قیمت تمام شده خودرو در ایران 3 برابر استاندارد جهانی است

0
خودرو
خط تولید خودرو
یک نماینده مجلس با تاکید بر لزوم رفع مشکلات صنعت خودروسازی، گفت: قیمت تمام شده خودرو در ایران 3 برابر استانداردهای جهانی است.

به گزارش نبض صنعت، سید مسعود خاتمی در مورد مشکلات صنعت خودرو در کشور گفت: نابسامانی صنعت خودرو موضوع جدیدی نیست و بارها در مورد آن بحث شده است. مجلس نیز طی دو دهه اخیر از خودروسازان اصلی کشور تحقیق و تفحص انجام داده ولی متأسفانه با فشارهای وارد شده، نتایج آن اساساً پیگیری نشده و بعضاً حتی علنی هم نشده است.

وی افزود: نباید سیاست و نوع نگاه دولت‌ها بر صنایع مادر اثر بگذارد و مانع حل مشکلات آنها شود. اغلب مشکلات صنعت خودروسازی ساختاری است و باید ریشه‌ای حل شود.

گلایه مندی‌ها از خودروسازان عمیق و فراگیر است

این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب نیز اخیراً خواستار توجه جدی به مشکلات این صنعت شدند، تاکید کرد: ورود رهبر انقلاب به این موضوع مؤید این است که گلایه‌مندی‌ها از خودروسازان عمیق و فراگیر شده است. حل این مشکلات، عزم و اراده جدی نیاز دارد و هر سه قوه باید به فراخور وظایف ذاتی خود به این موضوع ورود کنند.

وی ادامه داد: مجلس پیش از این وظیفه نظارتی خود را در این حوزه انجام داده و حالا زمان اجرایی شدن نتایج آن است.

قیمت تمام شده خودرو در ایران بالاتر از متوسط جهانی است

خاتمی در مورد مشکلات اصلی صنعت خودروسازی در کشور تاکید کرد: خلاصه این مشکلات قبلاً توسط نمایندگان مردم احصاء شده و در دو محور خلاصه می‌شود. اول اینکه ساختار مالکیت خودروسازان، زمینه فساد و تبانی سیستماتیک را از طریق شرکت‌های تو در تو ایجاد کرده است.

وی افزود: به این ترتیب با لابی‌ دولتی و سیاسی، شرکت‌های عریض و طویل بدون بازدهی ایجاد شده که به همین دلیل، سهم هزینه حقوق و دستمزد در بهای تمام شده خودرو در ایران، حدوداً سه برابر استاندارد جهانی است.

این نماینده مجلس ادامه داد: دومین مشکل اصلی این صنعت، موضوع فساد و ناکارآمدی در مدیریت زنجیره تأمین خودروسازان است که موجب کیفیت پایین قطعات و هزینه بالاتر آنها شده است. هزینه‌های لجستیک در صنعت خودروی ایران تقریباً دو برابر استاندارد جهانی است.

وی افزود: اینکه حدود ۲۳۰۰ قطعه تنها یک منبع تأمین کننده دارند نشان دهنده این فساد سیستماتیک و قدرت گرفتن مافیای قطعه سازی است که متأسفانه امروز مردم شاهد محاکمه برخی از مدیران و مالکان آنها نیز هستند.

خاتمی در مورد لزوم تحول در صنعت خودروسازی خاطر نشان کرد: مهمترین اقدام عاجل و استراتژیک برای تحول صنعت خودرو ایران، پیش از هر چیز، اصلاح ساختار مالکیت خودروسازان اصلی است و باید خصوصی سازی به معنای واقعی اتفاق بیافتد.

وی گفت: اقدامات لازم بعدی، ایجاد بازار رقابتی برای تأمین قطعات و شفاف شدن فعالیت خودروسازان است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید