هفت دستور رئیس بانک مرکزی در راستای تقویت تولید

0
نشست بانک مرکزی
رئیس‌ کل بانک مرکزی هفت فرمان مهم به منظور حمایت از رونق تولید، تسهیل وثایق بانکی در اعطای تسهیلات خرد به مردم، اشتغال‌آفرینی پایدار، حمایت عملی از اقتصاد دانش‌بنیان و رعایت دقیق ضوابط پولی مندرج در برنامه تحول نظام بانکی صادر کرد.

به گزارش نبض صنعت، علی صالح آبادی در دیدار نوروزی با مدیران عامل بانک‌ها گفت: بانک مرکزی در چارچوب برنامه جامع تحول و اصلاح شبکه بانکی کشور، نظارت‌های هوشمند خود را گسترده‌تر خواهد کرد؛ به همین منظور بانک ها باید:

– انضباط مالی و بهداشت اعتباری خود را در دستور کار جدی قرار دهند.

– اعطای تسهیلات بانکی به مردم را با رعایت اعتبار سنجی دقیق و وثایق سهل‌تر،  تسهیل کنند.

 – تسهیلات بانکی را به صورت هدفمند و صحیح به بخش های مختلف تولیدی اعطا کنند.

– تخصیص اعتبارات و تسهیلات بانکی به بخش های غیرمولد را متوقف کنند.

 -مراقبت های لازم در زمینه کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها را به صورت دقیق انجام دهند.

– مدیریت نقدینگی را به صورت جدی در دستور کار قرار دهند و نظارت هوشمند بر مصرف تسهیلات را عملیاتی سازند.

– اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی نیز طبق قانون بودجه 1401 جز با سپردن وثایق معتبر، ممنوع است.

رئیس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه بانک ها قبلاً می ‌توانستند طلا، اوراق و ارز را به عنوان وثیقه نزد بانک مرکزی بگذارند، افزود: در سال جاری، موارد دیگری هم به این وثایق اضافه شده و به زودی دستورالعمل آن نیز آماده ارسال می‌شود. در این شرایط بانک مرکزی می‌تواند این وثایق را در صورت عملی نشدن تعهد بانک ها در سامانه ای به فروش برساند.

صالح آبادی همچنین بر ضرورت عملیاتی شدن اصلاح نظام بانکی تاکید کرد و گفت: اصلاح نظام بانکی در سه حوزه رابطه دولت با بانک مرکزی و بانک ها، رابطه بانک‌ها و بانک مرکزی و رابطه بانک‌ها با مشتریان از الزامات سال جاری است و امسال حتما فرآیند اصلاح و تحول در این سه رابطه باید اتفاق بیفتد تا شاهد تحول در نظام بانکی باشیم.

رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به راه اندازی صندوق های بازار پول در سال جاری افزود: صندوق های بازار پول می توانند ابزاری با سررسید کمتر از یکسال را خریداری کنند، بر این اساس در سال 1401 بانک ها نیز  با ساز و کار مشخص و هماهنگ با سازمان بورس می توانند در بازار سرمایه اقدام به تشکیل این صندوق ها نمایند.

صالح آبادی در ادامه تصریح کرد: در کنار صندوق های بازار پول که به زودی در دستور کار قرار می‌گیرد، بانک ها همچنین می توانند برای مدیریت نقدینگی خود با هماهنگی بانک مرکزی اوراق کوتاه مدت زیر یک سال در فرابورس منتشر کنند، به این نحو که بانک ها بر اساس مجوز بانک مرکزی اقدام به انتشار گواهی سپرده  (Certificate of Deposit) می‌نمایند، این گواهی سپرده معاف از مالیات بوده و در بازار سرمایه نیز به نرخ بازار قابل معامله است.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین ضمن تاکید بر لزوم آسیب شناسی برخی از اختلالات بوجود آمده در بعضی خودپردازهای بانکی طی روزهای گذشته نوروز، برای بررسی دقیق این موضوع در بانک ها و حل مشکل احتمالی در آینده دستورات لازم را صادر کرد.

در این دیدار مدیران عامل بانک‌ها نیز با ارایه دیدگاه‌های خود در قبال برنامه جامع تحول شبکه بانکی و  حمایت از برنامه‌های بانک مرکزی در جهت حمایت از رونق تولید و اقتصاد دانش‌بنیان، از اصلاح روابط بانکی و تسهیل ارایه تسهیلات خرد به مردم با رعایت اعتبارسنجی و ابزارهای جدید مدیریت نقدینگی در شبکه بانکی استقبال کردند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید