدا می کنند.

خودرو خارجی
خودرو خارجی

به گفته وی، باید سرمایه گذاری را به سمت ارتقاء محصولات ایرانی ببریم و خودرو را رقابت پذیر کنیم، کیفیت را افزایش داده و حتی به اندازه ای رشد کند که بتوانیم تولیدات داخل را صادر کنیم. خودروسازان باید این کار را انجام دهند و اگر تاکنون این اتفاق نیفتاده باید تلاش خود را بیشتر کنند.

واردات خودرو انحصاری می شود

واردکنندگان خودرو از جمله مخالفان ساز و کار طرح مجلس برای واردات خودرو هستند. از نظر آنها، واردات به شیوه ای که مد نظر طرح ساماندهی خودرو است باعث ایجاد انحصار برای خودروسازان می شود.

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این مورد معتقد است: اگر طرح واردات خودرو به تصویب نهایی برسد، انحصار در انحصار ایجاد می‌کند زیرا امکان واردات را فقط به خودروسازان می‌دهد.

وی افزود: در طرح مجلس آمده که واردات خودرو باید به مقدار صادراتمان باشد. بنابراین ۵ هزار خودرویی که ما وارد می‌کنیم چقدر است که برایش قانون وضع شود؟

دادفر تصریح کرد: صادرات ما آنقدر محدود است که اگر بخواهیم به ازای آن وارد کنیم هیچ تفاوتی در بازار ایجاد نخواهد شد.

در هر حال، ممنوعیت واردات خودرو طی سالهای اخیر نتیجه ای جز نابسامانی بازار خودرو، رشد قیمت خودرو و کیفیت پایین خودروهای داخلی نداشته است. از این رو، تجدید نظر در این محدودیت کمک بزرگی به افزایش رقابت پذیری خودروسازان در قیمت و کیفیت خودروها خواهد کرد.

گزارش از نرگس نیک ضمیر

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید