عملکرد دولت معادن کوچک و متوسط را تعطیل می کند

0
معدن
دبیر انجمن زغال سنگ ایران گفت: متناسب نبودن حقوق دولتی با سود معادن بیشترین ضرر را به معادن کوچک و متوسط وارد کرده است.

به گزارش نبض صنعت، سعید صمدی درباره حقوق دولتی معادن گفت: حقوق دولتی عوارضی است که دولت از معادن می‌گیرد و در تمام کشور‌های دنیا نیز عرف است.

وی با بیان اینکه مشکل اساسی حقوق دولتی معادن در ایران این است که با سوددهی معدن ارتباط مستقیم ندارد، افزود: زمانی که دولت به عنوان مثال حقوق دولتی یک معدن سنگ آهن یا معدن زغال سنگ را مشخص می‌کند که قیمت این محصول نهایتا چند است و درصدی از این قیمت را به عنوان حقوق دولتی می‌گیرد که البته در این چند سال اخیر چندین برابر شده است.

افزایش ۲۵۰۰ درصدی حقوق دولتی معادن زغال سنگ

دبیر انجمن زغال سنگ ایران افزود: در حوزه زغال سنگ سال گذشته حقوق دولتی 2500 درصد افزایش پیدا کرد که جهش وحشتناکی داشت و این موضوع ایراد اساسی سیستم حقوق دولتی در ایران است و گرنه ما با اصل حقوق دولتی مخالف نیستیم.

به گفته صمدی اصل حقوق دولتی مناسب و لازم است، چون معادن حق همه مردم است و نعمتی خدادادی در زمین بوده و همه افرادی که در این سرزمین زندگی می‌کنند باید ازآن سهم ببرند.

 تفاوت معادن در تولید یک محصول مشابه با قیمت متفاوت

دبیر انجمن زغال سنگ ایران درباره تفاوت معادن با یکدیگر اظهار کرد: برخی معادن سطحی دارای عیار و ذخیره‌ای بالا هستند و در مقابل برخی معادن با محصول معدنی یکسان دارای عمق زیاد، عیار و ذخیره‌های پایینی است و با مشکلات زیربنایی از جمله برای کشیدن جاده، برق و دیگر وسایل، کل هزینه معدن کار، در نهایت قیمت تمام شده محصول معدنی آن نسبت به معدن اول بسیار زیاد است.

به گفته صمدی، زمانی که بحث حقوق دولتی می‌شود متاسفانه از هر دو معدن، دولت حقوق دولتی یکسان می‌گیرد در حالی که معدن تا معدن از نظر قیمت تمام شده متفاوت است.

وی توضیح داد: در دنیا چنین عرفی نیست و در محاسبه حقوق دولتی تفاوت قیمت تمام شده محصول معدنی و درصد سود را در نظر می‌گیرند.

لزوم متناسب کردن حقوق دولتی با سود معادن

وی ادامه داد:حقوق دولتی باید ارتباط مستقیم با درآمد داشته باشد و در حوزه معادن نیز باید متناسب با سود معدن و قیمت تمام شده محصول معدنی باشد.

دبیر انجمن زغال سنگ ایران افزود: از آنجایی که در ایران چنین قاعده‌ای وجود ندارد بخش قابل توجهی از معادن دچار مشکل می‌شوند تا جایی که معادن از حالت اقتصادی کار کردن خارج می‌شوند.

صمدی گفت: در این حالت عمده ضربه به معادن کوچک و متوسط وارد می‌شود، چون معادن کوچک و متوسط هستند که معمولا قیمت تمام شده آنها بالا است و زمان مطرح شدن حقوق دولتی این معادن سر و صداشان درمی آید، دست و بال دولت بسته می‌شود که چقدر حقوق دولتی بگیرد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید