اثربخشی مصوبه جهش تولید دانش بنیان در تحقق شعار سال

0
فناوری
فناوری
سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس گفت: در سال گذشته طرح «جهش تولید دانش بنیان» در مجلس تصویب شد که یکی از اقدامات قانون گذاری در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان بود.

محسن زنگنه درباره نامگذاری سال 1401 از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین» گفت: در گذشته مدل‌های توسعه در دنیا بر مبنای سرمایه بود به این معنا که، کشورهایی که سرمایه‌گذاری بیشتری انجام می‌دادند، می‌توانستند توسعه اقتصادی پیدا کنند و هر کشوری که می‌توانست سرمایه بیشتری را جذب و آن را در حوزه تولید هزینه کند، شاخص‌های توسعه بهتری داشت.

وی افزود: در دوره‌ای دیگر نیروی کار به عنوان شاخص توسعه محسوب می‌شد و کشورهایی که نیروی کار ارزان‌تری داشتند در مدل‌های توسعه موفق‌تر بودند بنابراین در تاریخ اقتصاد دیده می‌شود که کشورها به دنبال این بودند که سایر کشورها را مستعمره خود کنند تا بتوانند از نیروی کار ارزان قیمت آنها استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در قرن گذشته مدل‌های توسعه به سمت مدل‌های دانش محور رفته است، اضافه کرد: دانش، علم، تکنولوژی و فناوری به عنوان اصلی‌ترین عامل توسعه در دنیا شناخته می‌شود بنابراین کشورهایی موفق هستند که بتوانند از علم، تکنولوژی و فناوری در حوزه تولید استفاده کنند. دیده می‌شود کشورهایی که مساحت کوچکی دارند اما بزرگترین صادرکننده محصولات کشاورزی هستند یا کشورهایی که از نظر دسترسی به دریا یا معادن محروم هستند اما امروز بزرگترین تولید ناخالص داخلی را در دنیا رقم می‌زنند.

وی ادامه داد: هرچند در گذشته شرکت‌های بزرگ هواپیماسازی، خودروسازی و ساختمان‌سازی شرکت‌های نخست و برتر دنیا بودند اما امروز 10 شرکت برتر دنیا را شرکت‌هایی تشکیل می‌دهند که فعالیت خود را با یک میز و صندلی و بر مبنای فناوری و دانش شروع کردند.

سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس عدم استفاده از دانش و فناوری در عرصه تولید را یکی از مشکلات دانست و تصریح کرد: با وجود اینکه ایران رتبه مناسبی در تولید علم در دنیا دارد و حداقل جزو 50 کشور برتر دنیا در تولید علم است اما متاسفانه این علم در خدمت تولید قرار نمی‌گیرد به این معنا که علیرغم اینکه دانشمندان ایرانی در حوزه کشاورزی در سطح دنیا مقالات علمی مناسبی به رشته تحریری درمی‌آورند اما کشاورزی ما کاملا سنتی است با وجود اینکه از بسیاری از کشورهای اروپایی زمین قابل کشت و منابع آبی بیشتری داریم اما در تولید و صادارت هیچ محصولی برند نیستیم.

زنگنه افزود: تولید خوب است اما تولیدی که دانش بنیان باشد و بتواند بهره‌وری را افزایش و هزینه تولید را کاهش دهد و نوآوری داشته باشد و توانایی رقابت با محصولات سایر کشورها را داشته باشد.

وی به بعد دیگری از شعار امسال یعنی اشتغال‌آفرینی اشاره کرد و ادامه داد: این بخش از شعار به این معنا است که هنگام تعریف راهبرد در حوزه تولید باید به نرخ بیکاری که در کشور بالاست توجه کنیم ما باید به سراغ صنایعی رویم که قابلیت اشتغال‌آفرینی بیشتری داشته باشد یعنی میزان ایجاد اشتغال یک شاخص باشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش بنیان فی نفسه می‌توانند اشتغال زایی کنند، تصریح کرد: این شرکت‌ها باید به نحوی عمل کنند که اندوخته‌های فناوری آنها بتواند در حوزه تولید خود را نشان دهد.

وی افزود: در سال گذشته طرح جهش تولید دانش بنیان در مجلس تصویب شد که اقدامی در حوزه قانون گذاری برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان بود.

سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس اضافه کرد: اعتباراتی در مصوبه جهش تولید دانش بنیان و قانون بودجه 1401 برای این حوزه پیش بینی شده و به نظر می‌رسد سال خوبی برای اقدام عملی در حوزه شعار سال باشد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید