معاون فروش ایران خودرو از برنامه ریزی برای عرضه دنا پلاس اتوماتیک بدون قرعه کشی خبر داد و گفت: حذف قرعه کشی تدریجی صورت می گیرد به طوری که از خودروهای پر تیراژ شروع میشود و در نیمه دوم سال بسیاری از محصولات ما بدون قرعه کشی عرضه خواهد شد.
به گزارش نبض صنعت، چگونگی حذف فرایند قرعه کشی فروش خودرو و مشکلات صنعت خودرو در اجرای این امر با حضور مدیران و کارشناسان خودروساز بررسی شد.
رئیس جمهور در بازدیدی که نیمه اسفند سال گذشته از ایران خودرو داشت طی ماده ۵ فرمان ۸ مادهای درباره صنعت خودرو خواستار حذف فرایند قرعه کشی برای فروش خودرو شد. همچنین وزیر صمت هم گفته بود در سال ۱۴۰۱ قرعه کشی خودرو حذف میشود، اما با آغاز سال جدید باز هم این کار انجام شد.
دیروز در خبری اعلام شد ایران خودرو شرط حذف قرعه کشی را رسیدن به تیراژ ۷۵۰ هزار دستگاهی و حذف قیمت گذاری دستوری عنوان کرده است.
رحمانی معاون فروش ایران خودرو در این خصوص به سوالات زیر پاسخ داد:
اگر قیمت دستوری حذف نشود ایران خودرو میتواند به تیراژ۷۵۰ هزار دستگاه برسد؟
رحمانی: این طور که گفته شده ایران خودرو شرطی برای حذف قرعه کشی گذاشته صحیح نیست. ما برنامهای برای افزایش عرضه داریم. تقاضای واقعی خودرو یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه در سال است. ایران خودرو تولید ۷۵۰ هزار دستگاه خودرو را در برنامه قرار داده که این امر محقق میشود.
با تحقق این تیراژ عرضه به میزان کافی ایجاد میشود و تقاضای سوداگرانه از بین میرود.
چند درصد تقاضا در بازار خودرو سوداگرانه و غیر واقعی است؟
رحمانی: اکثر تقاضاها به خصوص برای خودروهای پر فروش غیر واقعی است. برای پارس برای ۱۰ هزار خودروی ثبت نامی تا ۵ میلیون نفر ثبت نام میکنند که اختلاف قیمت آن با بازار باعث این موضوع شده است.
با افزایش عرضه به تدریج اختلاف قیمت حذف میشود، اما قیمت گذاری باید شفاف و عادلانه باشد. برخی خودروهای شرکت ایران خودرو زیر قیمت هستند.برای افزایش عرضه برنامه مدونی وجود دارد که با نظارت وزیر صمت انجام میشود.
تکلیف قیمتهای فعلی با افزایش تیراژ حل میشود یا قیمت باید تغییر کند؟
رحمانی: تعداد محدودی از خودروها نیاز به اصلاح قیمت دارند. ما برای خودروهایی که نیاز به افزایش قیمت دارند مستندات ارائه میدهیم اگر نیاز به تغییر قیمت داشته باشد در مورد آن اقدام میشود.
امسال میتوان به هدف حذف قرعه کشی رسید و اگر امکان دارد چه زمانی اتفاق میافتد؟
رحمانی: همانطور که قبلا از سوی وزیر صمت و معاون او اعلام شده، حذف قرعه کشی به تدریج اتفاق میافتد و از خودورهای پر تیراژ شروع میشود.
برنامه افزایش تولید روی خودروها با پلت فرم جدید را داریم و برای خودروهای قدیمی همچون ۴۰۵ و سمند تعهد جدید نداریم.
در خودروی تارا افزایش تولید داریم. خودروی هایما را بدون قرعه کشی فروختیم. در مرحله بعد دنا پلاس اتوماتیک بدون قرعه کشی به فروش میرود که برای آن هم برنامه افزایش تولید داریم.
در نیمه دوم سال بسیاری از برنامههای فروش ایران خودرو بدون قرعه کشی انجام خواهد شد.
در برنامه داریم تا از خرداد ماهی ۶۰ هزار دستگاه تولید و عرضه داشته باشیم.
خلخالی عضو هیات علمی دانشگاه مهندسی خودرو صنعت در ادامه به این سوالات پاسخ داد:
چرا خودروسازان هنوز نتوانسته اند در حذف قرعه کشی خودرو موفق باشند؟
خلخالی: برای حذف قرعه کشی ابتدا باید تیراژ افزایش یابد، اما اگر تیراژ خودروهای بی کیفیت افزایش پیدا کند مشکلاتی همراه خواهد داشت. باید محصولات قدیمی از افزایش تیراژ حذف شوند و خودروهای جدید افزایش تیراژ داشته باشند.
بازار ما انحصاری است زمانی میتواند قیمتها آزاد شود که انحصار از بین برود با حمایت از بخش خصوصی واقعی و واردات این کار ممکن میشود.
گلوگاه صنعت خودرو برای افزایش تیراژ چیست؟
خلخالی: بخشی از مشکل به واردات مواد اولیه برمی گردد. در زنجیره تامین قطعات باید شفافیت وجود داشته باشد.
زاوه کارشناس صنعت خودرو در ادامه به این سوال پاسخ داد:
آیا خوش بین هستید به اینکه قرعه کشی حذف شود؟
خوش بین نیستم. آزادسازی قیمت خودروها پیش نیاز حذف قرعه کشی است که فعلا شرایط آن مهیا نیست.
انتهای پیام