در چهارمین همایش فلزات غیرآهنی چه گذشت

0
چهارمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز فلزات غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته با نگاهی به تولید و بازار با برگزاری 10 میزگرد تخصصی در خصوص چالش‌ها و فرصت‌های صنایع غیرآهنی شامل مس، طلا و سرب و روی و آلومینیوم به کار خود پایان داد.

به گزارش نبض صنعت به نقل از مس پرس، چهارمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز فلزات غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته با نگاهی به تولید و بازار با همکاری شرکت ملی صنایع مس ایران طی روزهای 16 تا 18 اسفندماه با حضور وجیه‌ اله جعفری رئیس هیأت عامل ایمیدرو، اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت مس، مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی تهران، محمدرضا بهرامن رییس خانه معدن ایران و علیرضا بختیاری مدیر مسئول گروه رسانه‌ای دنیای اقتصاد و جمعی از فعالان صنایع معدنی کشور برگزار شد.

بر اساس این گزارش، وجیه‌الله جعفری رییس هیات عامل ایمیدرو در این همایش در خصوص عملکرد شرکت مس گفت: با توجه به رویکردهای قابل تقدیر شرکت مس با تمام وجود از این شرکت حمایت خواهیم کرد.
جعفری خاطرنشان کرد: مس یکی از مواد معدنی است که بسیار تأثیرگذار است و در 9 ماهه نخست سال جاری 1/4 میلیارد دلار صادرات داشتیم و صادرات مس توانسته، در تأمین ارز و توسعه اقتصادی در استان‌های مختلف کمک شایانی کند.

کشف بزرگ‌ترین معدن مس در ایران بعد از انقلاب

دکتر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت مس در مراسم افتتاحیه این همایش از کشف بزرگ‌ترین معدن مس در سریدون کرمان به همت متخصصان داخلی و ثبت رکوردهای تازه در حوزه تولید و فروش تا پایان سال خبر داد.

وی با بیان اینکه در 5 سال آینده جزو شرکت‌های برتر دنیا در تولید مس خواهیم بود، گفت: 99 درصد بنگاه‌های دنیا در سال 2021 در بخش مس سودده بوده‌اند که این نکته بسیار حائز اهمیت در خصوص سرمایه‌گذاری در بخش مس است.

آموزش و تربیت نیروی انسانی مهم‌ترین رکن، برای رسیدن به پیشرفت در آینده است

بر اساس این گزارش، در نخستین روز همایش میزگرد تخصصی بررسی استراتژی کلان کشور در معادن و صنایع معدنی با محوریت بررسی برنامه‌های توسعه‌ای زیرساخت‌های متناسب مورد نیاز حمل‌ونقل، آب، نیرو و اهمیت بازار صادراتی برای توسعه صنایع معدنی و لزوم تغییر استراتژی و تسهیلات، استراتژی دولت و مجلس در مواجهه با معادن با حضور وجیه اله جعفری رییس هیأت عامل ایمیدرو، اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت مس، مصطفی مؤذن‌زاده، محسن جلال‌پور، محمدرضا بهرامن رییس خانه معدن ایران و مهدی کرباسیان برگزار شد. حاضران در این میزگرد به‌اتفاق نظر آموزش و تربیت نیروی انسانی را مهم‌ترین رکن برای رسیدن به پیشرفت در آینده دانستند.

ارتقای سطح آموزش و مدیریت دانش مس ایران

همچنین در دومین روز از چهارمین همایش فلزات غیر آهنی ایران، پنل تخصصی آموزش، ارتقای علمی و مدیریت دانش با حضور اساتید و چهره‌های برتر حوزه آموزش صورت گرفت که پریا پارسایی سرپرست آزمون و ارزشیابی امور آموزش و تجهیز نیروی انسانی شرکت مس به تشریح اقدامات شرکت مس در حوزه آموزش پرداخت.

وی گفت: توسعه دانش حرفه‌ای در علم آموزش بزرگسالان و حرکت روزافزون به‌سوی تخصصی‌شدن حرفه آموزش و بهسازی، سرعت تغییرات محیطی و لزوم استفاده بهینه از ظرفیت‌های کارکنان، همگامی و انطباق سریع کارکنان سازمان‌ها با تغییرات و فناوری‌ها سبب شکل‌گیری پارادایم‌های جدیدی در حوزه آموزش و یادگیری شده و به‌عبارت‌دیگر تغییر پارادایم را رقم زده است.

رشد بیش از 180 درصدی اکتشافات سطحی در کشور

در ادامه دومین روز همایش با حضور مدیر اکتشافات و توسعه ذخایر معدنی شرکت مس و اساتید دانشگاه‌های کلاوستهال آلمان و بریتیش کلمبیا کانادا، پنل تخصصی اکتشافات مس با عنوان «از پهنه‌های اکتشافی تا معدن (مروری بر روند اکتشافات و چالش‌های فرارو)» برگزار شد. شهریار متوکل مدیر اکتشافات و توسعه ذخایر معدنی شرکت مس از ارتقای جایگاه کشور در ذخایر دنیا در آینده نزدیک خبر داد.

وی گفت: ما در این حوزه توانسته‌ایم به رشد بیش از 180 درصدی اکتشافات سطحی و ثبت رکورد بالاترین میزان مطالعات در 8 سال اخیر دست یابیم و این نشان از عملکرد موفق تیم جوان اکتشافات مس است.

راه‌اندازی سامانه هوشمند پایش آنلاین در مس سرچشمه

همچنین در دومین روز، میزگرد تخصصی معدنکاری پایدار با حضور مدیران امور تحقیق و توسعه مجتمع مس سرچشمه برگزار شد که محمد محمودی مؤمن‌آبادی مدیر امور تحقیق و توسعه مجتمع مس سرچشمه با اعلام اینکه در معدن مس سرچشمه بعد از 14 ماه برنامه مدون برنامه هوشمندسازی طراحی شده، گفت: 2 سامانه هوشمندسازی معدن ساخته شده و برای اولین بار در کشور پایش آنلاین در معدن سرچشمه در شهریورماه سال آینده راه‌اندازی خواهد شد.

توسعه پایدار در صنعت مس ایران

در ادامه سومین میزگرد تخصصی با عنوان توسعه، اشتغال و رونق تولید برگزار شد و در این پنل بهروز رحمتی معاون توسعه و اکتشافات شرکت مس به بررسی توسعه پایدار صنعت مس ایران، انتخاب ظرفیت بهینه واحدهای فرآوری و ذوب پرداخت.

وی افزود: امسال با انجام عملیات اکتشافی که در شرکت ملی صنایع مس ایران انجام شده است بالغ بر 130 هزار متر حفاری اکتشافی صورت گرفته است.

تدوین برنامه جامعه سلامت شغلی

مجاهده سلمانی ندوشن متخصص طب کار شرکت ملی صنایع مس ایران در سومین روز همایش در میزگرد بهداشت، سلامت کارکنان و ایمنی محیط کار، سلامت شغلی را حفظ و ارتقای بالاتربن درجه رفاه جسمی، روانی و اجتماعی برای تمامی شاغلین دانست.

وی گفت: شرکت ملی صنایع مس ایران با تدوین برنامه جامعه سلامت شغلی، پوشش معاینات را به 100 درصد رسانده است و نسبت به تهیه و طراحی شناسنامه شغلی بر اساس سلامت اقدام کرده است.

صنعت مس از صنایع راهبردی و نیازمند زنجیره تأمین با ثبات است

محمدصابر شاهنوش مدیرعامل شرکت خدمات بازرگانی معادن و فلزات غیرآهنی در سومین روز این همایش در خصوص نقش بومی‌سازی در زنجیره صنعت مس در میزگرد تخصصی جایگاه اقتصاد مقاومتی در عملکرد سازمان‌ها و اثرات بومی‌سازی در اقتصاد کشور، سخن گفت.

وی افزود: در صورت تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور صنایع راهبردی از جمله صنعت مس که بیشترین اثر را بر زندگی مردم دارند، از آن متأثر خواهند شد و زنجیره‌های تأمینی از فرایندهای مختلف تولید تا صادرات را به صورت حلقه‌وار به هم متصل کرده و باعث یکپارچه‌سازی فرایندهای تولید تا صادرات به صورت بلندمدت می‌شود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید