پاکسازی بازار لوازم‌یدکی از کالای قاچاق تا ۳ ماه آینده

0
لوازم یدکی
سرپرست دفتر خدمات نگهداری و فنی‌ مهندسی وزارت صمت گفت: در سه ماه آینده باید بخش عمده کالاهای قاچاق و تقلبی در حوزه قطعات یدکی از بازار برچیده شود.

به گزارش نبض صنعت، حمید محله ای به قانون مبارزه قاچاق کالا به عنوان قانونی پیش برنده در بحث شفافیتِ زنجیره تامین اشاره کرد و گفت: اخیرا قطعه ای از این پازل به عنوان مبارزه با کالای قاچاق و تقلبی در سطح عرضه در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: پیش تر قطعات یدکی خودرو باید شناسه رهگیری دریافت می کردند و وقتی کالایی گارانتی دارد، بر اساس این شناسه قابل رهگیری می باشد.

در این راستا از دو هفته گذشته قطعات یدکی مشمول این گروه شدند که برای دو قلم کار آغاز شده و 53 قلم نیز اخیرا ابلاغ شده است و سه ماه نیز زمان در نظر گرفته شده تا تولید کننده ها در سامانه جامع تجارت ثبت نام کنند که اگر محصول آن ها جزئی از این 53 قلم می باشد، در سامانه درج شود.

محله ای ادامه داد: شبکه تولید و واردکننده ها برای گرفتار نشدن در آینده باید از امروز ثبت نام در سامانه را آغاز کنند و شناسه کالای خود را دریافت و روی محصول درج کنند. در خصوص کالاهایی که در سطح عرضه است و شناسه را روی آن درج نکردند، می بایست ضمن تعامل با زنجیره تامین، یا فراخوانی شود و یا طی مراحلی شناسه رهگیری روی آن ها درج گردد.

وی افزود: در سه ماه آینده باید بخش عمده کالاهای قاچاق و تقلبی در حوزه قطعات یدکی از بازار برچیده شود.

محله ای گفت: ما از طرح های شکست خورده قبلی گرده برداری کردیم و امیدواریم به یاری خدا در طرح مذکور مشکلی را شاهد نباشیم؛ چراکه در طرح شناسه رهگیری سامانه ها درگیر بوده و ثبت اسناد تجاری نیز دخیل است.

وی با بیان این که علاوه بر شناسه کالا، خرید و فروش نیز ثبت خواهد شد، افزود: کد رهگیری برای قطعات لوازم خانگی سنگین اجرا شده است و گارانتی لوازم خانگی بر همین زیر ساخت سوار شده است.

سرپرست دفتر خدمات نگهداری و فنی‌مهندسی وزارت صمت ابراز امیدواری کرد در فاز بعدی، همه گیری این شناسه اعلام عمومی شود و افزود: سرعت کار در دولت جدید بالا رفته و توجه به زیر ساخت ها فزونی گرفته و کالاهای تحت رصد در یک سال گذشته از 6 یا 7 قلم به 38 گروه افزایش یافته است.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید