امید بنگاه های صنعتی و خدماتی به آینده کاهش یافت

0
نساجی
کارخانه نساجی
طبق گزارش شامخ اتاق بازرگانی ایران، امید بنگاه های صنعتی و خدماتی به آینده کاهش یافت.

به گزارش نبض صنعت، گزارش شامخ (شاخص مدیران خرید) اتاق بازرگانی ایران در پایان آذر ۱۴۰۰ از کاهش امید بنگاه‌های صنعتی و خدماتی به آینده حکایت دارد. مدیران صنایع ایران علاوه بر نوسانات شدید ارزی، از کمبود شدید نقدینگی نیز گلایه دارند.

البته برنامه ششم توسعه نیز بانک‌ مرکزی را موظف می‌کند که ۴۰ درصد تسهیلات بانکی را به بخش صنعت و معدن اختصاص دهد. در ۹ ماه ابتدایی امسال این سهم به ۳۰٫۲ درصد رسید. اما این موضوع نیز تبعات تورمی در پی خواهد داشت که در گزارش‌های دیگری قابل مشاهده است.

رکوردشکنی تورم به‌رغم افزایش تسهیلات بانکی

گرچه در پایان آذر امسال تورم نقطه به نقطه تولید صنعتی کاهش چشمگیری داشت، اما این شاخص همچنان عدد ۴۶٫۴ درصد را نشان می‌دهد. یعنی حدود چهار برابر زمستان دو سال پیش.

همچنین نرخ تورم تولیدکننده در بخش خدمات در پایان پاییز امسال به ۴۶٫۳ درصد رسید که یک رکورد حداقل طی یک دهه اخیر در این بخش به حساب می‌آید.

درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن نیز در پایان پاییز امسال نسبت به فصل مشابه سال قبل به ۹۷٫۲ درصد رسید.

این آمار نشان می‌دهد که هر چه پول‌پاشی بیشتری اتفاق بیفتد، تولیدکنندگان بخش‌های مختلف باید هزینه بیشتری بابت تولید محصول بپردازند. از این رو از دولت و مجلس انتظار می‌رود به جای حمایت‌های تورم‌زا، با اصلاح زیرساخت‌ها و به‌روزرسانی ابزار و ماشین‌آلات هزینه تولید خدمات، صنعت و معدن را کاهش دهد.

متن کامل گزارش شامخ اتاق بازرگانی ایران را از اینجا بخوانید.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید