عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تاخیر در تخصیص ارز به واردات قطعات خودرو را عامل افزایش قاچاق این قطعات دانست و افزود: بانک مرکزی و وزارت صمت باید روند تخصیص ارز به قطعهسازان را تسریع کنند در غیر این صورت قاچاق قطعات نامرغوب و عرضه آنها با قیمتهای گزاف افزایش یافته که به تولیدکنندگان این حوزه آسیب میرساند.
به گزارش نبض صنعت، بهنام رضوانی در مورد انتشار خبری ازسوی رئیس اتحادیه آهنگران و صنعتگران خودرو مبنی بر اینکه تمامی قطعات وارداتی خودرو از مسیرهای غیرقانونی وارد کشور میشوند به همین دلیل ساماندهی بازار خودرو عملا ممکن نیست، گفت: منعی برای واردات قطعات خودرو وجود ندارد و هیچ قانون یا دستورالعملی که از واردات آن جلوگیری کند، وجود ندارد و مشکل در این زمینه به نحوه تخصیص ارز برمیگردد.
نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: با توجه به اینکه تخصیص ارز به واردات قطعات خودرو با تاخیر صورت میگیرد، باعث شده است واردات این قطعات از مبادی رسمی کاهش یافته و این در حالی است که بازار به شدت به قطعات خودرو نیاز دارد چرا که قطعهسازان داخلی نیز حدود 40 درصد از مواد اولیه مورد نیاز خود را وارد میکنند و چون نمیتوانند به موقع ارز دریافت کنند، تولید قطعات در داخل نیز کاهش یافته است.
وی تصریح کرد: این عوامل باعث شده در حالی در بازار با کمبود قطعات خودرو مواجه شویم که میزان عرضه پایین اما تقاضا بسیار بالا است.
رضوانی خاطرنشان کرد: هماکنون بخش اعظمی از قطعات خودرو از مبادی غیررسمی و به صورت قاچاق وارد میشود که هم با قیمتهای گزاف عرضه میکنند و هم ممکن است این قطعات تقلبی هم باشند بنابراین این روش به قطعهسازان داخلی ضربه وارد میکند.
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم، یادآور شد: علاج کار این است که بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت روند تخصیص ارز به قطعهسازان را تسریع کنند و با قاچاق قطعات خودرو مبارزه شود در غیر این صورت قطعا عرضه قطعات نامرغوب با قیمتهای گزاف افزایش یافته که به تولیدکنندگان این حوزه آسیب میرساند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: هماکنون میزان قطعاتی که در ایران تولید میشود پایینتر از میزان تقاضا است و اگر وقفهای هم در تولید ایجاد شود، این فاصله بیشتر هم خواهد شد.
انتهای پیام















