ابومحمد هاشمی، مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ ایمیدرو، در حاشیه چهاردهمین همایش و نمایشگاه بینالمللی فرصتهای سرمایهگذاری در معدن و صنایع معدنی ایران، ضمن تشریح آخرین اقدامات در حوزه گوهرسنگ، از اهداف بلندمدت ایران برای حضور پررنگ در بازار جهانی این صنعت خبر داد.
به گزارش نبض صنعت، هاشمی با اشاره به اهمیت سند ملی توسعه صنعت گوهرسنگ گفت: این سند راهبردی که در سال ۱۴۰۰ تدوین و ابلاغ شد، مسیر توسعه صنعت گوهرسنگ ایران را از اکتشاف تا حضور در بازارهای جهانی مشخص کرده است. در اجرای این سند، هشت وزارتخانه و ۲۰ سازمان و نهاد دولتی و غیردولتی مشارکت دارند و وظایف مشخصی در هر بخش بر عهده آنها گذاشته شده است.
وی افزود: این سند به طور جامع تعاریف مربوط به گوهرسنگها، فلزات گرانبها و جواهرات را شامل میشود و برنامههای مشخصی برای توسعه بازار داخلی و صادرات تدوین شده است.
هدفگذاری سهم یک تا دو درصدی در بازار جهانی
هاشمی با تاکید بر کمبود سهم ایران در بازار جهانی، گفت: «گردش مالی گوهرسنگها، الماس و فلزات گرانبها در دنیا سالانه حدود ۱۲۰۰ میلیارد دلار است. هدف ما این است که در افق پنج ساله اول سهم ایران به یک درصد و در پنج ساله دوم به دو درصد برسد.»
وی تاکید کرد که این برنامهها شامل تمامی مراحل زنجیره ارزش از اکتشاف، استخراج، فرآوری، تراش و برندسازی تا صادرات میشود.
آزادسازی واردات گوهرسنگ خام و توسعه زیرساختهای آموزشی
هاشمی در خصوص ورود گوهرسنگهای خام به کشور توضیح داد: پیش از این، واردات گوهرسنگ خام به ایران ممنوع بود. با اصلاح قوانین، اکنون واردات آزاد است و جزو مواد اولیه صنعت محسوب میشود. نتایج این اقدام را در دومین نمایشگاه تخصصی گوهرسنگ در تهران مشاهده کردیم.
وی افزود: برای توسعه توانمندیهای داخلی، ۲۴ مرکز آموزش فنی و حرفهای در استانها تجهیز شدهاند تا آموزشهای تراش بازار محور را ارائه کنند. تاکنون حدود ۷۵۰۰ نفر آموزش دیدهاند و ۲۲۰ نفر به صورت تخصصی در حوزه تراش زاویه فعالیت میکنند.
برندسازی گوهرسنگهای ایرانی؛ از فیروزه تا عقیق
هاشمی درباره برندسازی گوهرسنگهای ایرانی توضیح داد: «هدف ما ایجاد برندهای شناختهشده جهانی برای گوهرهای ایرانی است؛ مانند فیروزه شهربابک، فیروزه نیشابور، عقیق خراسان جنوبی و عقیق نمین اردبیل. با این اقدامات، میتوان از خامفروشی جلوگیری کرد و ارزش افزوده بیشتری برای صنعت ایجاد نمود.»
وی ادامه داد: فعالیتهای برندسازی شامل شناسایی کیفیت، درجهبندی، یدینگ و نمایشگاههای تخصصی داخلی و بینالمللی است.
ورود ایران به حوزه تراش الماس
هاشمی در پاسخ به سوالی درباره الماس گفت: ایران در زمینه استخراج الماس محدودیت دارد و جزو پیمان کیمبر نیست، اما با تمرکز بر حوزه تراش، میتوانیم وارد این بازار جهانی شویم. پروژهای مشترک با دانشگاه تهران در حال اجراست تا دانش فنی و تجهیزات لازم وارد کشور شود. پیشنیاز این اقدام، توسعه آموزشهای پایهای تراش گوهر در کشور بوده است.
اکتشاف و مدیریت مواد معدنی دوم و کانیهای کلکسیونی
هاشمی به اکتشافات اخیر در استانها اشاره کرد و گفت: در ۱۱ استان عملیات اکتشافی انجام شده و استان همدان به عنوان پایلوت معرفی شده است. همچنین مواد معدنی دوم مانند گارنت و دمانتوئید در جنوب کرمان و شمال هرمزگان شناسایی و استخراج میشوند. کانیهای کلکسیونی مانند واریسیت نیز تحت مدیریت قرار گرفته و استخراج اصولی آنها برنامهریزی شده است.
وی افزود: استخراج فیروزه در شهر بابک با ۷۵ تعاونی فعال ادامه دارد و برند فیروزه شهربابک در کنار فیروزه نیشابور و دامغان در بازارهای داخلی و خارجی خرید و فروش میشود.
جمعبندی و چشمانداز آینده
هاشمی در پایان گفت: با توسعه آموزش، تجهیز مراکز تراش، برندسازی گوهرهای ایرانی و همکاری بخش خصوصی، ایران میتواند سهم واقعی خود را در بازار جهانی گوهرسنگها بدست آورد. پروژههای رتبهبندی و یدینگ فیروزه و سایر گوهرهای ایرانی در حال اجراست تا محصولات ایرانی به جای نامهای دیگر، با برند ایرانی در دنیا عرضه شوند.
انتهای پیام