اختصاصی|جدیدترین آمار از خودروهای فرسوده/پیش بینی کارشناسان نقض شد

0
خودروی فرسوده
نوسازی خودروهای فرسوده
در حالی که کارشناسان پیش بینی می کردند تعداد خودروهای فرسوده در کشور تا سال 1404 به 8 میلیون دستگاه برسد، مرکز پژوهش های مجلس تعداد فعلی خودروهای در مرز فرسودگی را 10 میلیون دستگاه اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار نبض صنعت، طبق جدیدترین گزارش مرکز پژوهش های مجلس، درحال حاضر بيش از 10 ميليون وسيله نقليه در مرز فرسودگي در كشور وجود دارد كه بيانگر ضرورت اقدام جدي در اين حوزه است.

بر این اساس، كاهش چشمگير بازار تقاضاي گواهي اسقاط، عدم انگيزه كافي در بازار عرضه اسقاط، نبود ساز و كار جامع قانوني در خصوص اسقاط وسايل نقليه فرسوده، عدم تعهد توليدكنندگان خودرو به امتداد مسئوليت توليدكننده جهت مديريت و بازيافت محصولاتشان و عدم تناسب ماهيت نظارتي ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت با جايگاه ساختاري كنوني از جمله دلايل اصلي ركود چرخه اسقاط در كشور به شمار می رود.

طبق گزارش مرکز پژوهش های مجلس، اجرای صحیح اسقاط وسایل نقلیه فرسوده یکی از مؤثرترین و اقتصادی ترین راهکارهای مدیریت و کنترل آلودگی هوای کلان شهرها است اما طی سالیان اخیر معافیت خودروسازان داخلی از گواهی اسقاط از طرفی و ممنوعیت واردات خودرو به منظور جلوگیری از خروج ارز از طرف دیگر منجر به کاهش چشمگیر اسقاط خودرو شده است.

در این راستا سعی شده راهکارهایی در کوتاه مدت و میان مدت برای حل این معضل پیشنهاد شود. گسترده کردن بازار مصرف کنندگان گواهی اسقاط، اعطای تسهیلات ارزان قیمت و اولویت تحویل فروش خودرو برای صاحبان خودروی فرسوده از جمله راهکارهای کوتاه مدت در این حوزه است.

ایجاد انگیزه برای مالکان وسایل نقلیه فرسوده جهت از رده خارج کردن، لغو معافیت گواهی اسقاط تولیدکنندگان داخلی به طور پلکانی، اصلاح ساختار حاکمیتی ستاد مدیریت حمل ونقل و سوخت و اصلاح ماده (8) قانون هوای پاک نیز به عنوان راهکارهای میان مدت پیشنهاد می شود.

در بعد قانونی هر چند از سال 1387 قوانین و مصوبات گوناگونی مورد تصویب قرار گرفته است لکن ضرورت به روزرسانی یک آیین نامه جامع که دربرگیرنده وجوه مختلف و ساز و کارهای سلبی و ایجابی با در نظرگرفتن همه ذی نفعان این حوزه باشد حس می شود.

طبق این گزارش، به نظر می رسد بازنگری در ماده (۸) قانون هوای پاک و آیین نامه اجرایی آن می تواند چنین ساز و کاری را برای ایجاد چرخه اسقاط فراهم کند.

اخیرا نصرالله پژمانفر، نایب‌رئیس کمیسیون اصل۹۰ مجلس با بیان اینکه ما در کشور باید یک برنامه جدی برای اسقاط خودرو‌های فرسوده داشته باشیم، گفته بود: دولت باید بر اساس یک استراتژی مشخص به‌ ازای تولید خودروهای جدید، به یک نسبت معقولانه‌ای خودرو‌های فرسوده را اسقاط کند.

به گفته پژمانفر، در حال حاضر تا حدود 3 میلیون دستگاه خودروی فرسوده در کشور وجود دارد که با همین روند این تعداد در سال 1408 به 8 میلیون دستگاه خواهد رسید.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید