بازار خودرو در آتش دلار و تحریم

0
با ادامه رکود عمیق در بازار خودرو، قیمت‌ها همچنان صعودی است و خودرو‌های داخلی و خارجی طی دو هفته اخیر بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان گران شده‌اند. کارشناسان هشدار می‌دهند، رکود تورمی و کاهش قدرت خرید مردم، صنعت خودرو را با بحران جدی مواجه کرده است.

به گزارش نبض صنعت، تجربه اقتصاد ایران نشان می‌دهد؛ وقتی ریسک‌های بیرونی افزایش می‌یابد، فشار تقاضا برای ارز بالا می‌رود و افت ارزش ریال، با وقفه‌ای محدود، به قیمت کالا‌ها سرریز می‌شود که با تشدید ریسک‌های ارزی، کند کردن تامین قطعات و تغییر انتظارات، مسیر صعودی قیمت‌ها محتمل‌تر می‌شود و احتمال بالا رفتن قیمت خودرو نیز در این شرایط بالا می‌رود، اما شدت و دوام این افزایش، بیشتر از هر چیز به مدیریت داخلی و بازماندن مسیر‌های تجاری وابسته است. عدم موافقت سازمان ملل با تعلیق تحریم‌ها در نشستی که اواخر شهریور برگزار شد نیز سرعت این تحول را بیشتر کرد. از نگاه تحلیلگران عبور دلار از مرز ۱۰۰ هزار تومان و نرخ طلا از گرمی ۱۰ میلیون تومان و شدت گرفتن ابهام در آینده تحولات سیاسی و اقتصادی بار دیگر باعث هم‌مسیر شدن قیمت خودرو با ارز و طلا شده است.

رکود عمیق در بازار خودرو

محمدحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در مورد شرایط بازار خودرو می‌گوید: بازار خودرو از دو سال پیش وارد یک رکود عمیق شد که این رکود هنوز هم ادامه دارد. همه می‌دانند که اوضاع اقتصادی نامساعد است، اما برای درک دقیق‌تر باید به ریشه‌ها نگاه کرد.»

او ریشه اصلی این وضعیت را نه فقط تحریم‌ها، بلکه سیاست‌های اقتصادی داخلی عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در سال‌های اخیر با سیاست‌هایی که به تورم بالا منجر شده‌اند، فشار شدیدی بر مردم و صنایع وارد می‌کنند. تورم بالای ۳۰ تا ۴۰ درصدی تقریبا هشت سال پیاپی ادامه دارد. چنین روندی در ۶۰ سال گذشته بی‌سابقه است.

نتیجه این کاهش قدرت خرید، حذف یا کاهش هزینه‌ها در بخش‌هایی مانند مسکن، خودرو و لوازم خانگی است. کاکایی تاکید می‌کند: اقتصاد کشور در یک وضعیت شبه‌جنگی قرار دارد؛ نه کاملا در جنگ است و نه در صلح. چنین شرایطی ریسک سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی مانند مسکن و خودرو را افزایش می‌دهد و در نتیجه تقاضا به سمت دارایی‌های نقدشونده‌تری مثل طلا، سکه و دلار حرکت می‌کند. بر همین اساس، بازار خودرو همچنان راکد باقی می‌ماند، اما قیمت‌ها مطابق روند همیشگی با نرخ دلار بالا می‌رود.

کاکایی این پدیده را رکود تورمی می‌نامد؛ بازاری که تقاضا در آن کم است، اما قیمت‌ها همواره رو به افزایش است. او پیش‌بینی می‌کند: انتظار کاهش قیمت در بازار خودرو بیهوده است، زیرا حتی اگر فروشندگان مجبور به فروش قسطی شوند، باز هم قیمت‌ها کاهش پیدا نمی‌کند.

کاکایی بازار خودرو را به دو بخش تقسیم می‌کند و می‌گوید: این دو بازار به بازار عامه مردم و بازار ثروتمندان در کشور تقسیم می‌شود و آنچه مربوط به بازار عامه مردم است؛ بازاری است که حدود هشت دهک جامعه را در بر می‌گیرد که در این بخش، رکود سنگین و کاهش قدرت خرید حاکم است. اما در بازار ثروتمندان شرایط متفاوت است. ثروتمندان جامعه همچنان منتظر ورود خودرو‌های لوکس مانند بنز، بی‌ام‌و و لکسوس هستند. او اشاره می‌کند: واردات این خودرو‌ها از مسیر‌های خاص و با سهمیه‌های دولتی در حال انجام است. در واقع، با رشد تحریم‌ها ثروتمندان جامعه معمولا ثروتمندتر می‌شوند، زیرا دسترسی به مسیر‌های ویژه برای واردات دارند.

افزایش قیمت خودرو‌های داخلی و خارجی

برای بررسی دقیق‌تر وضعیت کنونی بازار با برخی نمایشگاه‌داران سطح شهر تهران گفت‌و‌گویی انجام شد. یکی از فروشندگان در نمایشگاه جمهوری، در مورد وضعیت قیمت و تغییرات قیمتی آن می‌گوید: قیمت خودرو‌های داخلی طی دو هفته اخیر با رشد قابل‌توجهی همراه شده است. به عنوان نمونه سمند پلاس مدل۱۴۰۳ تحویل روز که دو هفته پیش حدود ۷۶۵ تا ۷۷۰ میلیون تومان معامله می‌شد، حالا به ۷۹۹ میلیون تومان رسیده است. در واقع در همین مدت کوتاه، خودرو‌های داخلی بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته‌اند.

یکی دیگر از فروشندگان نمایشگاه در منطقه سردار جنگل با اشاره به قیمت خودرو‌ها در روز‌های اخیر می‌گوید: از روز پنجشنبه هفته گذشته مجددا قیمت‌ها بالاتر رفته است و در برخی خودرو‌ها بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان رشد داشته‌اند، به عنوان نمونه خودروی تیگو حدود ۱۰۰ میلیون تومان گران‌تر شده است و روند بازار همچنان صعودی است و احتمالا باز هم شاهد افزایش قیمت باشیم، چون نرخ دلار هم هر روز بالاتر می‌رود.

او اضافه می‌کند: شرایط بازار به‌گونه‌ای شده که خریداران و فروشندگان هر روز با تغییرات قیمتی تازه روبه‌رو می‌شوند و عملا ثباتی در معاملات وجود ندارد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید