گرانی مداوم شکر مانع احتکار شد

0
شکر
دبیر بنکداران مواد غذایی گفت: چیزی به نام احتکار درمورد شکر معنا ندارد چون وقتی قیمت این کالا چهار بار در طول سال گذشته از طرف دولت تغییر می‌کند و ما شاهد افزایش 270 درصدی بودیم، دیگر فرصتی برای احتکار نمی‌ماند.
به گزارش نبض صنعت، مجید حسنی مقدم معاون دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد در مورد قیمت شکر اظهار کرد: طبق اعلام وزیر جهاد کشاورزی در اسفند سال قبل، شکر درب کارخانه‌ها باید به قیمت 13 هزار و 200 تومان به فروش برسد و قیمت مصرف‌کننده هم باید 16 هزار و 350 تومان باشد.
وی افزود: این قیمت در خیلی موارد مانند میادین شهرداری و برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای که امکان کنترل و نظارت وجود دارد، کاملاً رعایت می‌شود اما متأسفانه در برخی مناطق هم رعایت نمی‌شود که از نظر ما پذیرفتنی نیست.

معاون دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد ارز گفت: میزان شکر تأمین شده در کشور چه از محل تولید داخل و چه از واردات، بیشتر از مصرف و نیاز داخلی کشورمان است.

حسنی مقدم خاطرنشان کرد: بخشی از شکر توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران وارد بازار و در صورت نیاز عرضه می‌شود، این شرکت شکر تنظیم بازار را با قیمت ثابت 11 هزار و 500 تومان با یک درصد ارزش‌افزوده تحویل مباشر می‌دهد.

وی با بیان اینکه سازمان حمایت در سامانه 124 فقط حداقل و حداکثر قیمت را ثبت می‌کند و قیمت‌گذاری نمی‌کند گفت: از وقتی شکر با نرخ نیمایی عرضه شد تنظیم بازار مفهومی پیدا نمی‌کند اما دولت برای تنظیم بازار ورود می‌کند.

حسنی مقدم اظهار کرد: وزارت جهاد در تلاش است که قیمت‌ها متعارف باشند و اگر هم نیازی به تأمین از خارج کشور باشد واردات را آسان می‌کند اما همکاری سایر نهادها و سازمان‌ها نیز مهم است.

همچنین قاسمعلی حسنی دبیر بنکداران مواد غذایی در پاسخ به این سؤال که آیا شکر احتکار می‌شود؟ گفت: چیزی به نام احتکار شکر معنا ندارد چون وقتی قیمت این کالا چهار بار در طول سال گذشته از طرف خود دولت تغییر پیدا می‌کند و ما شاهد افزایش 270 درصدی بودیم دیگر فرصتی برای احتکار نمی‌ماند.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی در تعیین نرخ شکر دخالتی ندارد افزود: قیمت شکر در 15 فروردین سال گذشته 6650 تومان برای مغازه‌داران و 8700 تومان هم برای مصرف‌کنندگان از سوی سازمان حمایت اعلام شد، 15 تیرماه این قیمت به 11 هزار و 500 برای مغازه‌داران و 15 هزار تومان برای مصرف‌کنندگان رسید.

حسنی ادامه داد: قیمت شکر در تاریخ 15 شهریور به 12 هزار و 500 تومان افزایش یافت و در 13 دی‌ماه هم 9 درصد ارزش‌افزوده به قیمت‌های شکر اضافه کردند و جالب است که 15 بهمن هم 13 هزار و 500 تومان به‌علاوه 9 درصد را اعمال کردند.

دبیر بنکداران مواد غذایی با اشاره به اینکه قیمت شکر در بازار آزاد همیشه 2 هزار تومان از قیمت دولتی بیشتر بود گفت: ما کمبودی در حوزه شکر نداریم و با قیمت بیشتر در بازار آزاد موجود است.

حسنی اظهار کرد: در حال حاضر شکر حدود شش نوع قیمت در بازار دارد اما ما شکر را با قیمت 15 هزار تومان به خرده‌فروشان عرضه می‌کنیم تا آن‌ها هم به قیمت 16 هزار و 350 تومان بفروشند.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید