قیمت بلیت پروازهای داخلی نجومی شد

0
به نظر می‌رسد با خارج شدن نرخ‌گذاری بلیت هواپیما از حالت دستوری، دست شرکت‌های حمل و نقل ازجمله هوایی و ریلی برای افزایش قیمت‌ها باز شده است.

به گزارش نبض صنعت، تیر ماه سال گذشته بود که با رأی دیوان عدالت اداری، نرخ‌گذاری بلیت هواپیما توسط ستاد تنظیم بازار متوقف و مقرر شد قیمت‌گذاری بر اساس عرضه و تقاضا باشد که همین موضوع آغاز روند افزایش قیمت بلیت هواپیما و در برخی موارد حتی دو برابر شدن آن را در پی داشت؛ هرچند انجمن شرکت‌های هوایی از کاهش قیمت بلیت در ایام غیرتعطیل خبر داده بودند، اما در عمل قیمت‌ها در روزهای غیرتعطیل نیز نزدیک به روزهای تعطیل شد.

رصد سایت‌های فروش اینترنتی نشان می‌دهد در اسفندماه ۱۴۰۳ و فروردین امسال، همچنان گران‌فروشی و افزایش غیرمنطقی قیمت بلیت هواپیما مورد اعتراض مردم و سازمان تعزیرات حکومتی بوده است. به طوری که سازمان تعزیرات خواستار بازنگری در رأی دیوان عدالت اداری برای جلوگیری از این افزایش‌ها شد. این درحالی است که مدیرعامل سازمان هواپیمایی کشور افزایش نرخ بلیت هواپیما را ناشی از عرضه و تقاضای بازار دانست.

با توقف نرخ‌گذاری دستوری توسط ستاد تنظیم بازار و آزاد شدن قیمت‌گذاری بر اساس عرضه و تقاضا، قیمت بلیت در بخش هوایی متاثر شد. به نظر می‌رسد ارقامی که با رصد امروز سایت‌های فروش اینترنتی در جدول زیر از مبدا پایتخت به برخی از مقاصد پرتردد کشور می‌بینیم، برای خدمات هوایی که از فرسودگی قابل توجهی رنج می‌برند و با توجه به سطح درآمدهای مردم، رقم بسیار بالایی باشد.

البته در تیر ماه ۱۴۰۳تنها بلیت هواپیما مشمول گرانی نشد بلکه قیمت بلیط قطارهای مسافری نیز ۳۰ درصد افزایش یافت که این افزایش در سکوت خبری انجام شد؛ به طوری که پیش‌فروش بلیت قطارهای مسافری برای بازه زمانی اول تا ۲۲ اسفند در سال گذشته با ۲۵ درصد افزایش قیمت نسبت به نرخ گذشته آن آغاز شد و در تیرماه و آبان سال گذشته نیز دوباره دستخوش تغییرات قیمتی شد.

بر اساس گشتی در سایت‌های فروش بلیت، در جدول زیر قیمت بلیط قطار امروز از مبدا تهران به برخی از مقاصد پر رفت و آمد کشور را مشاهده می‌شود:

باوجود اینکه ناوگان هوایی به دلیل تحریم‌ها فرسوده و ناکافی است و در بخش ریلی نیز همچنان زیرساخت‌ها و تعداد قطارها پاسخگوی نیاز تمام متقاضیان در ایام پیک نیست؛ شرکت‌های حمل و نقل با درک این موضوع، قیمت‌ها را برای کسب سود بیشتر بالاتر برده و در ایام تعطیلات تابستانی، اعیاد مذهبی و حتی نزدیکی به ایام محرم و اربعین هیچ تخفیفی برای مردم قائل نشده تا عموم جامعه نیز بتوانند از این امکانات بهره‌مند شوند.

به نظر می‌رسد با خارج شدن نرخ‌گذاری بلیت هواپیما از حالت دستوری دست شرکت‌های حمل و نقل ازجمله هوایی و ریلی برای افزایش قیمت‌ها باز شده است؛ اگرچه سازمان هواپیمایی کشوری بر فروش بلیت توسط شرکت‌ها نظارت دارد و در صورت مشاهده گران‌فروشی خارج از نرخ مصوب انجمن شرکت‌های هواپیمایی (که غالبا این انجمن نرخ‌ها را تعیین می‌کنند) برخورد می‌کند، اما آنچه در عمل رخ می‌دهد این است که این نرخ‌ها در ایام پیک بسیار بالا بوده و کمتر کسی توان خرید آن را پیدا می‌کند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید