مافیا به دانش بنیان ها هم نفوذ کردند

0
دانش بنیان
عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس گفت: مافیا به حوزه دانش بنیان‌ها ورود کرده و به همین دلیل پژوهش‌ها معمولا به نتیجه نمی‌رسند.

به گزارش نبض صنعت، عبدالعلی رحیمی مظفری درباره اینکه چگونه می‌توان از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه نفت، گاز و بهینه‌سازی مصرف انرژی بهره برد؟ گفت: از دو مقوله می‌توان به این موضوع نگاه کرد، مسئله نخست اصل و ساختار شرکت‌های دانش بنیان است چراکه قالب این شرکت‌ها در ساختاری ناکارآمد وابسته به وزارت علوم تشکیل شده‌اند و عمدتا به دنبال یک سری اقدامات پژوهشی بدون خروجی هستند و در نهایت به یک نتیجه پایلوت می‌رسند اما معمولا نتیجه نهایی از این پژوهش‌ها حاصل نمی‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه مافیا نیز در این حوزه ورود کرده است چرا که برخی از پروژه‌ها صرفا توسط افراد و شرکت‌های خاص و حتی واحدهای پژوهشی برخی از دانشگاه‌ها انجام می‌شود. بنابراین اجازه کارهای مستقل داده نمی‌شود، به همین دلیل خیلی از پژوهش‌ها به نتیجه نمی‌رسند لذا ابتدا باید ساختار این شرکت‌های دانش بنیان را اصلاح کرد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس افزود: نکته دیگر اینکه اکثر شرکت‌های دانش بنیان عموما جوان هستند و صرفا از یک سری افراد نخبه دانشگاهی استفاده می‌کنند به همین دلیل ساختار آن‌ها نیاز به تقویت دارد.

رحیمی مظفری، فعایت دانش‌بنیان‌ها را در وزارت نفت پیچیده‌تر از دیگر حوزه‌ها عنوان کرد و گفت: از آنجا که ساختار وزارت نفت کاملا ملی و دولتی است اکثر دانش بنیان‌ها درگیر دریافت مجوزها و تاییدیه می‌شوند و بعضا مشاهده شده این شرکت‌ها برای انجام کار پژوهشی باید تاییده خود را از یک شرکت خارجی رقیب دریافت کنند و این سبب شکست خوردن کار می‌شود یا اینکه محصول تولیدی آنها چندین سال در پیچ و خم بروکراسی‌های اداری همچون دریافت استاندارها و… می‌ماند.

وی با بیان اینکه کمبود نقدینگی نیز سبب شده شرکت‌های دانش‌بنیان نتوانند خوب عمل کنند، اظهار کرد: همچنین مسئله تضامین موضوع دیگری است که باید به آن اشاره داشت زیرا زمانی که یک شرکت می‌خواهد محصولاتی را تولید کند تضامین بسیاری همچون اینکه آیا به نتیجه و جواب مورد نظر می‌رسد یا خیر؟، خواسته می‌شود، در حالی که مشابه آن محصول را از یک شرکت ضعیف خارجی بدون هیچ تضمینی وارد می‌کنند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید