مافیا قیمت خودروی 150 میلیونی را به 450 میلیون تومان رساند

0
ایران خودرو
خودروسازی
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان و یک نماینده مجلس در یک مناظره‌ از لزوم افشای نام مافیا و دلیل آشفتگی بازار خودرو سخن گفتند.

به گزارش نبض صنعت، آرش محبی نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان در یک مناظره تصدی گری دولتی و دخالت حاکمیتی در مدیریت بنگاه های اقتصادی را باعث و بانی مشکلات خودروسازی ها دانست و گفت: از صفر تا صد شاهد این دخالت هستیم و در مقابل، کیفیتی نا مطلوب و نارضایتی مردم و تامین کنندگان قطعات را می بینیم.
لطف الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن نیز عدم رقابت و تنظیم بازار توسط دولت را از جمله مشکلات دانست و گفت: وقتی عرضه و تقاضا همخوانی ندارد، قیمت خودروی بی کیفیت بالا می رود.
وی یادآور شد: مجلس قبلی قانونی را تنظیم کرد که شورای نگهبان ایرادات را به مجلس جدید باز گرداند و یکی از بندهای آن ناظر بر واردات خودرو بود.
مافیای خودرو؛ بلای جان مردم
سیاهکلی با اعلام اینکه تکلیف قانون مذکور هنوز مشخص نشده است، گفت: مجلس در بودجه 1401 واردات خودرو را به منظور تنظیم بازار در نظر گرفت ولی دیدیم که چه برخوردهایی با این قانون کردند.
وی از نفوذ مافیا در خودروسازی خبر داد که جان و مال مردم را گرفتار خودروی بی کیفیت می کند.
در ادامه محبی نژاد نیز در رابطه با واردات خودرو گفت: واردات خودروی ساخته شده در خارج، از نظر انجمن قطعه سازان ممتنع است و ما نه مخالف و نه موافقیم.
وی افزود: ما با ممنوعیت واردات هر گونه کالای مجاز مخالف هستیم. ضمن اینکه اگر خودرو وارد نمی شود، چون ارز موجود نیست و به دلیلِ آن، حمایت از بازار داخل نبوده است.
مجلس و دولت پاسخگو باشند
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان با اشاره به اینکه یک دهک جامعه توان خرید خودرو خارجی را دارند، گفت: اگر انحصاری که دکتر سیاهکلی به آن اشاره کردند را مدنظر قرار دهیم، خواهیم دید که حاصل تصدی گری های حاکمیتی نسبت به خودروساز هاست.مجموع قانون گذار و حاکمیت صنعت خودور را به گونه ای هدایت کرده که کیفیت کاهش یافته و انحصار پدید آمده است. لذا پاسخگوی وضع موجود نیز باید همین بخش ها باشند.
محبی نژاد با این توضیحات، ادعای سیاهکلی در خصوص “مافیا” را فرافکنی دانست و گفت: ما از واردات به شدت استقبال می کنیم ولی نباید شاهد ضربه پذیری تولید داخل باشیم؛ خاصه این که پسا برجام را شاهد خواهیم بود و با تغییر نرخ ارز، رقابت پذیری واقعی را باید شاهد باشیم.
سیاهکلی نیز به مطالب محبی نژاد اشکال وارد دانست و گفت: اگر صادرات صورت نگیرد، واردات نیز اتفاق نمی افتد. مافیا حتما وجود دارد و بنده تاکید دارم این “جانوری” را که پول مردم را می خورد باید پیدا کرد و ما اسم آن را مافیا می گذاریم که قیمت خودروی 150 میلیون تومانی را به 450 میلیون تومان می رساند.
مخالفت واردکنندگان با واردات قانونی خودرو
این نماینده مجلس در ادامه یادآور شد: ما گفتیم سقف قیمتی خودروی خارجیِ وارداتی 25 هزار دلار باشد ولی خودروی تولید داخل با این قیمت فروش می رود. امروز مردم با این رقم می توانند سوار بنز شوند نه دنا پلاس یا هر چهارچرخه بی کیفیتی که در داخل تولید می شود.
سیاهکلی افزود: وزیر اعلام کرد خودروی سمند از رده خارج می شود. پس این چه خودروی ملی است؟! این مافیا در داخل دولت ها نیز نفوذ داشته و باید پیدا شود.
سیاهکلی همچنین به جلسه ای با حضور ذی نفعان و فعالان و نماینده بخش های مختلفی از خودروسازی اشاره کرد و گفت: چه کسی مخالف واردات خودرو بود؟ نماینده وارد کنندگان خودرو. چرا؟ برای اینکه در این جا قانون داریم و نباید خودرویی بیش از 25 هزار دلار وارد شود ولی او یک پورشه را به میزان 4 خودروی 25 هزار دلاری وارد می کند و سود می برد.
دعوا بر سر قدرت خرید مردم
محبی نژاد نیز گفت: بنده گفتم اگر مافیا وجود دارد مسئول شمای نماینده مجلس هستید که وضعیت را بدین صورت مدیریت کردید. آقای سیاهکلی نظر شخصی خود را می فرمایند؛ حال آنکه خودروی 25 هزار دلاری با تعرفه گمرکی و عوارض، با رقمی بسیار بالاتر به دست مصرف کننده می رسد.
سیاهکلی نیز در پاسخ به محبی نژاد که ادعا کرد مردم توان خرید ندارند، گفت: ایشان صحبت های عجیبی مطرح می کنند. امروز مردم خودروی ناکارآمد چینی را 800 میلیون می خرند؛ پس قدرت خرید دارند. وقتی چهار چرخ ایرانی 500 میلیون تومان است، مردم حاضرند خودروی خارجی را 2 میلیارد تومان بخرند.
کوتاهی دست دولت؛ مورد اجماع دو طرف
در ادامه محبی نژاد تفاوت قیمت خودرو در کارخانه و بازار را یادآوری کرد و گفت: این خودرو ساز گماشته دولت است.
سیاهکلی با ورود به بحث موضوعِ رقابت، حق انحصار بازار، کوتاه کردن دست دولت در خودروسازی و واردات را مورد تایید قرار داد و گفت: هر کس به این چهار مورد توجه کند، دست او را می بوسیم.
وی همچنین در خصوص الزامِ کوتاه کردن دست حاکمیت از صنعت خودرو گفت: دولت باید تصمیم بگیرد سهم خود را به درستی واگذار کند و ما در مجلس هر هفته نسبت به این موضوع بحث داریم.
سیاهکلی خاطرنشان کرد: البته نه بدین صورت که این رویه خصولتی شود و دوباره مافیا سود ببرند.
محبی نژاد نیز درباره موارد مذکور گفت: این موارد 4 گانه در قوت ماست و ما نیز مخالف انحصاریم و معتقدیم واردات باید آزاد شود اما پاسخگوی وضعیت فعلی، دولت و مجلس هستند و نباید فرا فکنی صورت گیرد؛ چون هر مشکلی در صنعت خودرو وجود دارد، قانون گذار مجلس و مجری، دولت بوده است.
به گفته وی، توان خرید مردم پایین است و تامین خودروهای 800 میلیونی وارداتی و بازار کاذب داخلی نیز از نظر مردم سخت است.
مافیا باید افشا شوند
در ادامه سیاهکلی گفت: باید به این موضوع پرداخته شود که چرا نماینده واردکنندگان خودرو با واردات مخالف است. دیگر آنکه در باب قانون گذاری، مجلس قانونی نوشته و گیرهایی به آن داده شده است.
وی با این عقیده که دولت باید از حوزه خودروسازی کنار بکشد و به شکل واقعی این عرصه را واگذار کند، خاطرنشان کرد: از طرفی خودروی خارجی تا 15 سال نیاز به آچارکشی ندارد ولی خودروی داخلی از در کارخانه باید به تعمیرگاه برود.
این نماینده مجلس افزود: در همین زمان که موضوع استیضاح وزیر مطرح است، همه به عناوین مختلف با ما سخن می گویند که از این مسئله کوتاه بیاییم. اما چرا؟ ما از حق مردم کوتاه نمی آییم.
محبی نژاد نیز گفت: هر انسانی مسئول و غیر مسئول در ایران با فساد و ظلم کنار بیاید، خائن است. حال آنکه نماینده مجلس، دولت یا بخش خصوص باشد. لذا مافیا باید شناسایی و افشا و با آن برخورد شود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید